وزير ارتباطات: به ‌جاي VDSL، اينترنت خانگي 5G ارائه مي‌كنيم

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وزير ارتباطات مي‌گويد از آنجا كه مخابرات نتوانسته است منابع مالي واگذاري ۵ ميليون پورت VDSL را براي امسال تأمين كند، اينترنت خانگي 5G به مردم عرضه مي‌شود.
تبليغات

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در گروه تلگرامي خود، به سؤالات مردم در مورد وضعيت توسعه VDSL و 5G پاسخ داد. محمدجواد آذري جهرمي با اشاره به اينكه منابع مالي واگذاري ۵ ميليون پورت VDSL براي امسال تأمين نشد، اعلام كرد كه براي جبران اين موضوع به‌زودي اينترنت خانگي 5G راه‌اندازي مي‌شود.

پيش از اين، رئيس سازمان تنظيم مقررات به اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران گفته بود مصوبه ۲۶۰ يا بيت‌استريم، به ‌منظور به ‌اشتراك‌ گذاشتن زيرساخت‌هاي فيبر نوري در بخش دسترسي شركت مخابرات ايران با شركت‌هاي ارائه‌دهنده‌ي خدمات اينترنت ثابت (FCP و Servco) تصويب شد. به ‌گفته‌ي حسين فلاح جوشقاني، تبديل ۵ ميليون پورت VDSL نياز به دست ‌كم ۷ تا ۸ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري دارد. مطابق مصوبه بيت‌استريم، ۷۰۰ هزار پورت مخابرات در اختيار ديگر شركت‌ها قرار مي‌گيرد و عمليات آن در تهران آغاز شده است. هاي وب، آسياتك، شاتل، صبانت و فناپ برنامه دارند كه ظرفيت‌هاي VDSL را در شهرهاي ديگر تا شهريور سال آينده ايجاد كنند.

حال كه به ‌گفته‌ي آذري جهرمي، مخابرات مصوبه‌ي بيت‌استريم را اجرا نكرد، وزارت ارتباطات به‌ جاي VDSL، تمركز خود را بر توسعه‌ي اينترنت خانگي 5G و FWA (اينترنت بي‌سيم ثابت) گذاشته است. وزير ارتباطات گفت:

توسعه VDSL لست مايل است كه سيم مسي است؛ يعني نقطه‌ي نهايي ارتباط از كابينت مخابرات تا منزل در انحصار مخابرات است و اين يكي از اشتباهات خصوصي‌سازي است. برنامه داشتيم كه تا پايان امسال ۵ ميليون پورت VDSL در شهرهاي قم، تهران و ۸ شهر ديگر واگذار كنيم كه مخابرات ايران نتوانست منابع مالي اين كار را تأمين كند و از طرفي هم با شركت‌هاي بخش ‌خصوصي با وجود قراردادي كه بسته بود همكاري نكرد. نتيجه آن شده كه حالا در حد ۱ ميليون پورت VDSL  نصب‌شده داريم و نتوانستيم به برنامه‌مان دراين زمينه برسيم.

به ‌گفته‌ي جهرمي، راهكار جايگزين وزارت‌خانه در اين خصوص، تمركز روي 5G به‌ جاي VDSL بوده است و بر اين اساس، اينترنت خانگي 5G به‌زودي راه‌اندازي مي‌شود. وزير خبر داد اولين شركتي كه اين كار را انجام مي‌دهد، مبين‌نت است. مبين‌نت روز دوشنبه از اولين مجموعه‌ي كاري خود در زمينه‌ي 5G خانگي در تهران رونمايي مي‌كند و سال آينده به‌تدريج نقاط بيشتري را پوشش مي‌دهد.

البته به ‌گفته‌ي آذري جهرمي، مذاكرات با مخابرات هم ادامه دارد و با تأمين سرمايه‌ي لازم و كوتاه آمدن از لج‌بازي مخابرات با بخش خصوصي، توسعه‌ي VDSL سرعت مي‌گيرد.

جهرمي: در دنيا، به ازاي ۱۰۰ درصد رشد ترافيك، ارزش اينترنت ۵۰ درصد كاهش مي‌يابد

وزير ارتباطات در مورد تعرفه‌ي اينترنت 5G توضيح داد:

زماني‌كه نسل پنجم برقرار شود، سرعت بالا مي‌رود و ميزان مصرف به‌واسطه‌ي آن افزايش پيدا مي‌كند. در دنيا معمولا اين‌گونه است كه به ازاي ۱۰۰ درصد رشد ترافيك، ارزش ۵۰ درصد كاهش پيدا مي‌كند. اين فرمول در تمام دنيا اجرايي مي‌شود و اصولا ارزش اينترنت همواره نزولي است اما كمك مي‌كنند كه ترافيك رشد كند و مصرف بالا برود. تأثير اينترنتي كه توسط شركت زيرساخت براي اپراتورها تأمين مي‌‌شود، صرفا ۵ درصد است و ۹۵ درصد تعرفه‌ي مصرفي مردم به تصميمات اپراتور برمي‌گردد.

وزير ارتباطات با رد گراني اينترنت به ‌دليل انحصار شركت ارتباطات زيرساخت، مي‌گويد:

اين تصور غلطي است. تنها ۵ درصد از هزينه‌ي اپراتورها براي بسته‌هاي اينترنتي به شركت زيرساخت پرداخت مي‌شود؛ اما اپراتورها هزينه‌هاي ديگري مانند هزينه‌ي اجاره‌ي فضا براي دكل، خريد تجهيزات، برق و نيروي انساني دارند كه مبلغ بالايي مي‌شود.

آذري جهرمي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در مورد ارزش بالاي موبايل و مودم‌هاي بومي اذعان كرد به‌ دليل اينكه ايران توليدكننده‌ي نيمه‌هادي نيست و بيشتر قطعات را از خارج وارد مي‌كند، واردات آن وابسته به ارز است و افزايش سرسام‌آور ارزش ارز در سال‌هاي اخير روي اين موضوع مانند بخش‌هاي ديگر زندگي مردم تأثير گذاشته است. جهرمي اضافه كرد:

در نهايت كالاهاي اين حوزه هم مانند ارزش مودم و موبايل رشد كرده است. البته بايد بگويم كه توليد موبايل و مودم در اختيار وزارت ارتباطات نيست و جزئي از وظايف وزارت صمت است؛ ولي ارزش مودم و موبايل و قدرت مردم براي خريد آن ارتباط مستقيمي با توسعه‌ي ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين بخش دارد. براي همين ما از اين بخش حمايت مي‌كنيم.

به ‌گفته‌ي جهرمي، اقدامات وزارت ارتباطات در اين زمينه، كاهش دادن تعرفه‌ي واردات اين كالاها و اختصاص خط اعتباري ۵۰۰ ميليارد توماني به مردم براي خريد اقساطي اين محصولات است. جهرمي خبر داد:

شرايط اجراي اين تصميم توسط نيروي سادهوهي كه در اين زمينه تشكيل شده در حال نهايي شدن است و اميدواريم تا پايان فروردين‌ماه اين شرايط و نحوه‌ي بهره‌مندي مردم از اين وام را اعلام كنيم.

جهرمي گفت برخي بانك‌ها به اين طرح پيوسته‌اند و برخي منابع غير دولتي هم از طريق بانك در اين زمينه سرمايه‌گذاري شده است تا به خريد مودم و موبايل بومي كمك شود. به‌ گفته‌ي جهرمي، زيرساخت‌هاي اين امر در حال آماده‌ شدن است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات