نفوذ سريع هوش مصنوعي در حوزه صنايع هوافضا
كاربردهاي هوش مصنوعي در زمينههاي مختلف رو به گسترش است و صنايع هوافضا نيز از اين قاعده مستثنا نيستند. شركت مشاورهي Accenture كه در زمينهي ارائهي خدمات مشاورهي فناوري تخصص دارد، اخيرا گزارش سالانهاي منتشر كرده است كه خبر از افزايش نفوذ هوش مصنوعي در حوزهي هوانوردي ميدهد. بر اساس اين گزارش، بيش از ۸۰ درصد مديران ارشد در حوزههاي هوافضا و صنايع دفاعي، انتظار دارند در سالهاي آينده شاهد استفاده از هوش مصنوعي در كنار استفاده از منابع انساني خود باشند.
شركت Accenture و برخي از مشتريان ردهبالاي اين شركت در حوزهي فناوري هوافضا، هماكنون در زمينهي پيشبيني و فرايند تصميمگيري از هوش مصنوعي سود ميجويند؛ استفاده از هوش مصنوعي اجازه ميدهد بتوان از نيروي انساني جهت انجام ديگر پروژهها استفاده كرد. جالبتر اينكه نرخ استقبال از هوش مصنوعي به حدي بالا است كه مشاورانِ شركتها را شگفت زده كرده.
جف ويليز، مدير تحقيقات بينالمللي Accenture در حوزهي هوافضا و صنايع دفاعي، در مصاحبه با نشريهي Aviation Week اظهار داشت:
اين يك تغيير بزرگ در مقايسه با سال گذشته است. از هر پنج مديري كه مورد انديشه متخصصينسنجي قرار گرفتند، چهار نفر از آنها اظهار كردند كه در دو سال آينده هوش مصنوعي در كنار انسانها خواهد بود. اين [تغييرات] واقعا سريع هستند.
بر اساس گزارش منتشرشده، ۷۰ درصد از مديران فعال در زمينهي هوافضا و امور دفاعي انتظار دارند كه استفاده از فناوريهاي جديد طي دو سال يا مدتي كمتر امكانپذير باشد. نيمي از اين مديران اكنون سرمايهگذاري در زمينهي هوش مصنوعي، اينترنت اشياء، روباتيك و ماشينهاي خودكار را شروع كردهاند.
به عقيدهي اين مديران، فناوريهاي جديد بيش از همه در زمينهي توليد مؤثر خواهند بود و پس از آن، امنيت و تحقيق و توسعه، بهترتيب دو حوزهاي هستند كه بيشتر از ديگر حوزهها تحت تأثير فناوريهاي جديد قرار خواهند گرفت. اما علاوه بر امور روزانهي اين شركتها، هوش مصنوعي در فعاليتهاي مديريتي نيز نقش بازي ميكند. از ميان هر پنج مديري كه در انديشه متخصصينسنجي مؤسسهي Accenture شركت كردهاند، چهار نفر اذعان داشتهاند كه بيشتر از گذشته از دادهها براي خودكارسازي تصميمگيريهاي حياتي استفاده ميكنند.
بيش از ۹۴ درصد از شركتكنندگان در انديشه متخصصينسنجي معتقد بودند كه استفادهي روز افزون از فناوريهايي همچون واقعيت افزوده، ابزارهاي متصل به اينترنت و روباتيك، نحوهي حضور ما در محيطهاي فيزيكي را تغيير خواهند داد. هرچند نمايندگان شركتها توضيحات بيشتري در اين رابطه ارائه نكردند؛ اما جان اسميت، مدير بخش بينالملل امور هوافضا و صنايع دفاعي در مؤسسهي Accenture، مثالي در اين زمينه مطرح كرده است. به گفتهي وي، يكي از توليدكنندگان مطرح هواپيما، مديران و مهندسان كارخانههاي توليدي را از طريق واقعيت افزوده به يكديگر مرتبط ميسازد. اين مسئله موجب كاهش زمان لازم براي سفرها و همچنين هزينههاي مربوطه ميشود.
اما مديران از اين مسئله نيز آگاه هستند كه نياز روزافزون به اشتراكگذاري اطلاعات، تبديل به چالشي فزاينده خواهد شد. حدود ۹۰ درصد از مديراني كه در اين انديشه متخصصينسنجي شركت كردند، اعلام داشتند كه شركتهايشان انتظار دارند اشتراكگذاري اطلاعات با شركاي تجاريشان در دو سال آينده افزايش پيدا كند. به عقيدهي ويليز، اكنون دادههاي بسيار بيشتري در دسترس است؛ ولي اشكالاتي در زمينهي اعتمادسازي براي اشتراكگذاري اين دادهها وجود دارد.
هم انديشي ها