همراهي OCR از زبان فارسي در گوگل‌درايو

دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بعد از مدت‌ها انتظار، سرانجام به لطف كمپاني گوگل، ابزار OCR مجاني كه براي تبديل عكس به متن قابل ويرايش به كار مي‌رود، هم اكنون از زبان فارسي نيز پشتياني مي‌كند. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

بعد از اضافه كردن زبان فارسي توسط گوگل به بخش جستجوي صوتي كه در پست "تبديل گفتار به نوشتار زبان فارسي در سرويس‌هاي گوگل" به آن پرداختيم، اين كمپاني به تازگي امكان ديگري را براي متخصصان فارسي در انديشه متخصصين گرفته است كه به كمك آن، ابزار محبوب OCR ، از اين پس از زبان فارسي نيز همراهي خواهد كرد.

OCR ابزاري بسيار متخصصدي در زمينه‌ي تبديل عكس از متن، به متن‌هاي قابل ويرايش است كه استفاده از آن مزيت‌هاي بي‌شماري مانند اسكن يك تحقيق، و تبديل آن به متن قابل ويرايش در Word يا ...، را به همراه دارد كه تا به امروز، استفاده از آن تنها براي متن‌هاي انگليسي و غيرفارسي ممكن بود. البته نرم‌افزار‌هاي متعددي در اين زمينه با وعده‌ي همراهي از زبان فارسي ساخته و منتشر شده است كه اگر نتايج به دست آمده‌ي آن‌ها را مشاهده كنيد، به اين موضوع پي خواهيد برد كه اين وعده‌ها، تنها شعارهايي تبليغاتي بوده و در عمل، نتايج به دست آمده به قدري ضعيف و پر از خطا است كه قابل استفاده نخواهند بود.

مرجع متخصصين ايران

به تازگي اما گوگل اقدام به اضافه كردن زبان فارسي در بخش OCR سرويس تحت‌وب گوگل‌درايو كرده است كه با توجه به آزمايشي كه براي ميزان دقت اين ابزار گوگل انجام داديم، نتيجه‌ي شگفت‌انگيزي را مشاهده كرديم. در اين آزمايش، يكي از پست‌هاي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران را به صورت اسكرين‌شات جدا كرده و در گوگل‌درايو آپلود و تبديل كرديم. متن تحويل داده شده، تنها داراي ايرادهايي بسيار جزئي و در حد يك حرف در چند خط بود كه به عنوان اولين نسخه‌ي فارسي از اين تكنولوژي، بسيار فراتر از انتظار ظاهر شده و بدون شك در بروزرساني‌هاي بعدي، اين خطاها به حداقل خود نيز خواهند رسيد.

اگر شما هم علاقه‌مند به امتحان اين ابزار كه هم‌اكنون از زبان فارسي نيز همراهي مي‌كند شده‌ايد، كافيست تا عكس خود را در گوگل‌درايو آپلود كنيد و بعد از آن، با راست‌كليك روي عكس، و انتخاب گزينه‌ي Open With Google Doc، بعد از چند ثانيه خروجي متني و قابل ويرايش عكس را تحويل بگيريد. ذكر اين نكته نيز ضروري است كه اين امكان فعلا تنها در نسخه‌ي تحت‌وب گوگل‌درايو قابل دسترس است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات