باتري‌ ليتيوم حالت جامد با ظرفيت دو برابر، امسال در پهپاد‌ ها استفاده مي‌شود

پنج‌شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
انتظار مي‌رود در سال جاري ميلادي شاهد استفاده از اولين باتري‌هاي ليتيوم حالت جامد در پهپادها باشيم.
تبليغات

امسال براي اولين بار، باتري‌هاي ليتيوم نيمه جامد قرار است براي استفاده در پهپادها وارد بازار شود. هرچند انتظار مي‌رود طي سال‌هاي آينده، باتري‌هاي جديد به‌صورت گسترده‌تري در ساير تجهيزات مورد استفاده قرار گيرند و متخصصد آن‌ها تنها محدود به پهپادها نخواهد بود. پيش‌بيني مي‌شود، پس از سال ۲۰۲۱، باتري‌هاي حالت جامد در خودروهاي الكتريكي نيز به‌كار برده شود. باتري‌‌هاي ليتيوم حالت جامد،‌ ايمني بيشتري نسبت به باتري‌هاي ليتيوم-يون قديمي دارند و جايگزين مناسبي براي باتري‌هاي قديمي محسوب مي‌شوند. يكي از اشكالات عمده‌ي باتري‌‌هاي ليتيوم يون قديمي، آن است كه در اثر آسيب‌ديدگي، احتمال آتش گرفتن آن‌ها بالا است؛ ولي اين اشكال بزرگ در باتري‌هاي جديد حالت جامد ديده نخواهد شد. قرار است شركتي به نام SemiSolid براي اولين بار باتري‌ ليتيوم حالت جامد را توليد كند.

باتري‌‌هاي ليتيوم حالت جامد علاوه‌بر ايمني بيشتر، مزاياي ديگري نيز نسبت به باتري‌هاي ليتيوم يون قديمي دارند. انرژي ذخيره شده در باتري‌ جديد حدود دو برابر بيشتر از باتري‌هاي قديمي است؛ ولي با اينكه شارژ بيشتري در اختيار متخصص قرار مي‌دهند، وزن آن‌ها تقريبا برابر با وزن باتري‌هاي ليتيوم يون قديمي است. بالطبع وقتي شما شارژي حدود دو برابر در اختيار داشته باشيد، پهپادتان مي‌تواند مسيري حدود دو برابر بيشتر از حالتي بپيمايد كه از باتري‌ ليتيوم-يون قديمي استفاده مي‌كند. از آنجايي كه پهپادهاي پيشرفته‌ي امروزي، تعداد سنسورها، دوربين‌ها و تراشه‌هاي مجتمع بيشتري دارند، استفاده از باتري با ظرفيت بالاتر قطعا مي‌تواند گزينه‌ي خوبي براي متخصصان باشد. با توجه به پيشرفت پهپادها، باتري معمولي ليتيوم-يون، تنها مي‌تواند به مدت ۲۰ دقيقه شارژ مورد نياز براي پرواز پهپاد را تامين كند. با استفاده از باتري‌هاي جديد ليتيوم حالت جامد، زمان پرواز دو برابر مي‌شود كه اين زمان اضافي قطعا مفيد خواهد بود.

انتظار مي‌رود پس از معرفي باتري‌ ليتيوم حالت جامد براي استفاده و متخصصي در پهپادها، در سال ۲۰۱۹ شاهد متخصصد اين باتري‌ در گجت‌هاي پوشيدني‌ باشيم. همان‌طور كه گفته شد تا سال ۲۰۲۱ ميلادي، باتري ليتيوم حالت جامد راه خود را در خودروهاي الكتريكي خواهد گشود و شاهد متخصصي باتري جديد در چنين خودروهايي نيز خواهيم بود. از آنجايي كه فناوري به‌كار گرفته شده در طراحي و توليد باتري حالت جامد ليتيوم قادر است از آند ليتيوم خالص نيز همراهي كند، ميزان انرژي ذخيره شده در باتري مي‌تواند حتي بيشتر هم شود.

شركت SolidEnergy براي طراحي باتري، از آند بسيار باريك ساخته شده از فويل ليتيومي خالص با پوشش الكتروليت پليمر سراميكي كمك گرفته است كه اشكالات دندريتي موجود در باتري‌هاي فعلي را از بين مي‌برد. اشكالات دندريت باعث مي‌شود كه در برخي از طراحي‌ها، باتري اتصال كوتاه شود. در كل بايد بگوييم كه علاوه‌بر اينكه باتري نيمه جامد، ايمني بالاتري نسبت به باتري ليتيوم يون قديمي دارد، داراي چگالي انرژي حدود ۵۰۰ وات ساعت بر كيلوگرم است كه همين امر باعث مي‌شود ظرفيت باتري جديد حدود دو برابر بيشتر از باتري‌هاي ليتيوم-يون معمولي شود. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات