غضروف مصنوعي توليد شده در آزمايشگاه براي اولين بار در جراحي بازسازي بيني استفاده شد

جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پژوهشگران در دانشگاه Basel سوييس اولين جراحي موفقيت آميز بازسازي بيني را با استفاده از غضروف‌هاي توليد شده در آزمايشگاه انجام دادند. اين غضروف كه براي توليد آن از سلول‌هاي خود بيمار استفاده شده بود ممكن است در آينده راه حلي مناسب براي جلوگيري از بسياري از جراحي‌هاي تهاجمي ديگر باشد. تيم جراح اين درمان را بر روي گروهي از بيماران 76 تا 88 ساله انجام داده است كه پيش از اين به علت برخي از انوع سرطان پوست مجبور به جراحي‌هايي شده بودند و به موجب آن نقايص زيادي را در غضروف بيني آن‌ها به جاي گذاشته بود.
تبليغات

پيش از اين در جراحي‌هاي بازسازي از پره‌هاي بيني، يا گوش يا حتي دنده‌ها براي اتصال و بازسازي استفاده مي‌شد كه اگرچه تا حد زيادي نيز با موفقيت روبرو بود ولي به دليل اثرات دردناكي كه براي بيمار داشت همواره نياز به جايگزيني آن احساس مي‌شد.

در روش جديدي كه اين پژوهشگران توسعه داده‌اند، ابتدا از پره‌هاي بيني بيماران سلول‌ها استخراج مي‌شود. سپس سلول‌هاي غضروفي –كوندروسيت ها- در يك محيط ايزوله تكثير شده و پس از قرار دادن آن بر روي يك غشاي كلاژني به مدت 2 هفته، غضروف مهندسي شده با ابعادي 40 برابر نمونه‌ي اوليه به دست مي‌آيد كه مي‌توان از آن براي انجام عمل بازسازي استفاده كرد.

اين قطعه‌ سپس با توجه به اشكال بيمار شكل دهي مي‌شود تا در طي عمل جراحي در محل مورد نياز به كار برده شود. پس از يك سال از زمان انجام جراحي بيمار سلامتي كامل خود را به دست خواهد آورد بي آن كه اشكالي متوجه تنفس يا ظاهرش باشد.

به گفته‌ي پروفسور Ivan Martin كه در بخش زيست پزشكي دانشگاه Basel مشغول به كار است، نتايج استفاده از اين غضروف مهندسي شده هيچ تفاوتي با جراحي‌هاي معمول ندارد و بدن به راحتي بافت مهندسي شده را مي‌پذيرد.

به گفته‌ي اين تيم مي‌توان از اين روش در ساير جراحي‌هاي بازسازي نيز بهره برد اما استفاده عمومي از اين روش هنوز نياز به مطالعات بيشتري دارد و براي استفاده‌ي گسترده از اين روش مي‌بايست قواعد و قوانين آن به طور مشخص طراحي شوند به طوري كه انجام جراحي در زمان مناسب و با ارزش مناسب انجام پذير باشد.

نتايج اين گروه در نشريه‌ي The Lancet به چاپ رسيده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات