اموجي، چاشني احساس در پيام‌هاي متني بي روح

دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در چهارمين سالروز اموجي، به مطالعه اين پديده خواهيم پرداخت؛ پديده‌اي كه مي‌توان آن را بهترين تغيير دنياي ديجيتال در حوزه‌ي قوانين نگارشي عنوان كرد.
تبليغات

امروز، دوشنبه ۲۶ تيرماه، مصادف است با ۱۷ جولاي كه چهار سال پيش به‌عنوان روز جهاني اموجي انتخاب شد. اموجي‌ها با ورود به رسم‌الخط يا نوشتار متخصصان در دنياي الكترونيك، تحولي بزرگ در دنياي ديجيتال و ارتباط بين متخصصان ايجاد كردند. اموجي‌ها مفاهيم را در يك شكل كوچك انتقال مي‌دهند كه به‌طور حتم، كلمات در بهترين حالت نمي‌توانند چنين عملكردي داشته باشند.

۱۷ جولاي؛ روز جهاني اموجي

هرچند شماري از متخصص كارشناسان ظهور اموجي‌ را باعث تضعيف نقش زبان‌ها مي‌دانند؛ اما در تقابل با اين انديشه متخصصين، بخشي از متخصص كارشناسان نيز معتقدند كه افراد با استفاده از اموجي‌ فرايند انتقال مفاهيم را بهبود داده‌اند و در واقع اموجي‌ها توانايي افراد براي انتقال پيام‌‌هايشان به ديگران را افزايش داده‌اند؛ چرا كه ارتباط متني و چت اين روزها بسيار رواج پيدا كرده و به‌نوعي در حال جايگزين شدن با ارتباط رو در رو است.

ويو ايوانس، نويسنده‌ي جزوه رايگان The Emoji Code، در اين رابطه چنين اظهار انديشه متخصصين مي‌كند:

اموجي‌ باعث شده‌ است توانايي ما در عصر ديجيتال براي برقراري ارتباط، بيش از پيش تقويت شود. گفتن اينكه استفاده از اموجي يك گام رو‌ به عقب است، مثل اين است كه بگوييد نبايد در زمان صحبت رو در رو با ديگران، براي اداي بهتر كلمات از حالات چهره‌ يا از دست‌ها استفاده كرد.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده؛ انسان‌ها براي اداي بيش از ۱۰ هزار نوع حالت چهره‌ي مختلف كه براي انتقال پيام و احساسات استفاده مي‌شود، از ۴۳ ماهيچه‌ي موجود در صورت استفاده مي‌كنند.

ايوانس در ادامه مي‌گويد:

اصلي‌ترين اشكال موجود در ارتباطات ديجيتال مبتني بر پيام‌هاي متني، ضعف در همزادپنداري و ايجاد ارتباط احساسي است. همين موضوع مي‌تواند باعث سوءبرداشت از هم انديشي ها شخص روبه‌رو در ارتباط شود و تمايل براي ادامه‌ي چنين ارتباطي را بيش از پيش كاهش دهد. از اين‌رو اموجي مي‌تواند مانع بزرگي در برابر وقوع چنين مواردي باشد. در واقع اموجي‌ها نماينده‌اي از زبان بدن در دنياي ديجيتال هستند تا يك گفتگوي متني خشك و خالي را به چاشني احساسات گره بزنند.

اموجي‌، گفتگوي متني را به چاشني احساسات گره مي‌زند

شايد افزايش محبوبيت اموجي‌ها بهترين دليل و توجيه براي موفقيت اين پديده باشد. اين روزها با افزايش استفاده از اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان، اموجي‌ها نقش بسيار پررنگي در انتقال پيام بر عهده دارند. بر اساس آمارهاي ارائه‌شده در حال حاضر ۳.۲ ميليارد نفر از مردم جهان به اينترنت دسترسي دارند و بيش از ۹۲ درصد از اين افراد به‌صورت منظم از اموجي در مكالمات خود استفاده مي‌كنند. اموجي، روزانه در بيش از ۶ ميليارد پيام متني مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اطلاعات ارائه‌شده نشان از آن دارند كه يكي از دلايل افزايش استفاده از اموجي پس از سال ۲۰۱۱، همراهي اپل از اموجي‌ با انتشار iOS 5 از آن سال است؛ البته گوگل نيز پس از مدت كوتاهي، همراهي از اموجي‌ را به سيستم‌عامل اندرويد اضافه كرد و بدين ترتيب استفاده از اموجي در پيام‌هاي متني بيش از پيش همه‌گير شد.

اموجي‌، روزانه در ۶ ميليارد پيام متني استفاده مي‌شود

اما شايد از خود بپرسيد چرا ۱۷ جولاي به‌عنوان روز جهاني اموجي در انديشه متخصصين گرفته شده است؟ پاسخ اين سؤال بسيار ساده و در عين حال جالب است. اموجي تقويم در دو سيستم عامل اندرويد و iOS، روز ۱۷ جولاي را در برگ تقويم اموجي نشان مي‌دهند؛ از اين‌رو همين روز به‌عنوان روز جهاني اموجي انتخاب شده است.

اموجي‌ها چگونه شكل گرفتند؟

استفاده از اموتيكان‌ يا شمايل گرافيكي حالات صورت در تقابل با شرايط مختلف، ايده‌ي جديدي به‌حساب نمي‌آيد و تنها بدل شدن آن‌ها به پديده‌‌اي جهاني و استفاده از اين الفباي گرافيكي و محبوبيت بالاي آن است كه تازگي دارد.

اولين استفاده از اموتيكان‌ها به اسكات فالام، پرفسور علوم كامپيوتر در دانشگاه كارنگي ملون نسبت داده مي‌شود. وي پس از آنكه متوجه شد كه لطيفه‌هايش در بولتن چندان مورد توجه قرار نمي‌گيرند يا منظور ديگري از آن‌ها برداشت مي‌شود، به فكر استفاده از اموتيكان افتاد.

در ۱۹ سپتامبر ۱۹۸۲، اسكات فالام پيشنهاد داد تا از صورتك خندان براي مشخص كردن لطيفه و از صورتك اخمو براي مطالبي كه ماهيتي طنزگونه ندارند، استفاده شود. فالام در پاسخ به دليل استفاده از اموتيكان‌ها، چنين اظهار انديشه متخصصين كرده است:

ايده‌ي استفاده از اموتيكان براي بيان احساسات ابتدا در دانشگاه كارنگي ملون مورد استقبال قرار گرفت و سپس به لطف شبكه‌ي كامپيوتري ابتدايي برقرارشده بين مراكز علمي، در ساير دانشگاه‌ها نيز شاهد استقبال از اين مفهوم  بوديم. در ماه‌هاي بعد اموتيكان‌هاي جديدي ايجاد شدند كه شامل صورتك با عينك دودي يا با دهان باز بودند.

اولين استفاده ديجيتال از اموتيكان به سال ۱۹۸۲ بازمي‌گردد

اما واژه‌ي اموجي ريشه در كشور ژاپن دارد. اموجي‌كه امروز به‌صورت گسترده در موبايل‌ها و اپليكيشن‌هاي ارتباطي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، در كشور ژاپن به دليل محدوديت متن ايجاد شد. اموجي در ابتدا توسط شيگتاكا كوريتا، يكي از كاركنان اپراتور مخابراتي NTT DoCoMo ژاپن ايجاد شد. لغت اموجي تركيبي از دو كلمه ژاپني به معني تصوير و حرف هستند.

كوريتا در مورد استفاده از اموجي در كشور ژاپن مي‌گويد:

سوءبرداشت از پيام‌هاي متني در كشور ژاپن به دليل كوتاه بودن پيام‌ها امري معمول بود. شما نمي‌دانستيد كه چرا يك شخص پيامي با يك مضمون مشخص را براي شما ارسال كرده است. بعضي از افراد به دليل عدم درك موضوع پيام دريافت شده، حتي عصباني مي‌شدند و از اين‌رو اشكالاتي پيش مي‌آمد. ما تصور كرديم كه اموجي مي‌تواند تا حدودي اين اشكال را حل كند.

چگونه اموجي به بخشي از الفباي ديجيتال تبديل شد؟

در حال حاضر يك موسسه‌ي مستقل براي كنترل و اضافه و حذف كردن اموجي‌ها وجود دارد. كنسرسيوم يونيكد يك گروه غيرانتفاعي است كه تصميم مي‌گيرد چه زماني و چه اموجي‌هايي به مجموعه‌ي اموجي‌هاي موجود اضافه يا از آن حذف شوند. يونيكد تاكنون بيش از ۲۶۶۶ اموجي را تأييد كرده است و در سال جاري ميلادي به‌تنهايي ۵۶ اموجي جديد معرفي شده‌‌اند.

كنسرسيوم يونيكد، وظيفه كنترل و نظارت بر اموجي‌ها را بر عهده دارد

كنسرسيوم يونيكد در سال ۱۹۸۸ ميلادي براي تعيين يك استاندارد بين‌المللي واحد در حوزه‌ي اطلاعات و نرم‌افزار ايجاد شد. كميته‌ي اموجي كه زيرمجموعه‌اي از كنسرسيوم يونيكد است، اصلي‌ترين نهاد تصميم‌گيري در مورد اضافه شدن اموجي‌ها جديد با بهره‌گيري از قواعدي است كه در تمام پلتفرم‌ها قابل استفاده باشد. هرچند همه‌ي افراد مي‌توانند پيشنهاد اضافه كردن يك اموجي جديد را به يونيكد ارائه كنند؛ اما فرايند تأييد آن به زماني حداقل يك‌ساله نياز دارد.

آيا اموجي‌ها روزي به يك زبان مستقل تبديل خواهند شد؟

اشنيبلِن، فارغ‌التحصيل دانشگاه استنفورد كه تز دكتراي خود را به موضوع اموجي‌ها اختصاص داده است، عنوان كرده كه تبديل شدن اموجي‌ها به يك الفباي مستقل امري بعيد است. اموجي‌ها به‌عنوان سمبل‌هاي مستقل فاقد ويژگي‌هاي اساسيِ زبان‌هايي هستند كه انسان‌ها امروز تكلم مي‌كنند. به گفته‌ي وي، اموجي‌ها از قواعد و گرامر خاصي پيروي نمي‌كنند.

اشنيبلن در اين خصوص مي‌گويد:

گرامر در واقع كلمات را به يكديگر متصل مي‌كند. بدون گرامر، برداشت معنا از جملات غير ممكن است. براي مثال، اگر هر فرد در كشور آلمان براي بيان منظور خود در هر بخش از گفتگو، تنها يك يا دو كلمه صحبت مي‌كرد، اكنون ديگر زباني به اسم آلماني وجود نداشت. اموجي‌ها به‌سختي در يك رشته‌ي طولاني كنار هم قرار مي‌گيرند و در صورت قرار گرفتن، يك احساس مشترك را بيان مي‌كنند. زبان‌هاي طبيعي بسيار غني‌تر هستند.

ايوانس نيز معتقد است كه امكان ايجاد يك الفباي مستقل از دل اموجي‌ها وجود ندارد. ايوانس تصور مي‌كند كه اموجي‌ها يك ابزار كمكي براي بهبود روابط و پيام‌ها بين انسان‌ها هستند.

البته بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه اموجي‌ها بعضا خود اشكال‌ساز مي‌شوند. براي مثال استفاده از برخي اموجي‌ها در مكان نامناسب و در گفتگو با افراد متفاوت ،مي‌تواند سوءبرداشت ايجاد كند. يكي ديگر از اشكالات موجود بر سر راه استفاده از اموجي‌، وجود پلتفرم‌هاي مختلف است. با وجود اينكه يونيكد استاندارد واحدي ايجاد مي‌كند؛ اما پياده‌سازي آن در پلتفرم‌هاي مختلف منتهي به نمايش اموجي‌هايي با تغييرات بسيار كوچك مي‌شود.

آيا محبوبيت اموجي‌ها در بيشترين ميزان خود قرار دارد؟

بي‌ترديد اموجي‌ها بخشي جدايي‌ناپذير از فرهنگ ديجيتال تمام افرادي هستند كه از اينترنت استفاده مي‌كنند. كمتر از دو هفته‌ي ديگر، فيلم سينمايي The Emoji Movie در سينما‌ها اكران خواهد شد. همين موضوع نشان از آن دارد كه اموجي‌ها به چه سطح از محبوبيت و غنايي در زندگي روزمره‌ي انسان‌ها دست يافته‌اند.

اين روزها بسياري از افراد محبوب و شناخته‌شده در كنار شماري از كمپاني‌ها اقدام به انتشار اموجي‌هاي اختصاصي براي خود مي‌كنند كه البته شماري از آن‌ها توسط يونيكد تأييد نشده است.

انديشه متخصصين شما در مورد اموجي‌ها چيست؟ آيا شما هر روز در پيام‌هاي خود از آن‌ها استفاده مي‌كنيد يا خير؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات