برندهاي موبايل هوشمند چه سهمي از بازار ايران دارند؟
موبايلهاي سامسونگ نيمي از بازار موبايل ايران را در سيطرهي خود دارند. اين برند هم ازانديشه متخصصين جلب اعتماد مشتريان، اطمينان شركتهاي واردكننده بابت فروش موبايل و برطرف كردن نياز اكثر متخصصان موبايلهاي تلفن همراه، عملكرد خوبي در بازار ايران داشته است.
طبق آماري كه انجمن واردكنندگان موبايل از ميزان واردات برندهاي موبايل به بازار ايران از آذر ۹۸ تا آبان ۹۹ دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار داده، ۶ ميليون و ۹۸۷ هزار دستگاه موبايل با برند سامسونگ وارد كشور شده است. اين بهمعناي داشتن سهم ۴۶ درصدي در بازار موبايل ايران است. ميزان فعالسازي موبايلهاي سامسونگ در اين مدت زمان هم ۵۱ درصد، معادل ۴ ميليون و ۸۳۹ هزار دستگاه بوده است.
پس از سامسونگ بهترتيب، شيائومي با ۱۸ درصد و نوكيا با ۱۵ درصد در مقامهاي بعدي تعداد دستگاههاي واردشده به بازار ايران قرار دارند. در مقام چهارم، هواوي با ۱۰ درصد سهم بازار و سپس اپل با ۴ درصد، آنر با ۲ درصد قرار دارند.
سهم تعدادي واردات برندهاي موبايل بازار ايران در ۱۲ ماه گذشته
اين درحالي است سهم فعال كردن موبايلهاي سامسونگ ۵۲ درصد، شيائومي ۱۹، نوكيا و هواوي ۱۱ و اپل ۵ درصد بوده است.
سهم تعدادي مصرف (فعالسازي موبايل) برندهاي موبايل در بازار ايران
سهم برندها از ارزش بازار موبايل ايران
مشاهدهي سهم ارزشي واردات برندها از آذر ۹۸ تا آبان ۹۹ نكات جالبي را در پي دارد. همانطور كه در نمودار اول مشاهده ميكنيد، ۵۳۷ هزار موبايل اپل (۴ درصد از سهم عددي بازار) درمقابل ۲ ميليون و ۲۸۱ هزار موبايل نوكيا (۱۵ درصد از سهم عددي بازار) طي مدت يك سال وارد كشور شدهاند. اين درحالي است كه موبايلهاي اپل با ۴۶۷ ميليون دلار حدود ۱۸ درصد و موبايلهاي نوكيا با ۵۱ ميليون دلار تنها ۲ درصد از سهم ارزش بازار موبايلهاي ايران را به خود اختصاص دادهاند.
موبايلهاي وارداتي سامسونگ با ارزش ۱ ميليارد و ۲۷۲ ميليون دلار، ۴۸ درصد از سهم ارزش بازار موبايلهاي ايران را دراختيار دارند. پس از آن، موبايلهاي شيائومي با ارزش ۵۲۳ ميليون دلاري حدود ۲۰ درصد، اپل با ۴۶۷ ميليون دلار حدود ۱۸ درصد، هواوي با ۲۵۳ ميليون دلار حدود ۱۰ درصد و نوكيا با ۵۱ ميليون دلار حدود ۲ درصد از سهم بازار را بهخود اختصاص دادهاند.
واردات موبايل موبايل به تفكيك ماه
بهطور كلي، طي ۱۲ ماه اخير ۱۵/۱۶ ميليون دستگاه موبايل وارد كشور شده و بيشترين ميزان واردات مربوط به دي ماه و برابر با ۱/۷۳ ميليون بوده است. نكته آنكه، در اين ماه كمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه بهصورت مسافري وارد كشور شده است. پس از دي، بيشترين ميزان واردات مربوط به تيرماه با ۱/۷۲ ميليون و موبايل مسافري حدود ۵۰ هزار بوده است.
واردات موبايل موبايل به بازار ايران به تفكيك ماه
بيشترين ميزان واردات مسافري موبايل مربوط به ارديبهشت بوده كه كمي بيشتر از ۲۰۰ هزار دستگاه است. اين موضوع پس از واردات اندك موبايل طي ماه ابتدايي سال شمسي رخ داده؛ در فروردين ماه كمتر از ۴۰۰ هزار موبايل وارد كشور شده است. اين روال هرساله وجود دارد و بهدليل تعطيلات سال نو، بايد در بهمن هر سال تخصيص بيشتري براي واردات موبايل داده شود تا علاوهبر تأمين بازار شب عيد، موبايل فروردين ماه نيز در بازار بهميزان كافي (دو ميليون دستگاه) موجود باشد.
فعالسازي موبايلهاي بازار ايران به تفكيك ماه
واردات موبايل از تيرماه امسال راه خود را با سيري نزولي پيموده؛ همانطور كه ميدانيم، حدود ۴ ماه بود كه بانك مركزي ارز واردات موبايل تخصيص نميكرد؛ پيش از آن نيز تخصيص ارز قطرهچكاني بود. به اين معنا كه ارز بهميزان كم، منقطع و تنها به شركتهاي كمي تخصيص داده ميشد. اين همه افت و خيز در واردات موبايل بيانگر عملكرد بانك مركزي در تخصيص ارز به شركتهاي واردكننده است كه باعث شد پس از تير ماه اين سير نزولي را شاهد باشيم؛ تا جايي كه آبان تنها ۹۷۰ هزار دستگاه موبايل وارد كشور شد؛ در اين ماه واردات مسافري نيز به حداقل ميزان خود رسيد.
با روالهايي كه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز طي ماههاي اخير در پيش گرفته است، هرچه به پاييز نزديك ميشويم، واردات مسافري موبايل نيز بيشتر كاهش مييابد. ستاد مبارزه با قاچاق كالا، واردات مسافري موبايل را مصداق قاچاق ميداند. به همين علت روالهاي سختگيرانه مبني بر ممنوعيت رجيستري غير حضوري موبايل از مهرماه در پيش گرفته شد. هرچند اين روند هم ديري نپاييد و بهدليل شيوع كرونا از اول دي به حالت غير حضوري درآمد.
ازانديشه متخصصين ميزان فعال كردن برندهاي موبايل، شهريور شاهد بيشترين ارقام معادل ۱/۵۳ ميليون دستگاه و كمترين ارقام در فروردين معادل ۷۷۰ هزار دستگاه هستيم. بيشترين ميزان فعالسازي موبايل مسافري در ارديبهشت ثبت شده كه كمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه بوده است. كمترين ميزان فعالسازي موبايل هم مربوط به آبان ماه است.
مقايسه با آمار جهاني
با نگاهي به آمار كانترپوينت از سهم برندهاي موبايل در بازار جهاني و مقايسهي آن با بازار ايران، به نكات جالبي پي ميبريم.
سهم بازار برندهاي موبايل در بازار جهاني (سهماههي اول ۲۰۱۸ تا سهماههي سوم ۲۰۲۰) منبع: Counterpoint
اولين و مشخصترين نكته تنوع پايين موبايلهاي هوشمند و سهم بسيار بالاي سامسونگ در بازار ايران است. درحاليكه طي دو سال گذشته هيچ شركتي موفق به كسب سهمي بالاتر از ۲۲ درصد از بازار جهاني موبايل نشده است، سامسونگ بهتنهايي نيمي از بازار موبايل ايران را در قبضه خود دارد.
از سوي ديگر، درحاليكه ۷ سازندهي بزرگ موبايل در دنيا درمجموع تنها ۸۰ درصد سهم بازار را دراختيار دارند، در ايران تنها ۵ برند ۹۷ درصد از سهم بازار را بهخود اختصاص دادهاند.
با نگاهي دقيقتر به اين آمار، متوجه ميشويم نوكيا با وجود حضور بسيار كمرنگ در بازار جهاني، عملكرد نسبتا موفقي در بازار ايران دارد. همچنين جاي خالي برندهاي مقرونبهصرفهاي مانند اوپو، ويوو و ريلمي در بازار ايران حس ميشود.
هم انديشي ها