استيو وزنياك: جابز هيچ نقشي در طراحي كامپيوترهاي Apple I و Apple II نداشت

سه‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
استيو جابز شخصيتي بود كه بار‌ها و بار‌ها ‌از كارهاي وي ‌عنوان معجزه‌هاي دنياي فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات و به شكل كلي فن‌آوري ياد كرده‌اند؛ اما اين فرد بزرگ چه كمكي براي طراحي كامپيوترهاي اپل I و اپل II داشته است؟ براي پرده برداشتن از برخي واقعيت‌ها با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

آشنايي استيو جابز با «استيو وزنياك» يا‌‌ همان Woz در سال ۶۹ ميلادي، ‌نقطه عطف در زندگي وي بود كه منجر به شكفته شدن استعدادهاي وي در فن‌آوري شد. اين دو دوست علايق مشتركي ‌داشتند كه تحولات اساسي را در زندگي جابز منجر شد. اين دو ‌غير قانوني ابزاري ‌به نام Blue Box طراحي كردند كه اجازه بر‌قراري مكالمات رايگان را به مشتريان اپراتور‌ها مي‌داد. وي به همراه وُز شروع به ساخت رايانه‌هاي اپل در پاركينگ خانه خود و فروش آن‌ها كرد. به تدريج كار و بار اين دو گرفت و با رونق كار آنها دوران دوم شركت اپل رقم خورد. 

تا به حال دو فيلم از زندگينامه‌ي استيو جابز ساخته شده است، اما قبل از تماشاي اين فيلم‌ها، با خواندن صحبت‌هاي استيو وزنياك مي‌توانيد برخي واقعيت‌ها را كسب كنيد. وي با كمك استيو جابز كمپاني اپل را در سال ۱۹۷۶ تأسيس كرد. اخيرا مصاحبه‌اي با وزنياك صورت گرفته كه در آن واقعيت‌هاي جالبي رونمايي شده است. در فيلم اولي كه از استيو جابز ساخته شده، اشتون كوچر نقش اصلي را به عنوان استيو جابز بازي مي‌كند. در اين فيلم از نقش استيو جابز طوري ياد مي‌شود كه طراحي و توسعه‌ي محصولات اوليه‌ي اپل را به عهده داشت؛ از اين‌رو در مصاحبه‌ي اخير با Woz در خصوص اين موضوع سئوالي پرسيده شد كه وي در پاسخ گفت:

استيو جابز هيچ نقشي را در طراحي اين محصولات اپل نداشته است.

Woz از زمان دبيرستان در حوزه‌ي طراحي كامپيوترها فعاليت داشت. وي در مصاحبه‌ي اخير خود از روشي صحبت كرد كه با حداقل امكانات بتوان كامپيوترهايي ساخت. وز حتي قبل از آشنايي با استيو جابز Apple II را طراحي كرده بود كه بعدها با توسعه‌ي بيشتر اين سيستم جزو اولين كامپيوترهاي شركت اپل شد. وي در اين خصوص گفت:

استيو جابز در طراحي كامپيوترهاي Apple I و Apple II، رابط‌هاي پرينترها، رابط‌هاي سريال و ديسك‌هاي فلاپي هيچ نقش را نداشته است؛ جابز اطلاعات بيشتري از تكنولوژي نداشت، وي به عنوان يك مهندس سخت افزار هيچ دستگاهي را طراحي نكرده و حتي اطلاعات زيادي از نرم افزار نداشت. جابز هميشه مي‌خواست كه به فردي مهم بدل شود و همواره افراد مهم همان افراد كسب و كار هستند؛ و اين تنها كاري بود كه وي انجام داد.من دوست داشتم كه به عنوان يك مهندس و يك دانشمند سخت كوش در لابراتوار كار كنم، و اين كاري بود كه من مي‌خواستم انجام دهم. در طول ۱۰ سال اول، Apple II اولين كامپيوتر موفق شركت اپل بود و من اين سيستم را حتي قبل از اينكه جابز از آن اطلاع داشته باشد طراحي كرده بودم. من پيش از اپل تمام كارهاي آن را انجام داده بودم و تنها منتظر شركتي بودم كه به واسطه‌ي آن، Apple II را توسعه دهم؛ استيو جابز همواره دوست من و فردي با شم بالا در زمينه تجارت بود.

براي كسب اطلاعات بيشتر و  پي بردن به جزئيات اين مصاحبه، ويدئوي زير را تماشا كنيد:

لينك دانلود

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات