هوش مصنوعي با اسكن چشم‌‌ها، تيپ شخصيتي‌ را پيش‌بيني مي‌كند

سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هوش مصنوعي مي‌تواند تيپ شخصيتي شما را از طريق اسكن كردن چشم‌هايتان تشخيص داده و پيش‌بيني كند.
تبليغات

محققان استراليايي موفق به توسعه‌ي الگوريتم‌ يادگيري ماشين شدند كه با اسكن چشم‌ها مي‌تواند تيپ شخصيتي را پيش‌بيني كند.

سيستم طراحي‌شده‌ي مبتني بر هوش مصنوعي، مي‌تواند ارتباط بين حركات چشم‌ها و تيپ شخصيتي افراد را تشخيص دهد و از بين پنج تيپ شخصيتي تعريف‌شده توسط روانشناسان، چهار تيپ شخصيتي را به‌درستي پيش‌بيني كند. شايد آن ضرب‌المثل قديمي كه مي‌گفت «رنگ رخساره خبر مي‌دهد از سر درون»، با سيستم‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي معناي جديدي پيدا كرده است. البته فراموش نكنيم كه ماركوس توليوس سيسرو هم پيش از اين گفته بود:

چشم‌ها، دروازه‌ي روح آدمي هستند.

روان‌شناسان براي طبقه‌بندي انسان‌ها، پنج تيپ شخصيتي مختلف را تحت عنوان «پنج ويژگي شخصيتي بزرگ» يا «big five personality traits» معرفي كرده‌اند؛ و معتقدند هر فرد به‌صورت غالب، يكي از اين تيپ‌هاي شخصيتي را بيشتر از بقيه در رفتار و اعمال خود نشان مي‌دهد. الگوريتم‌هاي يادگيري ماشين با استفاده از اسكن چشم‌ها و ارتباط حركات چشم با شخصيت فرد، مي‌تواند چهار ويژگي از پنج ويژگي تيپ‌هاي شخصيتي سوژه‌ي انساني را پيش‌بيني كنند.

مرجع متخصصين ايران هوش مصنوعي

محققان دانشگاهي در استراليا و دانشگاه اشتوتگارت در تحقيقي مشترك، سيستمي مبتني بر هوش مصنوعي طراحي كردند كه با اسكن حركات چشم ۴۲ شركت‌كننده‌ي انسان و با استفاده از يك ردياب ويدئويي چشم طراحي‌شده توسط شركت SensorMotoric Instruments موفق شدند، پروژه‌ي پيش‌بيني تيپ شخصيتي با كمك اسكن چشم‌ها را پيش ببرند. محققان نتايج حاصل از پيش‌بيني سيستم مبتني بر هوش مصنوعي را با نتايج پرسش‌نامه‌هاي معمولي براي تشخيص تيپ شخصيتي مقايسه كردند. از بين پنج تيپ شخصيتي، عصباني، برون‌گرا، سازگار و موافق، وظيفه‌شناس و باز و پذيرا، سيستم مبتني بر هوش مصنوعي توانسته بود چهار ويژگي را به‌درستي پيش‌بيني كند. اين چهار ويژگي عبارتند از:  عصباني، برون‌گرا، سازگار و موافق، وظيفه‌شناس. اين اولين بار است كه با كمك اسكن حركات چشم، امكان تشخيص تيپ شخصيتي امكان‌پذير مي‌شود. البته هدف محققان در اين پروژه، در اصل بهبود رابطه‌ي بين انسان و ماشين بوده است تا در آينده گام‌هاي بلندي در راستاي چنين تحقيقاتي برداشته شود.

توبياس لئوسچر، يكي از محققان دانشگاه جنوب استراليا معتقد است: 

مردم هميشه به‌دنبال خدمات و سرويس‌هايي براي ارتقاء رشد شخصيت هستند. با اين وجود، بيشتر زمان خود را با رايانه‌ها و ربات‌هايي مي‌گذرانند كه از انديشه متخصصين هوش اجتماعي، فاقد هوشياري و آگاهي انساني هستند؛ بنابراين، سيستم‌هاي بي‌جان نمي‌توانند در حوزه‌هاي غيركلامي پاسخگو باشند. چنين تحقيقاتي، فرصتي براي توسعه‌ي ربات‌ها و رايانه‌ها فراهم مي‌كند تا بتوانند در حوزه‌هاي غيركلامي، هوش اجتماعي خود را بالاتر ببرند و بتوانند بيشتر و بهتر به سيگنال‌هاي انساني پاسخ بدهند. 

شايد روزي برسد كه ربات‌ها بتوانند در مورد شخيصت‌هاي پيچيده هم قضاوت كنند و اگر لازم ديدند با قضاوت خود، به زندگي فردي كه از انديشه متخصصين آنها شخيصت خطرناكي دارد، پايان بدهند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات