ايرانسل پژوهش در زمينه‌ي 6G را آغاز كرد

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به ‌گفته‌ي مديرعامل ايرانسل، 6G حدود يك دهه پس از ۲۰۲۰ مي‌آيد و ايرانسل امكان انجام پژوهش‌ در اين زمينه را براي دانشمندان‌ كشور خودمان فراهم مي‌كند.
تبليغات

سومين سمپوزيوم مخابرات بي‌سيم نوري و موج ميلي‌متري غرب آسيا (WASOWC2020) به‌صورت الكترونيك و به زبان انگليسي، به ميزباني دانشگاه تربيت‌مدرس، روز سه‌شنبه (۴ آذرماه ۱۳۹۹) آغاز شد و تا چهارشنبه ادامه دارد. در اين رويداد، پژوهشگران عرصه‌ي ارتباطات و فناوري ‌اطلاعات از كشورهاي گوناگون، در قالب‌ كارگاه‌هاي مختلف، آخرين يافته‌هاي خود را در حوزه‌ي ارتباطات بي‌سيم نوري و موج ميلي‌متري به اشتراك مي‌گذارند. در طول برگزاري اين سمپوزيوم، دانشجويان و پژوهشگران مقالات خود را ارائه مي‌كنند و نشست‌هايي در زمينه‌ي روندهاي فناوري 5G و كوويد ۱۹ برگزار مي‌شود.

مديرعامل ايرانسل كه در اين مراسم حضور داشت، طي سخناني بر توسعه‌ي پژوهش‌هاي دانشگاهي در زمينه‌ي نسل ششم تلفن‌همراه (6G) تأكيد كرد. به گزارش روابط عمومي ايرانسل، بيژن عباسي‌آرند سخنان خود را با اشاره به نقش مهم ارتباطات در روزگار فعلي آغار كرد. وي گفت: «تحول در زندگي روزمره‌ي ما در طول دهه‌هاي گذشته، فراتر از تصور بود. فرصت‌هاي ارائه‌شده توسط ارتباطات بي‌سيم، جهان ما را به جلو سوق داده و اكنون بيش از هر زمان ديگر، آماده و مشتاق هستيم تا كشف كنيم كه اين فناوري پيشرفته، چه مزاياي بيشتري ارائه مي‌دهد. ارتباطات بي‌سيم، همه‌ي ما را به دوران «سبك زندگي ديجيتال» سوق داده است؛ سبك زندگي كه عمدتاً متمركز بر رفاه مردم و تأمين نيازهاي منحصر‌به‌فرد و متنوع آن‌ها، به سريع‌ترين و كارآمدترين روش است و ايرانسل به‌عنوان اولين و بزرگ‌ترين اپراتور ديجيتال ايران، مفتخر است كه در توسعه‌ي سبك زندگي ديجيتال در ايران، سهيم بوده است. ما افتخار مي‌كنيم كه دركنار دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي، سهم خود را ايفا كنيم تا اين فناوري را به حداكثر توانايي خود ارتقا دهيم.»

مديرعامل ايرانسل: ايرانسل يكي از بازيگران اصلي در اقتصاد ديجيتال ايران است

عباسي آرند با اشاره به تغيير آشكار بازيگران اصلي بازارهاي جهان و تصاحب جايگاه برتر خودروسازان توسط شركت‌هاي حوزه‌ي فناوري ‌اطلاعات، اعلام كرد انقلاب ديجيتال با سرعت و مقياسي بي‌سابقه، زندگي و جوامع ما را متحول و فرصت‌هاي بي‌نظير و چالش‌هاي دلهره‌آوري فراهم كرده است و هسته‌ي اصلي اقتصاد ديجيتال، بخش ارتباطات و فناوري‌اطلاعات است كه كالاها و خدمات ديجيتال بنيادين را توليد مي‌كند و به بازده‌ي اقتصادي منجر مي‌شود.

با افزايش سهم اقتصاد ديجيتال از توليد ناخالص داخلي جهان و آمار روبه‌رشد آن در ايران، مديرعامل ايرانسل به نقش حياتي سازمان‌هاي غير دولتي در اين زمينه اشاره مي‌كند كه با دارا بودن بيش از ۴۳ درصد از سهم بازار، تقريبا نيمي از ترافيك داده‌هاي كشور را منتقل مي‌كند و اكنون يكي از بازيگران اصلي در اقتصاد ديجيتال ايران شناخته مي‌شود. عباسي آرند گفت: «ارتباطات از راه دور، طيف گسترده‌اي از منافع را براي يك هدف مشترك تسهيل مي‌كند و نقش اپراتورهاي همراه، به‌ويژه ايرانسل، در دستيابي به اين مهم قابل‌ توجه است.»

ارائه اينترنت 5G ازسوي ايرانسل

عباسي‌آرند با اشاره به ارائه‌ي خدمات نسل پنجم تلفن‌همراه (5G) توسط ايرانسل براي اولين ‌بار در ايران اذعان مي‌كند كه نسل پنجم در مقايسه با 4G، به‌طور مشخص ارتباطي با سرعت بسيار بالا، اتصال قوي‌تر، قابل اعتمادتر و با ضريب تأخير بسيار پايين‌تر ارائه مي‌دهد. او مي‌گويد: «5G تا ۲۰ برابر سريع‌تر از 4G است، در هر كيلومتر مربع، از اتصال ۱۰ برابر دستگاه بيشتر همراهي مي‌كند و ضريب تأخير آن، تا ۲۵ برابر كمتر از 4G است.»

شبكه‌ي ايرانسل هم به‌گفته‌ي مديرعامل آن، آمادگي براي ورود به عصر 5G را دارد و با انتقال بيش از ۹ پتابايت ديتا در روز، به‌طور ميانگين، به بيش از ۳۷ ميليون متخصص ديتا دست يافته است و بزرگ‌ترين اپراتور اينترنت همراه در ايران محسوب مي‌شود. به‌علاوه، زيرساخت‌هاي خدمات ديجيتال با برند ايرانسل در حوزه‌هاي مختلفي مانند يادگيري الكترونيك، ويدئو و سرگرمي، Open API، تبليغات و موارد ديگر توسعه داده شده و مشاركت‌هاي ديجيتال متعدد با ارائه‌دهندگان محتوا و ساير صنايع حوزه‌ي ديجيتال، بيش از ۲۵۰۰ شغل مستقيم و ۴۰هزار شغل غير مستقيم ايجاد كرده است.

بيژن عباسي آرند مي‌گويد ايرانسل با هدف ديجيتال كردن بسياري از امور زندگي روزمره، به‌طور مستقيم در طيف وسيعي از استارتاپ‌ها و شركت‌هاي ديجيتال سرمايه‌گذاري كرده كه شاخص‌ترين آن‌ها گروه اسنپ است؛ اسنپ با اشتغال مستقيم ۲۹۰۰ متخصص و اشتغال غيرمستقيم بيش از ۱/۵ ميليون نفر مي‌تواند به‌عنوان الهام‌بخش‌ترين شركت ديجيتال در ايران به شمار رود.

6G چه زماني مي‌آيد

اما دركنار پيشرفت‌هايي كه حضور 4G و 5G در ارتباطات موبايل ايجاد كرده، نسل ششم تلفن ‌همراه قرار است تحول شگرف‌تري رقم بزند. مديرعامل ايرانسل درباره‌ي 6G مي‌گويد: «ما قوياً اعتقاد داريم كه به‌زودي زمان آن خواهد بود كه 5G نيز با فناوري پيشرفته‌تري جايگزين شود، همان‌طور كه در ۵۰ سال گذشته، اين اتفاق افتاده است؛ اگرچه 6G در حال ‌حاضر در مرحله‌ي پژوهش است تا عملكرد و اثربخشي آن تعيين شود.»

مديرعامل ايرانسل:‌ سرعت 6G حداكثر ۱۰ ترابايت بر ثانيه پيش‌بيني مي‌شود

مديرعامل ايرانسل مي‌گويد به‌ انديشه متخصصين مي‌رسد زمان ظهور 6G حدود يك دهه پس از ۲۰۲۰ باشد و سرعت 6G هم حداكثر ۱۰ ترابايت بر ثانيه پيش‌بيني مي‌شود.

به‌گفته‌ي بيژن عباسي آرند، اكنون مؤسسه‌هاي مهم ارتباطاتي، قدرت‌هاي جهاني و كشورهاي پيشرو در توسعه‌ي ICT فعاليت براي پروژه‌هاي 6G خود را آغاز كرده‌اند. وي اشاره مي‌كند كه دولت‌ها نيز مشتاق پژوهش و تدوين برنامه‌هايي براي تحولات آينده هستند؛ براي مثال آمريكا، ژاپن، چين و فنلاند، اقدامات قابل توجهي براي پيش‌بيني جنبه‌هاي نسل ششم تلفن‌ همراه انجام داده‌اند.

عباسي آرند كه عضو هيأت‌ علمي دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه تربيت‌مدرس نيز هست، در بخش پاياني سخنراني خود تأكيد مي‌كند كه اكنون علاوه ‌بر پيشرفت‌هاي چشمگير در توسعه‌ي 5G از انديشه متخصصين علمي و متخصص، توجيه كافي براي همه‌ وجود دارد تا بپذيريم كه 5G تأثير مثبتي بر اكثر جنبه‌هاي زندگي روزمره و اقتصاد به‌همراه خواهد آورد و صنايع مي‌توانند آن را بيش‌ازپيش توانمند كنند.

مديرعامل ايرانسل اعلام مي‌كند كه اين شركت با فراهم كردن امكان فعاليت براي دانشمندان و متخصص كارشناسان خود، يك جهش رو به جلو انجام داده است تا آن‌ها فراتر از حد معمول بيانديشند و ايده‌هاي پيشگامانه‌ي خود را به اشتراك بگذارند تا در چشم‌اندازهاي آينده، به اين ايده‌ها جامه‌ي عمل پوشانده شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات