آزمايش تكنولوژي جديد شارژ بيسيم توسط ديزني

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بخش تحقيقاتي شركت ديزني آزمايش راهكار جديدي را براي استفاده از قابليت شارژ بي‌سيم، آن‌هم بدون نياز به صفحات شارژ آغاز كرده است.
تبليغات

در حال حاضر شركت Energous پيشتاز بازار در حوزه آزمايش و تحقيق روي راهكارهاي شارژ بي‌سيم مستقل از صفحه‌هاي فيزيكي ويژه شارژ است. استاندارد WattUp اين شركت، فرصتي تازه فراهم كرده تا توان الكتريكي را از طريق فركانس‌هاي راديويي در محدوده ۵.۸ گيگاهرتز، بين واحد انتقال دهنده و يك گيرنده كوچك كه مي‌توان در دستگاه‌هاي مختلف الكتريكي و الكترونيكي تعبيه كرد، جابه‌جا كند. هرچه تعداد آنتن‌هايي كه مي‌توانند فرايند پرتاب و دريافت اين امواج را انجام دهند بيشتر باشد، توان بيشتري هم براي استفاده دستگاه مقصد تأمين خواهد شد. نكته قابل توجه اينكه استاندارد يادشده، قابليت حمل و نقلي در حد آنچه در موبايل‌هاي همراه شاهد هستيم، فراهم كرده است.

از طرف ديگر، ديزني ريسرچ هم وارد گود شده است تا راهكاري ايستا اما با توان بالاتر براي استفاده از تكنولوژي شارژ بي‌سيم راه‌اندازي كند. شايد در نگاه اول از ورود ديزني به اين حوزه متعجب شويد؛ اما اگر نيم‌نگاهي به تعداد پارك‌هاي تفريحي اين شركت داشته باشيد، متوجه خواهيد شد كه تكنولوژي يادشده براي ديزني متخصصدهاي متفاوتي خواهد داشت. تكنولوژي استفاده شده توسط ديزني كه به‌طور مخفف QSCR نام دارد، از سيم‌پيچ تسلا براي توليد ميدان الكتريكي ويژه انتقال انرژي استفاده مي‌كند. با وجود اين، اشكال اينجا است كه راهكار يادشده براي سلامت انسان بي‌خطر نيست. براي مقابله با خطرات احتمالي، اتاقكي فلزي طراحي شده تا جريان‌هاي الكتريكي به‌طور كاملا آزادانه در آن حركت كنند. علاوه بر اين، خازن‌هايي هم در ديوارها، سقف و كف تعبيه شده است تا انرژي الكتريكي را دريافت كند و مانع از انتشار آن در محيط اطراف و نفوذ به بافت‌هاي انساني شوند.

در حال حاضر، آزمايش اين راهكار در اتاقي به حجم ۵۴ متر مكعب انجام شده است. نتايج اين آزمايش از انتقال موفقيت آميز توان با فركانس ۱.۳۲ مگاهرتز به‌منظور انتقال ۱۹۰۰ وات توان موثر به دستگاه‌هاي الكترونيكي داخل اتاق حكايت دارد. حاشيه بهره‌وري اين راهكار، ۴۰ درصد است، در حالي كه بيشينه بازده ثبت شده به ۹۵ درصد هم مي‌رسد.

در اين آزمايش، لامپ‌هاي مختلف و يك فن موجود در اتاق، توان الكتريكي مورد نيازشان را دريافت كردند. يك موبايل هوشمند در محيط اتاقك شارژ شد و يك ماشين اسباب‌بازي كنترلي هم انرژي لازم را براي حركت دريافت كرد. و تمام اين‌ها فقط با نشر امواج AM در اتاق ممكن شد.

هيچ ترديدي نيست كه آزمايش‌هاي بيشتري بايد انجام گيرد تا مقادير مربوط به بازده، عملكرد ايمن و اثرات احتمالي استفاده از اين روش روي سلامت موجودات زنده ثبت و ضبط شود. با وجود اين، انجام آزمايش‌هاي اين‌چنيني كه نتيجه آن در نشريه PLOS ONE هم به چاپ رسيده است، ما را به آينده تكنولوژي شارژ بي‌سيم مستقل از صفحات شارژ اميدوار خواهد كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات