لري پيج و سرگئي برين به سرقت اسرار تجاري محكوم شدند

يك‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يك معماري مطرح آمريكايي دادخواستي را تقديم دادگاه كرده كه براساس آن سرگئي برين و لري پيج را به سرقت سازمان يافته‌ي اسرار تجاري محكوم كرده است.
تبليغات

يك معماري آمريكايي شكايتي را بر عليه كمپاني گوگل مطرح كرده و مدعي شده كه بنيان‌گذاران اين كمپاني با در پيش گرفتن روش‌هاي سازمان يافته، اطلاعات و اسرار تجاري پروژه‌ها را از افرادي كه ايده‌هاي خود را با گوگل مطرح مي‌كنند، به سرقت مي‌برند.

ال اتيا، اعلام كرده كه ۵۰ سال را صرف توسعه‌ي روش و يك فناوري كرده كه به ادعاي وي يك فناوري انقلابي براي ساخت و ساز است. گوگل در سال ۲۰۱۰ ميلادي با اين معمار به توافق رسيده تا ايده‌ي وي را در قالب يك نرم‌افزار تجاري‌سازي كند. بنابر اطلاعات ارائه شده توسط اتيا، وي به همراه خانواده‌ي خود از نيويورك به پالو آلتو مهاجرت كرده تا اين پروژه را تحت عنوان Project Genie در گوگل پيش ببرند.

اطلاعات ارائه شده نشان از اين دارد كه پروژه‌ي مورد انديشه متخصصين در قالب بخش گوگل ايكس زير انديشه متخصصين غول جستجو بوده و پروژه در اين بخش توسعه يافته است.

اطلاعات ارائه شده در دادخواست اتيا نشان از اين دارد كه سرگئي برين و لري پيج پس از گذشت مدتي وانمود كرده‌اند كه پروژه متوقف شده و از‌ اين‌رو اتيا پروژه را ترك كرده است، حال آنكه به ادعاي اين معماري، گوگل بصورت مخفيانه پروژه‌ي Genie را در قالب يك كمپاني جديد ادامه داده و آن را از زير مجموعه‌ي بخش پروژه‌ي ايكس خارج كرده است.

اتيا اعلام كرده كه با وجود اينكه گوگل در ظاهر اين پروژه را متوقف كرده، اما در باطن با تمام نيرو براي پيشبرد آن كار مي‌كرده است. از جمله‌ي متهمان ديگر اين پرونده بايد به سباستين ثرون و همچنين اريك تلر اشاره كرد كه مديريت گوگل ايكس را بر عهده داشته و وظيفه‌ي انجام مذاكرات با اتيا بر عهده‌ي آن بوده است.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط قاضي پرونده، گوگل مدعي شده كه اتيا پروژه را بدون هيچ چشم‌داشت از درآمد آينده و بدون هيچ شرطي به گوگل واگذار كرده است.

حال اتيا علاوه بر اينكه گوگل را به سرقت اطلاعات و ايده‌ي خود متهم كرده، شكايت ديگري را نيز بر عليه اين كمپاني مطرح كرده كه گوگل را به سرقت سازمان يافته‌ي اطلاعات تجاري متهم مي‌كند. وكيل اتيا به اين نكته اشاره كرده كه توسعه‌ي يك فناوري بصورت مستقل بسيار هزينه بر است، از اين‌رو سرقت اطلاعات و توسعه‌ي آن بسيار سريع‌تر و كم هزينه‌تر است. به ادعاي وكيل اتيا، گوگل با در پيش گرفتن سرقت سازمان يافته‌ي اطلاعات و داشتن بودجه‌اي كلان ترجيح مي‌دهد تا با استفاده از فناوري‌هايي كه توسط ديگران توسعه يافته، در دادگاه و با اتكا به بودجه‌ي خود شاكيانش را راضي كند.

اتيا موفق شده تا ۶ مورد ديگر را نيز پيدا كند كه گوگل روش مشابهي را براي سرقت اطلاعات ديگران به كار برده است. اتيا مدعي است كه گوگل با استفاده از فناوري كه وي در اختيار گوگل قرار داده، كمپاني موسوم به Flux Factory را در سن‌فرانسيسكو راه‌اندازي كرده كه يكي از اولين نتايج فعاليت‌هاي پروژه‌ي ايكس گوگل است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات