هوش مصنوعي، اسپانيا و آلمان را مهم‌ترين مدعيان جام جهاني 2018 مي‌داند

پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پژوهشگران با ۱۰۰ هزار بار اجراي يك مدل هوش مصنوعي، اسپانيا و آلمان را به‌عنوان بخت‌هاي نخست قهرماني در جام جهاني ۲۰۱۸ اعلام كردند.
تبليغات

در جريان جام جهاني ۲۰۱۰ يك اختاپوس پيش‌گو به‌نام پائول، در ۱۲ بازي از ۱۴ بازي (از جمله بازي فينال) برنده را به‌درستي پيش‌بيني كرد. اكنون پس از گذشت هشت سال از آن رويداد، در جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه راهكار علمي‌تري براي پيش‌بيني نتيجه‌ي نهايي بازي‌ها در اختيار داريم. اين بار پژوهش‌گران براي پيش‌بيني نتيجه‌ي اين رويداد محبوب و حساس، يك مدل مبتني بر هوش مصنوعي را ۱۰۰ هزار بار اجرا كرده‌اند. براساس مدل‌سازي صورت‌گرفته، اسپانيا، آلمان و برزيل به‌ ترتيب بخت‌هاي اول قهرماني در جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه هستند.

گروهي از پژوهشگران دانشگاه صنعتي دورتموند، دانشگاه صنعتي مونيخ و دانشگاه گنت بلژيك با كمك‌ گرفتن از يادگيري ماشيني مبتني بر شاخص‌هايي مانند رتبه‌ي كشورها در فيفا، جمعيت هر كشور و ميزان توليد ناخالص ملي آن‌ها، شانس كشورها در شرط‌بندي‌هاي صورت‌گرفته، تعداد بازيكنان هر تيم ملي كه در يك باشگاهي هم‌بازي هستند، متوسط سن بازيكنان و تعداد جام‌هاي ليگ قهرمانان آن‌ها به چنين نتيجه‌اي دست يافته‌اند. پژوهشگران با در انديشه متخصصين گرفتن شاخص‌هاي يادشده، مدل هوش مصنوعي را ۱۰۰ هزار بار اجرا كردند و احتمال صعود هر تيم از مرحله‌ي گروهي به مراحل بالاتر را محاسبه كردند. جدول زير شانس هر تيم در مرحله‌ي گروهي را نشان مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران پيش بيني هوش مصنوعي از جام جهاني ۲۰۱۸

جدول بعدي شانس هر تيم در تمام مراحل جام جهاني ۲۰۱۸ را به تصوير مي‌كشد، بر اساس اين جدول، اسپانيا با اختلافي جزئي نسبت به آلمان، بخت نخست قهرماني در رقابت‌هاي اين دوره است. در اين جدول، تيم ملي كشورمان بين ۳۲ كشور، جايگاه سي‌ام را از حيث احتمال صعود و قهرماني در تورنمنت پيش رو دارد.

مرجع متخصصين ايران پيش بيني هوش مصنوعي از جام جهاني ۲۰۱۸

نكته‌ي جالب توجه اين است كه بر اساس محاسبات انجام‌شده، در محتمل‌ترين حالت از مرحله‌ي حذفي، آلمان براي دومين سال پياپي قهرمان جام جهاني خواهد شد و جام را به خانه خواهد برد. پژوهشگران دليل چنين نتيجه‌اي را شانس بالاي آلمان براي شكست‌دادن اسپانيا در مرحله‌ي نيمه‌نهايي عنوان مي‌كنند؛ اما آلمان مسير دشوارتري در پيش دارد و ممكن است در مرحله‌ي حذفي از گردونه‌ي رقابت‌ها خارج شود.

مرجع متخصصين ايران پيش بيني هوش مصنوعي از جام جهاني ۲۰۱۸

البته بايد به ديده‌ي ترديد به نتيجه‌ي پيش‌بيني‌ها نگريست؛ زيرا پژوهشگران نيز معتقدند كه با توجه به گستردگي احتمالات، حدس زدن نتيجه‌ي نهايي اين تورنمنت دشوار خواهد بود. علاوه‌ بر موارد يادشده، مدل مبتني بر يادگيري ماشيني پژوهشگران نمي‌توانست احتمال اخراج شدن سرمربي تيم ملي اسپانيا دو روز پيش از آغاز رقابت‌ها و در پي آن، بروز تنش در اين تيم را پيش‌بيني كند.

انديشه متخصصين شما در خصوص قهرمان احتمالي جام جهاني چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات