گوگل نسل جديد تراشه هوش مصنوعي تنسور را با نام TPU 3.0 رونمايي كرد

سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گوگل دقايقي پيش و در جريان برگزاري نطق اصلي كنفرانس توسعه دهندگان ۲۰۱۸، نسل جديد از تراشه‌ي اختصاصي هوش مصنوعي خود يا همان Tensor Processor Unit را رونمايي كرد.
تبليغات

گوگل در جريان نطق اصلي Google I/O 2018 نسل جديد پردازنده‌ي اختصاصي هوش مصنوعي خود را رونمايي كرد. پردازنده‌ي تنسور يا TPU تراشه‌ي اختصاصي گوگل براي انجام پردازش‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي است كه نسل سوم آن با عنوان TPU 3.0 رونمايي شد. 

ساندار پيچاي، مديرعامل گوگل در جريان رونمايي از تراشه‌ي تنسور جديد اعلام كرد كه نسل جديد در مقايسه با پردازنده‌اي كه سال گذشته رونمايي شد، ۸ برابر قدرتمندتر شده است، بطوريكه قدرت پردازشي TPU 3.0 به بيش از ۱۰۰ پتافلاپس رسيده است. گوگل در جريان رقابت در حوزه‌ي هوش مصنوعي با كمپاني‌هاي آمازون و مايكروسافت كه اصلي‌ترين رقباي اين كمپاني هستند، در كنار تراشه‌ي اختصاصي، پلتفرم تنسورفلو را نيز توسعه داده است. البته نبايد در اين بين فيسبوك را از ياد ببريم كه پلتفرم و پردازنده‌ي اختصاصي خود را در دست توسعه دارد. 

گوگل اعلام كرده كه براي اولين بار و با معرفي اين تراشه از سيستم خنك كننده با استفاده از مايعات براي كاهش حرارت سرورها در ديتاسنترهايش استفاده خواهد كرد. هرچند امروزه كمپاني‌هايي نظير انويديا قدرت توليد تراشه‌هاي محاسباتي بسيار سريعي را در حوزه‌ي هوش مصنوعي دارند، اما به انديشه متخصصين مي‌رسد گوگل درصدد آن است تا نياز خود از انديشه متخصصين سخت‌افزار و نرم‌افزاري را بصورت مستقل حل كند، از اين‌رو است كه غول جستجو پس از توسعه‌ي پلتفرم TensorFlow، تراشه‌هاي اختصاصي تنسور را نيز توسعه داده است. در صورت موفقيت گوگل، اين كمپاني مي‌تواند پردازش اطلاعات را بيش از پيش سريع‌تر انجام داده و در نتيجه كيفيت سرويس‌دهي خود را با كمك يادگيري ماشين و هوش مصنوعي بهبود دهد. 

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات