تشخيص چهره به كمك DNA

چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مي‌توان از روي DNA يك فرد جنسيت و نژاد آن را به سادگي مشخص كرد. در آينده‌‌اي نه چندان دور مي‌بايست چهره‌‌ي فرد مظنون و بسياري ديگر از اطلاعات را نيز به اين مورد اضافه كنيد. به اين ترتيب مجرمان روزگار سخت تري را در پيش خواهند داشت.
تبليغات

گروهي بين المللي از دانشمندان در حال پي گيري پژوهشي هستند كه در آن هدف نهايي ايجاد ارتباط ويژگي‌هاي چهره به ويژگي‌هاي ژنتيكي و ژنوم دي ان‌‌اي افراد است، درست مثل مواردي همچون تبار، نوع ژن و جنسيت كه هم اكنون به راحتي از روي دي ان‌‌اي قابل تشخيص هستند.

يكي از كارهايي كه پژوهشگران در حال انجام آن هستند ساخت پايگاه اطلاعاتي از اسكن 3 بعدي چهره افراد است. اين افراد به صورت كاملا نمونه برداري شده از تبارهاي اروپايي و آفريقايي هستند. اين اسكن‌ها سپس توسط يك مدل رايانشي بر اساس شكل چهره، طول و ابعاد و نحوه‌‌ي قرار گيري اجزاي صورت دسته بندي مي‌شوند.

پس از اين داده‌ها با استفاده از روش‌هاي آماري به نژاد و جنسيت فرد و البته ژن‌هاي مسئول ارتباط پيدا مي‌كنند، در نتيجه دانشمندان مي‌توانند ژن‌هاي مسئول ويژگي‌هاي چهره را بيابند. يكي از راه‌هاي ساده‌‌ي يافتن ژن مسئول پيدا كردن محل خرابكاري ژنتيكي است، در نتيجه مي‌توان محل بدشكلي چهره را به ژن خاصي كه در فرد دچار ايراد شده است ارتباط داد.

با وجود اينكه هنوز به پژوهش‌هاي بيشتري نياز است، اميد مي‌رود كه بتوان در نهايت با استفاده از دي ان‌‌اي چهره‌‌ي مجرمان را به سادگي تشخيص داد. اين مطالعات مي‌تواند در آينده براي تشخيص چهره كودك پيش از تولد يا حتي تعيين چهره‌‌ي آينده‌‌ي نسل بشر يا گذشتگان به كار رود.

از دانشگاه‌ها و موسسه‌هايي كه در اين پژوهش همكاري دارند مي‌توان به Penn State University; Smurfitt Institute of Genetics, Dublin; Stanford University; HudsonAlpha Institute for Biotechnology, Huntsville, Alabama; Universidade do Porto, Portugal; Universidade Católica de Brasília; University of Western Australia, Perth; Murdoch University, Perth; King Edward Memorial Hospital, Perth; University of Pennsylvania, Philadelphia; and University of Connecticut, Storrs اشاره كرد.

نتايج يكي از مطالعات اين گروه در نشريه‌‌ي PLOS Genetics به چاپ رسيده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات