آي بي ام: Watson پزشك شما خواهد بود

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
IBM براي تبديل واتسون به يك ابزار پزشكي مؤثر؛ قابليت‌ اين ابركامپيوتر را در پردازش كلان‌داده مربوط به تصاوير پزشكي اسكن‌شده و مطالعه سوابق پزشكي افراد توسعه مي‌دهد.
تبليغات

IBM در حال كار روي طرحي است كه ابركامپيوتر Watson را به ابزاري بسيار كارآمدتر براي پزشكان تبديل مي‌كند. IBM قصد دارد از اين پلت‌فرم براي آناليز داده‌هاي تصويري پزشكي استفاده كند تا توانايي شناخت وضعيت‌ نرمال اعضاي سالم بدن را به دست آورد. پس از آن بايد قادر به تشخيص بروز تغييرات غيرمعمول در تصاوير اسكن‌شده باشد تا بتواند پزشك‌ را به ناحيه‌ي مشكوك راهنمايي كند. اگر اين داده‌ها با سوابق پزشكي هر بيمار تلفيق شود، فرآيند درمان در شرايط بحراني مي‌تواند سريع‌تر و موثرتر باشد.

IBM اميدوار است از كل پولي كه در موضوع فروش واتسون به عنوان ابزار محاسباتي بسيار قوي با متخصصي عمومي سرمايه‌گذاري كرده، سود ببرد. تنها اشكال اين است كه به اعتقاد IBM؛ هر مسئله‌اي در جهان را مي‌توان با كلان‌داده (Big data) حل كرد، البته اينجا شايد هم واقعا جواب بدهد. به هر حال شركت‌هاي ديگري نيز كارهاي مشابه انجام مي‌دهند؛ از‌ جمله Zebra Medical كه همين كار را در مورد تصاوير X-ray انجام مي‌دهد. اين سيستم همچنين اجازه مي‌دهد بيماران تصوير CT scan خود را نيز براي انديشه متخصصين ثانويه آپلود كنند.

يكي از سيستم‌هاي در حال‌ توسعه IBM؛ «ابزار همراه پزشك عمومي» است، كه به انديشه متخصصين مي‌آيد بخش زيادي از فشار ذهني امور تكراري پزشكان را حذف مي‌كند. اگر تشخيص داده شود بيماري تومور دارد، Watson داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوري مي‌كند تا يك طرح مراقبت‌هاي درماني شخصي‌سازي‌شده و منحصر به بيمار مورد انديشه متخصصين را ايجاد كند. سيستم ديگري به اورژانس‌ كمك خواهد كرد تا خونريزي مغزي را از طريق تطبيق و يافتن الگو ميان داده‌هاي اسكن‌شده و سوابق مشابه تشخيص دهد. اگرچه هميشه اين نگراني وجود دارد كه گوگل به وسيله هوش مصنوعي DeepMind بتواند در جلب توجه جدي حوزه درمان پيروز شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات