شركت زيرساخت: ۸۰ درصد وب‌سايت‌هاي ايراني در داخل كشور ميزباني مي‌شوند

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌ گفته‌ي عضو هيأت مديره شركت زيرساخت، ايران جزو معدود كشورهايي است كه بيش از ۸۰ درصد وب‌سايت‌هاي داخلي را در داخل كشور ميزباني مي‌كند.
تبليغات

عضو هيأت مديره‌ي شركت ارتباطات زيرساخت با اشاره به اينكه اكنون پهناي باند در تمام كشور قابل دسترس است، اعلام كرد بيش از ۸۰ درصد وب‌سايت‌هاي داخلي در داخل كشور ميزباني مي‌شوند.

به گزارش مهر، بهزاد اكبري اضافه كرد طي سال‌هاي اخير، توسعه‌ي مناسبي با در انديشه متخصصين قرار دادن زيرساخت‌هاي ارتباطي شبكه ملي اطلاعات صورت گرفته است. اكبري تصريح كرد:

از سال ۹۵ كه متوسط سرانه‌ي مصرف ترافيك ديتا در كشور ۸٫۱ گيگابايت در ماه بود، اين ميزان در حال ‌حاضر به ۱۷٫۵ گيگابايت در ماه رسيده است و به عبارتي، ما از سال ۹۵ به‌طور متوسط رشد ۸۰ درصدي ساليانه را در مصرف ترافيك ديتا شاهد بوده‌ايم.

اكبري خاطرنشان مي‌كند كه متوسط رشد جهاني ترافيك ديتا حدود ۲۵ درصد و در خاورميانه ۳۵ درصد است كه همين امر نشان مي‌دهد ايران رشد زيادي در ترافيك ديتا تجربه كرده است. عضو هيئت مديره شركت ارتباطات زير ساخت اضافه كرد: «متناسب با توسعه‌ي لايه‌ي دسترسي در بخش زيرساخت‌هاي ارتباطي، در لايه‌ي شبكه «بك بن» هم توسعه‌هاي خوبي انجام‌ شده استِ به‌نحوي كه در سال ۹۴ حدود ۶۵۰ گيگابيت ظرفيت شبكه بك بن ارتباطات زيرساخت كشور بوده كه اين ميزان در سال ۹۹ به ۳۰ ترابيت بر ثانيه رسيده است.»

بهزاد اكبري در مورد رشد حوزه‌ي دسترسي ارتباطات بين‌الملل در كشور اظهار كرد كه در سال ۹۲ حدود ۸۰ گيگابيت بر ثانيه ظرفيت وجود داشت كه اين مقدار رشد قابل توجهي داشته و به بيش از ۴ ترابيت بر ثانيه رسيده است؛ اكبري اضافه مي‌كند كه هم به ‌لحاظ ظرفيتي و هم به ‌لحاظ تنوع مسير، حوزه‌ي دسترسي ارتباطات بين‌الملل با رشد همراه بوده است.

اكبري ديگر حوزه‌ي رشد را ميزباني داخلي، يعني محتوا و خدمات داخل كشور عنوان مي‌كند. او در ‌اين‌باره مي‌گويد: «ما از معدود كشورهايي هستيم كه بيش از ۸۰ درصد از سايت‌هاي ايراني را در داخل كشور ميزباني مي‌كنيم. شايد معدود كشورهايي مثل چين و آمريكا چنين وضعيتي داشته باشند.» بااين‌حال او بخش زيرساخت‌هاي اطلاعاتي و مراكز داده در كشور را داراي كمبودهاي زياد مي‌داند كه در كنار تحريم‌ها و محدوديت‌هاي ناشي از آن، اشكالات را بيشتر كرده است.

اكبري، مهم‌ترين اشكال در صنعت مراكز داده را اشكالات اقتصادي و متخصص توصيف مي‌كند؛ به‌گونه‌اي كه هر سازمان دولتي و خصوصي تصور كرده بهتر است خود به‌ دنبال ايجاد يك مركز داده مستقل براي فعاليت برود كه اين موضوع با تحولات ارزي قابل توجيه نيست.

عضو هيأت مديره‌ي شركت ارتباطات زيرساخت، يك اشكال ديگر را كمبود مراكز داده با مقياس بالا و عدم حضور در بازارهاي جهاني عنوان مي‌كند. اكبري گفت:

مسئله‌ي ديگر، حضور در بازارهاي جهاني است كه با وجود موقعيت استراتژيك و خوبي كه در منطقه داريم، اين صنعت فقط در داخل كشور ارائه‌ي خدمت مي‌كند و در بازارهاي جهاني سهمي نمي‌برد.
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات