مجلس: مخابرات اينترنت ثابت را براي مقابله با تهديدات اينترنت ماهواره‌اي توسعه دهد

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مجلس بخشي از درآمد حاصل از افزايش ماليات اپراتورها را به توسعه‌ي اينترنت ثابت توسط مخابرات اختصاص داده تا با تهديدات اينترنت ماهواره‌اي به مقابله و رقابت بپردازد.
تبليغات

۵ اسفند مصوبه‌اي ازسوي كميسيون تلفيق بودجه مجلس شوراي اسلامي به صحن رسيد و تصويب شد. در اين مصوبه، حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورهاي مخابراتي ۱۰ درصد بيشتر تعيين شد تا اين مبلغ صرف توليد محتوا در فضاي مجازي، نظارت بر محتوا و توسعه‌ي اينترنت ثابت شود.

در همان روز، دولت ابهامات زيادي را درخصوص مصوبه‌ي مجلس اعلام كرد. وزير ارتباطات هشدار داد كه تصويب اين مصوبه، گران شدن اينترنت را در پي خواهد داشت. پس از اين گفته، نمايندگان مجلس بندي را اضافه كردند كه بر مبناي آن، ارزش اينترنت در سال آينده نبايد گران شود. محمدجواد آذري جهرمي روز گذشته هم دوباره اعلام كرد كه نتيجه‌ي چنين مصوبه‌اي، گران شدن اينترنت خواهد بود.

مصوبه‌ي مذكور ۱۲ اسفند براي مطالعه بيشتر، به كميسيون تلفيق مرجوع شد. حال كميسيون تلفيق، افزايش ۱۰درصدي ماليات از اپراتورها را تصويب كرده است. پيش از اين گفته شده بود كه درآمد حاصله از اجراي اين مصوبه صرف حمايت از توليد محتوا، توسعه‌ي شبكه ملي اطلاعات، نظارت صدا و سيما بر محتواي فضاي مجازي مي‌شود. طبق تصاويري كه امروز از اين مصوبه در فضاي مجازي منتشر شد، توسعه‌ي زيرساخت اينترنت ثابت توسط شركت مخابرات نيز براي مقابله و رقابت با تهديدات اينترنت ماهواره‌اي كشورهاي خارجي ازجمله محل‌هاي هزينه‌كرد اين درآمد است. اين درحالي است كه پيش‌تر، دبير شوراي عالي فضاي مجازي گفته بود هيچ مخالفتي با اينترنت ماهواره‌اي در كشور وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاري خانه ملت، بخشي از منابع حاصل از افزايش حق‌السهم دولت از اپراتورها صرف توسعه‌ي زيرساخت اينترنت ثابت پرسرعت توسط شركت مخابرات ايران خواهد شد كه امكان ارائه‌ي سرويس‌هاي صوت و تصويري پيشرفته را داشته باشد. طبق اين بند، اينترنت ثابت پرسرعت بايد امكان رقابت و مقابله با تهديدات اينترنت ماهواره‌اي توسط كشورهاي خارجي ديگر در حريم كشور را داشته باشد.

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مكلف به اجراي شبكه ملي اطلاعات تا پايان سال ۱۴۰۰ شد

طبق بندي كه امروز به تصويب رسيد، بخشي از درآمد نيز به پروژه‌ها و طرح‌هاي مرتبط با فضاي مجازي اختصاص مي‌يابد كه تحت نظارت و راهبرد مركز ملي و در راسناي مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي قرار دارند؛ به‌خصوص طرح كلان و معماري شبكه ملي اطلاعات، مصوب شهريور ۱۳۹۹ با اولويت بومي‌سازي تجهيزات و خدمات امنيت و سالم‌سازي، ذخيره‌سازي و پردازش كلان داده‌ها. وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مكلف شده تا به نحوي سياست‌گذاري كند كه توسعه‌ي اقتصاد ديجيتال بر بستر شبكه ملي اطلاعات داراي مزيت‌هاي مالي و اقتصادي قابل‌توجه نسبت به توسعه‌ي آن در خارج از شبكه ملي اطلاعات باشد.

به‌علاوه، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مكلف شده تا اقدامات مشخص شده را در سند طرح كلان و معماري شبكه ملي اطلاعات را در افق ۱۴۰۰ محقق كند. كميسيون تلفيق مجلس همچنين تصويب كرده كه سازمان صدا و سيما متناسب با توسعه‌ي زيرساخت اينترنت ثابت پرسرعت موظف به ارائه‌ي محتواي توليدي در قالب تلويزيون تعاملي خود در اين بستر است.

اپراتورهاي ارائه‌دهنده‌ي خدمات مخابراتي، علاوه بر ارزش هر پيامك بايد مبلغ ۱۰ ريال از استفاده‌كنندگان خدمات مزبور را نيز دريافت و به حساب درآمد عمومي رديف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانه‌داري كل كشور واريز كنند. درآمد حاصله تا سقف هزارميليارد ريال در حمايت از حقوق معلولان و ساماندهي كودكان كار و خياباني در اختيار سازمان بهزيستي قرار مي‌گيرد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات