هول فودز؛ سوپر ماركت ارگانيك در دستان آمازون

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كمپاني آمازون تصميم دارد با صرف هزينه‌اي ۱۳.۷ ميليارد دلاري، سوپرماركت مواد غذايي طبيعي هول فودز (Whole Foods) را خريداري كند.
تبليغات

امروز آمازون خبري جالب منتشر كرد كه نشان مي‌دهد اين شركت به دنبال خريد سوپرماركت‌هاي زنجيره‌اي هول فودز است. اين خريد براي آمازون هزينه‌اي در حدود ۱۴ ميليارد دلار خواهد داشت.

فروشگاه هول فودز فعاليت خود را در شهر تگزاس و از سال ۱۹۸۰ آغاز كرد. اين فروشگاه مخصوص عرضه‌ي مواد غذايي طبيعي بوده و هيچ يك از اجناس اين مركز، نگه‌دارنده‌هاي مصنوعي، رنگ‌هاي غير طبيعي يا شيرين‌كننده ندارند.

مدير عامل آمازون، آقاي جف‌بيزوس در طي يك كنفرانس مطبوعاتي گفته است

در حال حاضر فروشگاه هول فودز ميليون‌ها مشتري علاقمند دارد؛ چراكه اين مركز بهترين و ارگانيك‌ترين مواد غذايي را به مشتريان خود عرضه مي‌كند و مسلما خوردن اين نوع غذاها باعث مي‌شود تا سلامت جسمي افراد بالاتر رود. فعاليت فروشگاه هول فودز لذت‌بخش و رضايت‌بخش بوده و حالا نزديك به چهار دهه است كه به مشتريان خود خدمت رساني مي‌كند؛ كار اين فروشگاه شگفت‌انگيز است و ما مي‌خواهيم آن را ادامه دهيم.

هول فودز از سال ۱۹۹۲ به يك شركت عمومي مبدل شده و ارزش سهام اين كمپاني در سال ۲۰۱۳ به ۶۵ دلار رسيد. اما در چند سال گذشته ارزش هر سهم فروشگاه ياد شده در حدود ۲۳ دلار باقي مانده است. در هرحال روز گذشته شاهد افزايش ارزش سهام هول فودز به ۳۳.۰۶ دلار بوديم. آمازون براي خريد فروشگاه مورد مباحثه مبلغ ۴۲ دلار را به ازاي هر سهم پيشنهاد داده است. اين يعني پرداخت ۲۷ درصد مبلغ بيشتر نسبت به ارزش روز گذشته‌ي سهام هول فودز. در نهايت با پيشنهادي كه آمازون ارائه داده، هزينه‌ي مورد نياز براي خريد كل سهام هول فودز ۱۳.۷ ميليارد دلار خواهد بود.

جان مكي مديرعامل و موسس فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هول فودز در اين مورد گفته: «اين همكاري فرصتي ايجاد مي‌كند تا ارزش سهام سهام‌داران هول فودز به بيشترين حد ممكن برسد و در عين حال ما مي‌توانيم فعاليت‌هاي خود را گسترش داده و بالاترين كيفيت، بهترين تجربه‌ي خريد و راحتي و نوآوري را به مشتريان‌مان ارائه دهيم.»

البته قرارداد خريد هول فودز توسط آمازون بايد به تاييد سهام‌داران اين فروشگاه برسد و پس از آن مراحل معمول نظارتي و شرايط همكاري در پيش خواهد بود كه انتظار مي‌رود اين مورد در نيمه‌ي دوم سال ۲۰۱۷ انجام شود. اگر اين خريد با موفقيت انجام شود، فروشگاه هول فودز همچنان تحت برند خود به فعاليتش ادامه مي‌دهد و آقاي مكي نيز سمت مديرعاملي اين كمپاني را بر عهده خواهد داشت.

آمازون اكنون علاوه بر هدف اصلي خود يعني فروش الكترونيك جزوه رايگان، در حوزه‌هاي مختلفي فعاليت دارد كه از آن جمله مي‌توان به سرويس‌‌هاي استريم ويديو، فروش انواع كالاهاي ديجيتال، ساخت سخت‌افزار و ... اشاره كرد. حال با تصميم جديدي كه آمازون گرفته، هول فودز نيز به عنوان يكي كسب‌ و كار جديد به فعاليت‌هاي ديگر اين شركت اضافه خواهد شد. اگرچه شايد در ظاهر اين خريد چندان با فعاليت‌هاي آمازون همسو به انديشه متخصصين نرسد؛ اما مسلما فعاليت در حوزه‌ي فروش با تخصص آمازون همخواني كامل دارد.

در حقيقت آمازون از يك دهه قبل فروش خوار و بار را با سرويسي به‌نام AmazonFresh آغاز كرده است. اين سرويس اولين بار در سال ۲۰۰۷ به طور آزمايشي در جزيره‌ي مرسر و واشنگتن ارائه شد و سپس در سراسر ايالات متحده‌ي آمريكا از جمله سياتل، سانفرانسيسكو، لس‌آنجلس، سن‌ديگو، نيويورك و فيلادلفيا و چندين شهر ديگر در دسترس مشتريان قرار گرفت. سال گذشته اين سرويس در شهر لندن نيز فعال شد. لازم به ذكر است كه هم‌اكنون فروشگاه هول فودز در پايتخت انگلستان هفت نمايندگي دارد.

آماوزن‌فرِش يكسري كالاهاي داخلي از جمله ميوه، سبزيجات و گوشت را به مشتريان ارائه مي‌دهد. زمان تحويل كالا در اين سرويس همان روز سفارش يا نهايتا يك روز بعد از ثبت سفارش خواهد بود و اين وضعيت در واقع به زمان ثبت سفارش بستگي دارد. سرويس ياد شده براي متخصصان پرايم آمازون با مبلغ ۹۹ دلار در سال در دسترس است. براي استفاده از اين سرويس متخصصان بايد هر ماه ۱۵ دلار ديگر نيز پرداخت كنند.

آمازون همچنين به دنبال برند مخصوص به خود براي ايجاد فروشگاه‌هاي لوازم ساختماني و آجر است. اين غول اينترنتي اخيرا يكي از اين فروشگاه‌ها را در شهر نيويورك افتتاح كرده است. آمازون در اواخر سال گذشته نيز فروشگاه خوار و بار خود را در سياتل تاسيس كرد. يكي از قابليت‌هاي اين فروشگاه كه حس آينده‌نگرانه‌اي به آن بخشيده، خريد بدون نياز به پرداخت است كه يك تجربه‌ي جديد را به مشتريان ارائه مي‌كند.

بنابراين هيچ موضوع ناشناخته‌اي در فعاليت آمازون در حوزه‌ي خوار و بار وجود ندارد. اما چرا اين كمپاني بايد تصميم به خريد هول فودز بگيرد؟ آماوزن يك شركت فروشگاهي است كه متخصصان مي‌توانند كالاهايي چون حافظه‌هاي فلش، جزوه رايگان و موبايل‌هاي هوشمند ارزان‌ارزش را از آن خريداري كنند. با خريد فروشگاه هول فودز، شركت آمازون با قدرت به حوزه‌ي خوار و بار وارد خواهد شد. هم‌ اكنون هول فودز با اينستاكارت سفارش مشتريان خود را در يك ساعت به دست آن‌ها مي‌رساند.

اين خريد همچنين به رشد همگرايي دنياهاي الكترونيك و آفلاين كمك خواهد كرد. در ماه آگوست گذشته، والمارت اعلام كرد كه در حال خريد خرده فروشي الكترونيك و نوپاي Jet.Com به مبلغ ۳ ميليارد دلار است. بسياري از افراد اين خريد والمارت را اقدامي براي رقابت مستقيم با آمازون مي‌دانند. حال آمازون قصد دارد با خريد فروشگاه هول فودز و دسترسي به بيش از ۴۰۰ فروشگاه در سراسر آمريكاي شمالي و انگلستان، يك مجراي جداگانه براي فروش محصولات در اختيار داشته باشد. در نتيجه‌ي اين اقدام به احتمال زياد شاهد ارتباطاتي جديد بين فعاليت‌هاي فروش الكترونيك و آفلاين آمازون خواهيم بود.

در نهايت اين خريد نشان مي‌دهد كه براي حضور مؤثر در بازار خوار و بار نياز به فروشگاه‌هاي قدرتمند محلي خواهيد داشت و اين دقيقا همان هدفي است كه آمازون تصميم دارد با خريد هول فودز آن را تحقق بخشد.

انديشه متخصصين شما در اين مورد چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات