راهكار جديد دانشمندان براي واكسن ايدز

سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ويروس ايدز يكي از معضل‌هاي انسان مدرن امروزي است كه با گذشت ساليان طولاني از شيوع آن، راهكار قابل توجهي براي ريشه‌كن كردنش ارائه نشده است. به تازگي دانشمندان توانسته‌اند كه قسمت آسيب‌پذير اين ويروس را مشخص كنند و بر اساس آن راهكاري ارائه دهند. در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

محققان از ماده‌ي جديدي براي واكسن ايدز استفاده كرده‌اند كه مي تواند سلول‌هاي ويروس آلوده را متوقف كند. اين ماده كه بخشي از اچ‌آي‌وي است "پپتايد تلفيقي" نام دارد و ساختار آن ساده‌تر از واكسن‌هاي قبلي ايدز است. به همين دليل اين اميدواري وجود دارد كه با كمك اين واكسن جلوي رشد سلول‌هاي آلوده گرفته شود و قبل از اين كه دير شود بتوان بيماري را متوقف كرد.

عملكرد واكسن به اين گونه است كه بخش بي‌ضرر ويروس را نشانه گرفته و بعد به آن حمله مي‌كند و با اين روش جلوي شيوع عفونت را مي گيرد. طي ۳۰ سال گذشته واكسن هاي مختلفي براي درمان ايدز ساخته شده است كه هيچ‌كدام از آن ها نتوانسته‌اند در طولاني‌مدت موثر واقع شوند.

چرا كه ويروس ايدز ابتدا سيستم دفاعي بدن يعني گلبول‌هاي سفيد را نابود مي‌كند و بعد از خلع سلاح كردن بدن، آن را به كام مرگ مي‌كشاند. از طرفي وقتي ويروس ايدز يك گلبول سفيد را آلوده كرد، در سيستم ايمني نامرئي عمل مي‌كند.

بنابراين بهترين شانسي كه براي از بين بردن اين ويروس وجود دارد اين است كه قبل از اين كه سلولي را آلوده كند، به وسيله‌ي آنتي بادي نابود شود.

از طرفي برقراري چنين مكانيزمي واقعا دشوار است. اكنون مي‌توان فهميد كه چرا پيدا كردن واكسن ايدز براي دانشمندان به يك چالش بزرگ تبديل شده است. در سال‌هاي گذشته تمركز دانشمندان بيشتر بر روي ساخت آنتي‌بادي هايي بوده است كه اثر درازمدت داشته باشند و روي مباحثه واكسن تاكيد چنداني نداشته‌اند.

آنچه كه در اين پژوهش نوآوري محسوب مي‌شود اين است كه اين بار پژوهشگران آنتي بادي را با توجه به نوع نادري از ويروس اچ‌آي‌وي در يك شخص ناشناس سنتز مي‌كنند. در اين صورت آنتي‌بادي قسمتي از ويروس را نشانه مي‌گيرد كه بي‌خطرتر است. بنابراين مبارزه، نتيجه‌ي بهتري خواهد داشت. 

وقتي كه تيم تحقيقاتي حاضر در موسسه‌ي ملي آلرژي و بيماري‌هاي عفوني در ايالات متحده بر روي خود اين فرد آزمايش انجام دادند، متوجه شدند كه تا با حال با چنين مورد آنتي‌بادي خنثي‌كننده برخورد نداشته‌اند.

مورد خاصي كه در مورد اين آنتي‌بادي وجود داشت اين بود كه مي توانست به سلول آميخته با ويروس حمله كند.

محققان در ژورنال Science گزارش داده‌اند كه:

اين نتيجه دستاورد مهمي به همراه دارد؛ چرا كه ويروس‌ها معمولا تلاش مي‌كنند اجزاي مهم  خود را از حمله‌ي آنتي‌بادي پنهان كنند.

نتيجه‌ي آزمايشات به اين نقطه محدود نشد و اين آنتي‌بادي توانست كه از پخش شدن عفونت اچ‌آي‌وي در بدن جلوگيري كند. ساز و كار خنثي‌سازي ويروس به اين گونه است كه آنتي‌بادي با اتصال به مولكول حياتي ويروس، آن را از ادامه‌ي فعاليت متوقف مي‌سازد.

به منظور مشاهده‌ي اثر بخشي اين آنتي‌بادي، ۲۴ بيمار مبتلا به ايدز مورد مطالعه قرار گرفتند. نتايج نشان داد كه در ۱۰ نفر از اين افراد، آنتي‌بادي بخش آسيب‌پذير ويروس را هدف قرار مي‌دهد.

از آنجا كه ديگر آنتي‌بادي‌هاي ساخته شده مانند اين مورد قوي عمل نكرده‌اند، پژوهشگران سعي بر اين دارند كه به كمك روش‌هاي شبيه‌سازي كاري كنند كه بدن، اين آنتي‌بادي را توليد كند؛ چرا كه اثرش در اين حالت بلندمدت‌تر خواهد بود.

هر چند كه اين خبر اميدواركننده است، اما هنوز زمان زيادي باقي مانده است تا تيم تحقيقاتي بتواند اين واكسن را بر روي داوطلبان امتحان كند. در واقع وضعيت مشابه وقتي است كه هدف مورد انديشه متخصصين پيدا شده است، اما بايد به دنبال ساخت اسلحه بود. در حال حاضر ويروس اچ‌آي‌وي به تنهايي دو ميليون نفر را در ايالات متحده آلوده كرده است؛ از اين رو هر گونه فعاليت و حركت پژوهشگران براي توقف اين روند ارزشمند محسوب مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات