اوبر سرمايه‌گذاري ۱۰ ميليارد دلاري سافت بانك در اين استارتاپ را تاييد كرد

دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پس از گمانه‌هاي متعدد بالاخره اوبر سرمايه‌گذاري چند ميليارد دلاري سافت‌بانك در اين استارتاپ خصوصي را تاييد كرد.
تبليغات

به گزارش بلومبرگ اوبر رسما تاييد كرده كه سافت‌بانك در انديشه متخصصين دارد تا چندين ميليارد دلاري در اين كمپاني حمل و نقل سرمايه‌گذاري كند. اطلاعات موجود نشان از اين دارد كه در صورت نهايي شدن اين سرمايه‌گذاري، معامله‌ي مورد انديشه متخصصين از جمله‌ي بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري‌ها در يك استارتاپ خصوصي خواهد بود.

توافقنامه‌ي احتمالي اين امكان را در اختيار سافت‌بانك قرار مي‌دهد تا با سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري در اوبر، در آينده‌ رقم سرمايه‌گذاري را افزايش داده و بتوانند تا ۹ ميليارد دلار سهم را از ساير سهامداران اين استارتاپ خريداري كنند. البته اين موضوع زماني محقق خواهد شد كه يكي از سهامداران كنوني تمايلي به فروش سهام خود داشته باشد.

اوبر با انتشار بيانيه‌اي در اين خصوص چنين اظهار انديشه متخصصين كرده است:

ما با كنسرسيومي به رهبري اوبر و دراگونر براي سرمايه‌گذاري در استارتاپ خود به نتيجه رسيده‌ايم. ما معتقديم كه اين سرمايه‌گذاري نشان از پتانسيل بالاي اوبر است كه مي‌تواند در بلندمدت شكوفا شود. سرمايه‌گذاري اوبر اين امكان را در اختيار ما قرار خواهد داد تا بتوانيم فعاليت‌هاي خود را در آمريكا و همچنين خارج از خاك آمريكا گسترش دهيم.

منابع نزديك اعلام كرده‌اند كه گفتگوها براي رسيدن به يك نتيجه‌ي نهايي براي هفته‌هاي متمادي در جريان بوده است. در حال حاضر وكلاي طرفين در حال تنظيم  قرارداد في مابين هستند.

براساس بخشي از توافق، موسسه‌ي سرمايه‌گذاري بنچمارك موافقت كرده تا دادخواست خود بر عليه تراويس كالانيك، مديرعامل پيشين اوبر و موسس اين كمپاني را به حالت تعليق درآورد.

سرمايه‌گذاري سافت‌بانك در اوبر مي‌تواند مزاياي بسياري براي كمپاني آمريكايي داشته باشد، چراكه شماري از رقباي اوبر در كشور‌هاي جنوب و شرق آسيا جزو استارتاپ‌هايي هستند كه سافت‌بانك روي آن‌ها سرمايه‌گذاري كرده است. براي مثال مي‌توان به كشور ژاپن و هند اشاره كرد كه در آن‌ها دو سرويس گرب و اولا فعاليت مي‌كنند. به طور حتم همكاري با سافت‌بانك مي‌تواند منجر به حل بخش زيادي از اشكالاتي شود كه در ماه‌هاي گذشته باعث ايجاد بحران در اوبر شده است.

هيئت مديره‌ي اوبر همچنين به اعمال تغييرات در هيئت مديره‌ي اين كمپاني نيز اشاره كرده، بطوريكه براساس قوانين جديد اين كمپاني در انديشه متخصصين دارد تا اعضاي هيئت مديره را به ۱۷ نفر افزايش داده و همچنين نفوذ كالانيك را از طريق تغيير قدرت راي براي دسته‌هاي مختلف سهام كاهش دهند.

انتظار مي‌رود رقم اوليه‌ي سهام براي سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري اوبر براساس ارزش‌گذاري كنوني اين كمپاني باشد كه نزديك به ۷۰ ميليارد دلار برآورد مي‌شود. البته انتظار مي‌رود ارزش سهام اين كمپاني براي سرمايه‌گذاري ثانويه پايين‌تر از سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري باشد.

در صورتي كه كالانيك تصميم به فروش بخشي از سهام خود بگيرد، در اين صورت وي تبديل به يكي از متمول‌ترين افرادي خواهد شد كه از طريق فروش سهامش به سافت‌بانك پول زيادي به جيب بزند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات