نحوه عملكرد اسكنر عنبيه چشم گلكسي نوت 7 چگونه خواهد بود؟

پنج‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 9 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مدت‌هاست كه شايعات بسياري در مورد طراحي و مشخصات سخت‌افزاري گلكسي نوت ۷ كمپاني سامسونگ منتشر شده است. اين موبايل هوشمند قدرتمند، كمتر از يك ماه ديگر رونمايي خواهد شد. نوت ۷ از اسكنر عنبيه‌ي چشم بهره مي‌برد. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا نحوه‌ي كار اين نوع حسگر را مطالعه كنيم.
تبليغات

همه‌ي ما بارها اين صحنه را در فيلم‌هاي سينمايي ديده‌ايم: يك مامور مخفي به سمت در اتاق فوق سري مي‌رود. نوري سبزرنگ بر چشم او تابيده و آن را اسكن مي‌كند و سپس صدايي كامپوتري از محيط شنيده مي‌شود كه هويت او را تاييد كرده و به او خوشامد مي‌گويد. پس از احراز هويت مامور، به او اجازه ي ورود داده مي‌شود. همان طور كه احتمالا مطلع هستيد، بسياري از گجت‌ها و تكنولوژي‌هاي نشان داده شده در فيلم‌هايي همچون جيمز باند، يا واقعي نيستند، يا در مورد آ‌ن‌ها اغراق شده است. براي مثال يك خودروي BMW كه بتواند تنها با يك شليك، صخره‌ي عظيمي را منفجر كند اصلا وجود خارجي ندارد. اما برخي تكنولوژي‌هاي اين فيلم‌ها از جمله اسكنرهاي شبكيه و عنبيه در دنياي واقعي وجود دارند.

اسكنر عنبيه چگونه كار مي‌كند؟

يك حقيقت جالب: داشتن چشم‌هايي با دو رنگ متفاوت، پديده‌اي بسيار نادر است و شايد در هر چند صد نفر، تنها يكي اين گونه باشد. اين اختلال جالب، هتروكروميا ايريديوم نام دارد و در كمتر از يك درصد مردم جهان يافت مي‌شود. قهوه‌اي رايج‌ترين رنگ عنبيه‌ي چشم است، در حالي كه رنگ‌هاي سبز، كهربايي و نقره‌اي سه مورد از نادرترين رنگ‌ها هستند.

مرجع متخصصين ايران Iris

عنبيه، همان قسمت زيباي چشمان شماست كه رنگ‌ آن را تعيين مي كند.  با نگاه كردن در آيينه مي‌توانيد رنگ عنبيه‌ي چشم خود را تشخيص دهيد.  خطوط موج دار آن از برون به داخل جمع و متراكم شده‌اند. اين خطوط الگوي خاصي را تشكيل مي‌دهپند و اين الكو همان چيزي است كه يك اسكنر عنبيه مي‌خواند تا تعيين كند كه شما فرد مورد انديشه متخصصين هسيد يا نه. اين خطوط و امواج بسيار پيچيده هستند و به صورت تصادفي در چشم فرد ايجاد مي‌شوند و همچون اثر انگشت، تا پايان عمر فرد با گذر زمان عوض نمي‌شوند. بنابراين مي‌توان با اطمينان گفت كه الگوي عنبيه‌ي چشم هر فرد، منحصر به خود اوست. حتي چشمان چپ و راست شما نيز داراي الگوهاي عنبيه‌ي متفاوتي هستند!

اما يك اسكنر عنبيه تنها يك عكس از چشم شما نمي‌گيرد تا آن را با موردي كه از پيش ذخيره كرده است مقايسه كند. اين حسگر بدين صورت كار مي‌كند كه ابتدا يك اشعه‌ي مادون قرمز فاصله‌ي نزديك (با فركانس كم) را مستقيما به سمت چشمان متخصص ارسال مي‌كند. اين نوع از تابش الكترومغناطيس، بسيار بهتر از نور مرئي كار مي‌كند، چرا كه جزييات ثبت شده توسط آن از عنبيه بسيار دقيق‌تر از نور مرئي هستند. بنابراين با اين روش، يك دوربين متوسط هم مي‌تواند تصويري بسيار دقيق بگيرد. ضمنا اين روش به دوربين اجازه مي‌دهد كه در مناطقي كه نور مرئي بسيار كم است يا وجود ندارد (شرايط تاريكي) نيز عكس‌هاي دقيقي بگيرد. عينك هاي طبي و لنزهاي كار گذاشته شده در چشم نيز اين پروتوهاي فروسرخ را بر خلاف نور مرئي، به خوبي از خود عبور مي‌دهند. بنابراين متخصصان عينكي و افرادي كه از لنز در جشم خود بهره مي‌برند، در استفاده از اين تكنولوزي با كوچكترين اشكالي روبرو نخواهند شد.

هنگامي كه نخستين عكس‌ها از عنبيه ي فرد گرفته مي‌شود و در واقع دستگاه در حال شناسايي و پيكربندي اوليه است، تصاوير ثبت شده را با استفاده از الگوريتم‌هاي خاصي تبديل به كد مي‌كند. اين كد به عنوان مرجع در قسمتي مخصوص در دستگاه ذخيره مي شود. اسكنر عنبيه در دفعات بعدي نيز تصاوير گرفته شده را تبديل به كد مي‌كند و آن‌ها را با كد مرجع مقايسه مي‌كند. اگر دو كد يكسان بودند قفل دستگاه باز مي‌شود، در غير اين صورت پيغام خطا بر روي نمايشگر دستگاه پديدار مي‌گردد. مايكروسافت لوميا ۹۵۰ در حال حاضر تنها موبايل هوشمندي است كه از اسكنر عنبيه بهره مي‌برد. در اين موبايل نيز دقيقا به روش گفته شده و با استفاده از اشعه‌ي فروسرخ تصاويري از عنبيه‌ي فرد تهيه مي‌شود.

اسكنر عنبيه‌ي گلكسي نوت ۷ چگونه خاص خواهد بود؟

نحوه‌ي كاركرد اسكنر عنبيه‌ي گلكسي نوت ۷، تا حدود زيادي شبيه به روندي است كه در بالا توصيف شد، يا حداقل طبق شايعات اين گونه خواهد بود. تصاوير منتشر شده از گلكسي نوت ۷، نشان‌دهنده‌ي وجود يك سنسور اضافي در بالاي آن هستند. احتمالا اين سنسور همان دوربين مخصوص اسكن شبكيه‌ي چشم است. علاوه بر اين، اخيرا پتنتي از سامسونگ منتشر شده است كه نحوه‌ي كار اسكنر عنبيه‌ي چشم را توصيف مي‌كند. اين اسكنر متشكل از سيستمي است كه از چند دوربين استفاده مي‌كند تا هويت متخصص را با استفاده از دوربين سلفي و اسكنر عنبيه‌ي چشم شناسايي كند.

مرجع متخصصين ايران Samsung Iris Scanner Patent

بنابراين اين گونه نتيجه مي‌گيريم كه گلكسي نوت ۷، چشمان  و صورت شما را با استفاده از دوبين جلوي قدرتمند خود شناسايي مي‌كند. هنگامي كه با استفاده از دوربين جلو، چهره‌ي شما تشخيص داده شد و دستگاه متوجه شد كه بايد براي شناسايي دقيقا كجا را چك كند، دوربين اسكن عنبيه وارد عمل شده و  با استفاده از نور مادون قرمز، عنبيه ي شما را مطالعه كرده و عمليات شناسايي را تكميل مي‌كند. 

چرا دوربين جلوي موبايل نمي‌تواند كار اسكنر عنبيه را انجام دهد؟ چون به چند دليل براي اين هدف مناسب نيست. نخست اين كه دوربيني كه كار اسكن عنبيه را انجام مي‌دهد بايد به فركانس خاصي از نور مادون قرمز فوق‌العاده حساس باشد. دوم اين كه در دوربين‌هاي معمولي (از جمله دوربين سلفي موبايل‌ها)، نور مادون قرمز فيلتر مي‌شود، چرا كه براي تهيه ي عكس‌هاي استاندارد و معمولي مناسب نيست. و دليل آخر اين است كه دوربين اختصاص داده شده به اسكن عنبيه، قطعا زاويه‌ي ديد بسيار محدودتري نسبت به دوربين سلفي موبايل دارد تا بتواند چشمان متخصص را به خصوص از فاصله‌هاي نسبتا زياد، به خوبي ببيند.

البته ممكن است اسكنر عنبيه‌ي گلكسي نوت ۷، آن گونه كه ما توصيف كرديم كار نكند، زيرا ما اين توصيفات را بر اساس شايعات و گمانه‌زني‌ها نوشتيم، و ممكن است كاركرد نمونه‌ي نهايي اين اسكنر با آن‌چه كه در اين مقاله گفتيم متفاوت باشد.

اسكنر شبكيه‌ي چشم چيست؟

اسكنرهاي شبكيه و عنبيه، دو مقوله‌ي جدا از هم تكنولوژي هستند كه به دليل شباهت نامشان معمولا با هم اشتباه گرفته مي شوند. هر دوي اين اسكنرها، هويت يك فرد را با توجه به مشخصات چشمش تعيين مي‌كنند، اما هر كدام قسمت خاصي از چشم را اسكن مي‌كنند. عنبيه، قسمتي از چشم است كه با نگاه به آن مي‌فهميد چشمانتان چه رنگي است، اما شبكيه قسمتي است كه در درون چشم شما واقع شده است. اين بخش در واقع قسمتي از چشم است كه پرتوهاي نور بر روي آن تابيده مي شوند و تصوير جسم بر روي آن شكل مي‌گيرد، سپس اطلاعات به دست آمده را به مغز مي‌فرستد. در واقع شبكيه مسئول تبديل پرتوهاي نور به اطلاعات ديداري است.

مرجع متخصصين ايران retina Scanner

بدون شك اسكنرهاي عنبيه براي استفاده ي روزمره بسيار راحت‌تر هستند. اين نوع اسكن تنها لحظه‌اي كوتاه وقت مي‌برد و در فاصله‌اي از چشم انجام مي‌شود كه انجام آن را براي متخصص بسيار راحت مي‌كند. در طرف ديگر اسكنرهاي شبكيه قرار دارند كه براي شناسايي فرد حتما بايد درون چشم او را اسكن كنند. اگر استفاده از اين نوع اسكنر در بين توليدكنندگان موبايل رايج شود، شاهد مناظر خنده‌داري در خيابان خواهيم بود. فردي را تصور كنيد كه براي باز كردن قفل موبايل هوشمندش در خيابان، آن را در فاصله‌ي ۵ سانتي متري چشمش گرفته است و با قيافه‌اي كاملا جدي به اسكنر شبكيه‌ي آن خيره شده است!

ضرورت وجود اسكنر عنبيه در موبايل‌هاي هوشمند چيست؟

ممكن است بسياري از شما وجود حسگرهاي اثر انگشت سريع و كارآمد امروزي در موبايل‌هاي هوشمند را يادآوري كرده و استفاده از اسكنر عنبيه را بيهوده بدانيد. حسگرهاي اثر انگشت سريع، قابل اعتماد، ارزان و امن هستند. ارزش اين حسگرها به اندازه‌اي پايين آمده است كه شاهد حضور آن‌ها در بسياري از موبايل‌هاي ارزان‌تر از ۲۰۰ دلار نيز هستيم. بنابراين ممكن است بپرسيد كه چه نيازي به اسكنر عنبيه‌ي چشم داريم؟ در پاسخ بايد گفت كه حسگرهاي اثر انگشت نيز در ابتدا مخالفاني داشتند. زماني كه اپل در آيفون ۵ اس براي نخستين بار از حسگر اثر انگشت استفاده كرد، بساري آن را كاري بيهوده دانسند، اما حالا پس از گذشت تنها ۳ سال، شاهد استفاده از اين سنسور در تمامي پرچمداران و بسياري ديگر از موبايل‌هاي ميان رده هستيم. بنابراين شايد بهتر باشد به اسكنرهاي عنبيه نيز فرصت بدهيم تا خود را نشان بدهند. بدون شك اين اسكنرها نيز مي‌توانند امنيت و كارايي بالايي از خود نشان دهند. سامسونگ ممكن است با ارائه‌ي نوت ۷ و بهره‌گيري از يك اسكنر عنبيه ي قدرتمند و سريع در آن، بتواند انديشه متخصصين مخالفان را نيز به خود جلب كند.

مرجع متخصصين ايران Galaxy note 7

اشكالات استفاده از اثر انگشت براي شناسايي متخصص بسيار زياد است. يكي از اين اشكالات اين است كه اثر انگشت افراد به راحتي قابل به دست‌ آوردن و جعل كردن است، چرا كه ما اثر انگشتمان را بر روي هر جسم جامدي كه لمس مي‌كنيم بر جاي مي‌گذاريم. از سوي ديگر اگر انگشتمان هنگام تماس با سنسور كثيف، خيس يا چرب باشد، اغلب حسگر‌هاي اثر انگشت نمي‌توانند آن را به درستي شناسايي كنند.

اگر از اسكنر عنبيه استفاده كنيم، هكرها براي نفوذ به موبايل هوشمند ما به يك كپي از الگوي عنبيه‌ي ما با رزولوشن بالا نياز دارند. تهيه‌ي چنين تصويري از عنبيه‌ي يك فرد بسيار سخت است و اگر هكر بخواهد بدون متوجه شدن متخصص از عنبيه‌ي او تصوير باكيفيتي تهيه كند اين كار تقريبا غيرممكن مي‌شود. بنابراين مي‌توان اسكنر عنبيه را به دليل سختي بسيار زياد عمليات كپي الگوي عنبيه، بسيار امن‌تر از حسگر اثر انگشت دانست. از انجا كه برخلاف انگشتانمان، چشم‌هاي ما معمولا تميز هستند، احتمال عدم شناسايي عنبيه به دليل آلودگي آن نيز تقريبا صفر است.

هنوز انتظار نداريم كه اسكنر عنبيه‌ي چشم موجود بر روي گلكسي نوت ۷ به سرعت تبديل به يك موفقيت بزرگ شود، چرا كه اين اسكنرها هنوز در ابتداي راه خود هستند. تنها چيزي كه تا حدود زيادي از آن مطمئنيم اين است كه كه اين اسكنر بر روي نوت ۷ وجود داشته و به خوبي كار خواهد كرد و شما هم به خاطر داشتن موبايل پرچمداري با اين ويژگي، در بين دوستان و آشنايانتان شناخته خواهيد شد. اما هنوز هم اسكنر اثر انگشت براي بسياري از مردم مناسب و كافي است. ما خوشحاليم كه قرار است يك جانشين خوب براي حسگرهاي اثر انگشت پيدا شود، اما اين جايگزين لاخبار تخصصيا از ديد تمامي افراد بهتر نخواهد بود.

اگر تجربه‌ي كار با موبايل‌هاي لوميا ۹۵۰ و لوميا ۹۵۰ ايكس‌ال را داشته باشيد، متوجه مي شويد كه اسكنر عنبيه‌ي اين موبايل‌ها به اندازه‌ي حسگر اثر انگشت بسياري از موبايل‌هاي هوشمند ديگر سريع نبوده و در صورتي كه فاصله‌ي آن از چشم متخصص بيش از ميزان خاصي باشد كار نخواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران Lumia 950

اگر اسكنر عنبيه ي چشم گلكسي نوت ۷ نيز همين گونه باشد، بسياري از متخصصان ترجيح مي‌دهند كه قفل موبايل خود را با استفاده از يك حسگر اثر انگشت باز كنند. سنسور اثر انگشت اگرچه قديمي است، اما سرعت و راحتي استفاده از آن، بيشتر از چنين اسكنر عنبيه‌اي خواهد بود.

تكنولوژي دائما در حال بهبود و تكامل است. مطمئنا سامسونگ نخستين شركتي نيست كه از اسكنر عنبيه بر روي موبايل خود بهره مي‌برد، و بدون ترديد آخرين هم نخواهد بود. اما اگر اين كمپاني كره‌اي بتواند اسكنر عنبيه‌اي با استفاده‌ي راحت و عكس‌العمل سريع بسازد، تبديل به شركت پيشرو در اين زمينه خواهد شد. پيش از اپل هم برخي براي قرار دادن سنسور‌ اثر انگشت در موبايل‌ تلاش كرده بودند، اما اپل چند سال پس از آن‌ها در سال ۲۰۱۳ و با قرار دادن يك سنسور سريع و كارآمد بر روي آيفون ۵ اس، موفق شد نام خود را به عنوان پيشرو در اين زمينه ثبت كند. اگر اسكنر عنبيه‌ي نوت ۷ موفق شود، مي‌تواند تبديل به الگوي بسياري از موبايل‌ها در سال‌هاي آينده شود.

بايد منتظر ماند و ديد سامسونگ با گلكسي نوت ۷ چه مي‌كند. گفته مي‌شود كه اين موبايل هوشمند، اوايل آگوست يعني كمتر از يك ماه ديگر رونمايي مي‌شود. شايد سامسونگ بتواند با ارائه‌ي اين پرچمدار، انقلابي در زمينه‌ي امنيت موبايل‌هاي هوشند رقم بزند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات