آمازون در حال ساخت طيف وسيعي از پهپادهاي تحويل كالا است

چهارشنبه ۳۰ دي ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در سال ۲۰۱۳ پس از معرفي سرويس پرايم اير (Prime Air) توسط آمازون، كمتر كسي فكرش را مي‌كرد كه طرح آمازون براي استفاده از پهپادها در تحويل كالا روزي عملي شود. با گذشت بيش از دو سال از آن زمان و متداول‌تر شدن اين پرنده‌هاي بدون سرنشين، حالا خبر از توسعه‌ي طيف وسيعي از پهپادها توسط آمازون براي استفاده در شرايط آب و هوايي و جغرافيايي متفاوت مي‌رسد. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

پاول ميزنر، معاون رياست آمازون در امور جهاني در مصاحبه با ياهو جزئياتي درباره‌ي پهپادهاي پرايم اين شركت كه بسته‌ها را در محدوده‌ي ۱۰ مايلي زير ۳۰ دقيقه تحويل مي‌دهند ارائه كرده است.

در ماه نوامبر سال گذشته آمازون از نمونه‌ي پهپادي رونمايي كرد كه مي‌تواند باري با وزن بيش از ۲ كيلوگرم را حمل كرده و در ارتفاع كمتر از ۱۲۰ متري پرواز كند. ميزنر توضيح مي‌دهد كه آمازون بر روي طيف وسيعي از پهپادها براي شرايط مختلف آب و هوايي كار مي‌كند:

"ما به صورت همزمان مشغول كار بر روي نمونه‌هاي متعددي هستيم. هر كدام از اين پهپادها براي شرايط خاصي در انديشه متخصصين گرفته شده‌اند. مشتريان ما در ايالات متحده در شرايط آب و هوايي مختلفي زندگي مي‌كنند. از آب و هواي گرم و خشك فينيكس آريزونا گرفته تا آب و هواي مرطوب و باراني اورلاندو و شرايط كوهستاني در كلورادو.همچنين به طريق مشابه مشتريان ما در ساختمان‌هاي متفاوتي هم زندگي مي‌كنند. از خانه‌هاي مزرعه‌اي در حاشيه‌ي شهر تا آسمان خراش‌ها و ديگر انواع ساختمان‌هاي درون و برون شهري. ما مي‌خواهيم اين توانايي را داشته باشيم كه به تمامي مشتريانمان سرويس بدهيم و اين نيازمند توسعه‌ي پهپادهاي متفاوتي براي شرايط متفاوت ذكر شده است.براي مثال در حال حاضر مشغول كار بر روي پهپادهايي براي رساندن كالا به خانه‌هاي آپارتماني هستيم. اين كار نيازمند بازطراحي پهپاد است تا بتواند در محيط‌هاي شهري بهتر خدمات بدهد."

او همچنين درباره‌ي تكنولوژي "احساس و اجتناب" (sense and avoid) آمازون كه از برخورد پهپادها جلوگيري مي‌كند اينگونه توضيح مي‌دهد:

"اين پهپادها بيشتر شبيه اسب هستند تا ماشين. اگر يك درخت كوچك در حياط جلويي خانه‌تان داشته باشيد و به هر دليلي بخواهيد ماشين‌تان را به آن بكوبيد، خواهيد توانست. شايد همسرتان از اين كار راضي نباشد، اما به هر حال قادر به انجام اين كار هستيد.اما اگر سعي كنيد كه يك اسب را به درخت بكوبيد، هرگز موفق به انجام چنين كاري نخواهيد شد. اسب درخت را خواهد ديد و آن را دور مي‌زند. به طريق مشابه پهپادهاي ما با درخت‌ها تصادف نخواهند كرد؛ چون مي‌دانند كه نبايد با آن برخورد كنند."

ميزنر همچنين به تغيير قوانين و مقررات در كشورهاي مختلف و هموار شدن راه پهپادها اشاره مي‌كند. آمازون استفاده از قوانين حريم هوايي چند لايه را پيشنهاد داده است كه در آن پهپادها از ديگر انواع هواپيماها متمايز مي‌شوند. هواپيماهاي سرنشين‌دار بايد در ارتفاع بالاتر از ۱۵۰ متري پرواز كنند، در حالي كه پهپادها اجازه‌ي پرواز در ارتفاع بين ۶۰ تا ۱۲۰ متري را دارند.

اداره‌ي هوانوردي فدرال ايالات متحده‌ي آمريكا (FAA) اجازه‌ي تست پهبادهاي تجاري را در آوريل ۲۰۱۴ به آمازون داد؛ اما هنوز قوانيني براي استفاده از آن‌ها وضع نكرده است.

ميزنر توضيح مي‌دهد كه اگر FAA تا زمان آماده شدن پهپادهاي آمازون قوانين و مقررات را وضع نكرده باشد، آمازون حاضر است تا سرويس پرايم اير خود را در ديگر كشورهايي كه آمادگي آن را دارند راه‌اندازي كند.

مارس گذشته روزنامه‌ي اينديپندنت گزارش داد كه آمازون با رابرت گودويل، وزير حمل و نقل انگلستان، تماس گرفته است تا پهپادهاي خود را در اين كشور آزمايش كند.

گودويل گفته است كه دولت انگليس در حال كار با آمازون بر روي مسئله‌ي پهپادها است و انجمن خلبانان خطوط هوايي انگلستان و آمازون، هر دو مشتاق نوآوري هستند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات