چرا موبايل‌آي براي اينتل ۱۵ ميليارد دلار ارزش دارد

دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اينتل از تصاحب موبايل‌آي چه هدفي دارد و چرا ۱۵ ميليارد دلار براي آن پرداخته است؟
تبليغات

اينتل اخيرا كمپاني رانندگي خودكار موبايل‌آي را تصاحب كرده است. همان‌طور كه در خبر‌ها اعلام شده است، اين سرمايه‌گذاري ۱۵ ميليارد دلاري، اينتل را به بازيگر اصلي در حوزه‌ي كامپيوتر و تكنولوژي‌هاي مربوطه براي بازار رانندگي خودكار تبديل مي‌كند؛ بازاري كه اينتل براي آينده خود به‌طور كليدي هدف‌گيري كرده است. اما چشم‌انداز كلي اينتل بسيار فراتر از موبايل‌آي و رانندگي خودكار است و موبايل‌آي به‌عنوان نقطه‌ي شروعي براي طرح‌هاي بزرگ‌تر اينتل است.

چرا موبايل‌آي براي اينتل اهميت دارد

كليد طراحي هر سيستم خودكاري، توليد سنسور‌ها و طراحي الگوريتم آن است كه دستگاه را قادر مي‌كند به‌صورت خودكار و ايمن عمل كند. توليد چنين قابليتي به‌سادگي امكان‌پذير نيست و شركت موبايل‌آي سال‌ها روي اين قضيه كار كرده و شهرت يكه‌تازي در اين حوزه را به دست آورده است. با اين خريد، اينتل همه دستاوردها در اين حوزه تا به امروز را در اختيار گرفته است.

موبايل‌آي خود صاحب سهم عمده‌اي از بازار پردازش بصري در رانندگي خودكار است و شريك‌هاي مهمي از توليدكنندگان بزرگ خودروهاي سبك و سنگين دارد. اين قضيه به اينتل توانايي تجسم مسير و تأثيرگذاري در مسير تكامل بازار و همچنين درك كامل تمامي نياز‌هاي اين حوزه را مي‌دهد. بر اين اساس اينتل مي‌تواند با قدرت مسير بازار را مشخص كند و تبديل به يك استاندارد در اين حوزه شود.

و در نهايت اين تصاحب معادل شعار مجهز به اينتل (Intel inside) است. در بازار كامپيوترهاي ۳۲ بيتي كه رقبا حرفي براي گفتن ندارند، اينتل در موضع برتري قرار گرفته است.

تكميل پلتفرم

اينتل با تصاحب موبايل‌آي همه زنجيره تأمين سيستم‌ها را در اختيار گرفته است. از سنسورهاي جلوي Mobileye تا پردازنده‌هاي Al/Ml لازم براي اجراي برنامه‌هاي رانندگي خودكار گرفته تا پردازش ابري با زئون براي خلق اكوسيستم لازم براي داده‌ها و هر آنچه در اين بين قرار بگيرد، مانند كنترلر‌ها و پردازش‌هاي مياني و حتي اتصالات بي‌سيم.

هيچ يك از رقباي اينتل نمي‌تواند چنين ادعايي داشته باشد. زيرساخت‌هاي تمام و كمال اينتل اين توانايي را به آن مي‌دهد كه سيستمي يكپارچه به مشترياني كه پيش از اين مجبور به سر و كله زدن با توليدكنندگان مختلفي بودند ارائه دهد. ساير شركت‌ها نيز مي‌توانند از  پيشروي اينتل در زمينه رانندگي خودكار منتفع شوند. (براي مثال اينتل همچنان به معماري ARM و كامپوننت‌هاي انويديا نيازمند است) و در نتيجه اينتل با جذب مشاركت ساير كمپاني‌هاي بزرگ، برگ برنده‌ي خوبي در بازار به دست مي‌آورد. 

مرجع متخصصين ايران اتوموبيل هاي خودكار

اما از مانديشه متخصصين چيپ‌ها، موبايل‌آي هنوز به‌خوبي با پردازنده‌هاي اينتل هماهنگ نيست. پلتفرم موبايل‌آي بر اساس چيپ‌هاي Stmicro توسعه داده شده‌ است و در آينده نزديك تغيير نخواهد كرد؛ اما در بلندمدت (بيشتر از ۳ سال) به‌احتمال زياد اينتل اين پلتفرم را به خط توليد پردازنده‌هاي خود انتقال خواهد داد و با آن تركيب خواهد كرد. پيش از اين، اينتل بعد از تصاحب اينفنيون كه ابتدا روي پردازنده‌هاي ARM اجرا مي‌شدند نيز چنين سياستي در پيش گرفت.

فراتر از خودروها

زنجيره تأمين سيستم‌هاي خودكار بسيار قابل انطباق با بقيه خودروهاي خودران سبك و سنگين در حمل و نقل‌هاي پيشرفته است. بازار خودرو اين توانايي را به اينتل مي‌دهد كه بنا به نيازها و بازار كلان صنعت حمل و نقل، سرمايه‌گذاري كلاني براي تحقيق و توسعه انجام دهد. بازاري كه ارزش تنها دليل خريد نيست و خلاف ساير بازارها، اينتل مي‌تواند حاشيه سود مناسبي براي خود برگزيند. اينتل به‌خوبي مي‌تواند بسياري از تكنولوژي‌هاي خودش را به اين حوزه براي جهت‌دهي به آن سرازير كند و در نهايت برنده‌ي هر دو حوزه شود (سخت‌افزار و زيرساخت) و قدرت نفوذي به دست آورد كه براي ديگر رقبا امكان‌پذير نيست.

در بازارهاي حساس به ارزش مانند ربات‌هاي شخصي، دستيارهاي سلامت خودكار مانند ويلچر و پهبادهاي تحويل كالا، توانايي رقابت با حريفان بزرگ از قبيل توليدكنندگان پردازنده‌هاي ARM مانند كوالكام كه اين بازار را نيز هدف گرفته است، براي اينتل حياتي است. اينتل به‌عنوان تأمين‌كننده كم‌هزينه‌اي شناخته نمي‌شود؛ اما اگر  بتواند تكنولوژي‌هاي موجود را در مقياس كوچك‌تري ارائه دهد، موضع رقابتي بسيار خوبي خواهد داشت.

اينتل بازار خودروهاي خودران را به‌عنوان آينده كليدي خود مي‌بيند؛ به همين دليل مبلغ هنگفتي براي تصاحب موبايل‌آي پرداخت كرده است. اما در مجموع براي همه‌ي حوزه‌هاي خودكار، جزئي كليدي براي ارائه پيشنهاد‌هاي وسوسه‌كننده به دست آورده است و سرمايه هنگفت صرف‌شده براي موبايل‌آي در آينده با توسعه سيستم و بازار، سود سرشاري نصيب اينتل خواهد كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات