با وانتابلَك، سياه‌ ترين ماده‌ جهان بيشتر آشنا شويد

شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دانشمندان سال گذشته ماده‌ي‌اي به وسيله‌ي فناوري نانو ساخته‌اند كه طبق ادعاي آن‌ها، سياه‌ترين ماده‌ي ساخته شده به دست بشر به شمار مي‌رود. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

رنگ سياه يكي از مهم‌ترين رنگ‌ها به شمار مي‌رود. با وجود اين كه بيشتر افراد حتي نمي‌توانند سياه‌تر شدن رنگ سياه و وجود رنگي بالاتر از سياهي را تصور كنند، دانشمنداني از مركز نانوسيستم Surrey در انگلستان، سال گذشته موفق به ساخت مواد فوق‌العاده سياهي شده‌اند كه وانتابلَك ناميده مي‌شود.

دستيابي به چنين موفقيتي در راستاي مد و زيبايي نيست؛ اين ماده براي استفاده در تصويربرداري‌هاي اِلِكترو اُپتيكال و سيستم‌هاي فراگيري هدف به منظور بهبود حساسيت دستگاه‌هاي ياد شده، متخصصدي خواهد بود. به عنوان نمونه مي‌توان به استفاده از اين ماده در بخشي از تلسكوپ، به منظور افزايش توانايي مشاهده‌ي ستاره‌هاي كم نور اشاره كرد.

مركز Surrey ادعا مي‌كند كه ماده‌ي جديد تحت عنوان وانتابلَك (Vantablack) انقلابي در صنعت رنگ و اشياءسبك‌وزن و نيز مواد حساس به حرارت مانند آلومينيوم به شمار مي‌رود؛ ضمن اين كه ماده‌ي ياد شده، جاذب ۹۹.۹۶ درصد از تشعشعات است و گفته مي‌شود كه بالاترين درصد جذب ثبت شده تابه‌حال را از آن خود كرده است.

وانتابلك به وسيله‌ي فرايند رشد دادن نانوتيوب‌هاي كربني در دماي پايين ساخته شده است. فرايند توسعه‌ي اين ماده دو سال به طول انجاميده و هم‌اكنون مي‌توان از اين ماده به صورت ساختارهايي شبيه به آلومينيوم و حسگرهاي پيروالكتريك در سيستم‌هاي تصويربرداري استفاده كرد.

بن ينسن، مدير ارشد فناوري نانوسيستم‌ Surrey، مي‌گويد:

ما در حال افزايش تدريجي توليد خود به منظور پاسخ گويي به نيازهاي اوليه مشتري‌هايمان در بخش‌هاي دفاعي و صنايع هوا و فضا هستيم. به‌علاوه، پيش از اين هم اولين سفارشات خود را تحويل داده‌ايم.
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات