اپل جنگ پتنتي با ال جي و سامسونگ در عرصه microLED را آغاز كرد

چهارشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل در جديدترين تلاش خود، اقدام به ثبت ۳۰ پتنت در حوزه‌ي ميكروال‌اي‌دي‌ در كره‌ي‌ جنوبي كرده است.
تبليغات

سامسونگ و ال‌جي به‌عنوان دو شركت صاحب‌ نفوذ در بازار نمايشگر‌ با رقيب جديدي در اين زمينه‌ روبه‌رو شده‌اند. اپل كه پيش از اين با زمزمه‌هاي حضور جدي‌ در توسعه‌‌ي فناوري ميكرو ال‌اي‌دي‌ خبرساز شده بود؛ حال با ثبت ۳۰ پتنت مرتبط با اين فناوري در سرزمين مادري سامسونگ و ال‌جي‌، جنگ پتنتي را آغاز كرده‌ است. طبق گزارش‌هاي اخير اين غول آمريكايي‌ تأسيسات خاصي در كاليفرنيا براي تحقيق در مورد اين نمايشگرها ساخته است كه به احتمال فراوان، در آينده اپل را به سوي توليد بومي نمايشگر آيفون‌، آيپد و اپل‌ واچ‌ سوق خواهد داد.

اپل پتنت‌هاي خود در بخش تكنولوژي‌هاي ميكروال‌اي‌دي‌ (microLED) را براي رقابت با دو غول كنوني دنياي نمايشگر در اين كشور به ثبت رسانده است، اين شركت اولين قدم براي حضور در بازار يادشده را با خريد LuxVue در سال ۲۰۱۴ برداشت. كيم‌جونگ‌چان، رئيس سازمان مالكيت فكري كره در حوزه‌ي نمايشگر، استفاده از پنل‌ ميكرو‌ال‌اي‌دي در محصولات آينده‌ي اپل را محتمل مي‌داند. اپل با ثبت پتنت در حقيقت به دو غول بزرگ اين صنعت نشان داده است كه در آينده نه‌چندان دور، رقيبي جدي ظهور خواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران

سامسونگ در حال حاضر نمونه‌ي اوليه‌ي يك تلويزيون ميكروال‌اي‌دي ۱۴۶ اينچي را ساخته است؛ با اين حال كره‌اي‌ها مدعي شده‌اند كه اين پنل‌ها را در هر ابعاد و با تعداد بالا نيز مي‌توان ساخت؛ همين مسئله استفاده از اين پنل‌ درموبايل‌ها،‌ تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هاي آينده را قوت مي‌بخشد. شايد اين سؤال مطرح شود كه چرا بزرگان دنياي موبايل به دنبال ساخت چنين پنل‌هايي افتاده‌اند؟ در پاسخ بايد گفت كه پنل‌هاي ميكروال‌‌دي‌دي ضعف‌ اولدهاي كنوني بازار را ندارند و نسخه‌ي بهبوديافته‌ي آن‌ها به شمار مي‌روند. نمايشگر‌هاي ميكروال‌دي‌ روشن‌تر از نمونه‌هاي كنوني هستند و مصرف انرژي كمتري نيز دارند؛ اين پنل‌ها همچنين اشكالاتي مانند تغيير رنگ و Burn-in ندارند.

اپل با ورود به اين بازي بزرگ به دنبال كاهش وابستگي خود به سامسونگ و ال‌جي در تأمين نمايشگر موبايل‌هاي خود است. سامسونگ تأمين ميليون‌ها پنل‌ اولد ۵.۸ اينچي براي آيفون ۱۰ را با دو برابر ارزش نمونه‌هاي ال‌سي‌دي بر عهده داشت؛ به‌طوري كه ارزش بالاي اين نوع پنل‌ اصلي‌ترين دليل تبديل شدن آيفون ۱۰ به يك موبايل ۹۹۹ دلاري است. وابستگي به يك تأمين‌كننده براي هيچ‌يك از طرفين يك همكاري بي‌خطر نيست؛ به‌خصوص كه در اين همكاري، دو بازيگر مهم دنياي موبايل‌ هوشمند حضور دارند. اپل تحقيقات در مورد ميكروال‌اي‌دي‌ را در راستاي كاهش وابستگي آغاز كرده است كه حتي با وجود بالا بودن احتمال برون‌سپاري توليد آن‌ و با توجه به آينده‌دار بودن اين تكنولوژي‌ و ارزشمند بودن پتنت‌هاي آن، اقدام مثبتي ارزيابي مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران نمونه‌ي اوليه نمايشگر ميكرو‌ال‌اي‌دي ال‌جي

نمونه‌ي اوليه نمايشگر ميكرو‌ال‌اي‌دي ال‌جي

سامسونگ قول نمايش نمونه‌ي اوليه نمايشگر ميكرو‌ال‌اي‌دي خود در ماه جاري را داده؛ اين در حالي است كه احتمالا تلاش‌‌ اپل در حد پروژ‌ه‌هاي آزمايشي باقي مانده و آماده‌ي توليد نيست. طبق پيش‌بيني‌ها، اپل‌واچ‌ اپل اولين محصولي خواهد بود كه به اين نوع نمايشگر مجهز مي‌شود. انديشه متخصصين شما در مورد اين اقدام اپل چيست؟ آيا اپل شانس بالايي در رقابت با سامسونگ و ال‌جي خواهد داشت؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات