فيسبوك براي شناسايي الگوهاي رفتاري توهين‌آميز، هوش مصنوعي توسعه مي‌دهد

چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فيسبوك به توسعه‌ي هوش مصنوعي جديدي مشغول است كه الگوهاي رفتاري توهين آميز را تشخيص مي‌دهد.
تبليغات

باتوجه به تعداد بسيار زياد متخصصان فيسبوك، مديران اين شبكه‌ي اجتماعي براي حصول‌اطمينان از سلامت محتواي پلتفرم خود كار سختي را در پيش دارند.

از زمان شكل‌گيري فيسبوك تا امروز، اين شبكه‌ي اجتماعي در سيستم تشخيصِ محتواي خود تغييرات بسياري را اعمال كرده و اكنون در ادامه‌ي اين تغييرات، آن‌ها به توسعه‌ي هوش مصنوعي جديدي مشغول هستند تا الگوهاي رفتاري (Meme) توهين‌آميز را شناسايي كند.

روز گذشته فيسبوك مطلبي را در وبلاگ خود منتشر كرد كه از توسعه‌ي سيستمي جديد براي شناسايي متن در فيلم و عكس خبر داد. اين سيستم كه رُزتا نام دارد، محتواي موجود در فايل‌هاي چندرسانه‌اي را به‌كمك يادگيري ماشين رونويسي مي‌كند تا براي سيستم قابل فهم باشد؛ سپس با مطالعه متنِ موجود در تصوير، فيسبوك توهين‌آميز بودنِ آن را تشخيص مي‌دهد.

ابزارهاي رونويسي، موضوع جديدي در دنياي فناوري نيستند؛ اما Facebook به‌دليل بزرگِ بودن پلتفرم خود با چالش‌هاي بسياري روبرو است؛ چالش‌هايي كه بسياري از آن‌ها به تصاوير ارسال به اين شبكه‌ي اجتماعي مربوط مي‌شوند. طبق گفته‌ي اين غولِ دنياي اينترنت، سيستمِ جديد آن‌ها از روز گذشته فعاليت خود را آغاز كرده و روزانه ميليارد عكس و فريم در ويديو را در فيسبوك و اينستاگرام مطالعه مي‌كند.

فعلاً مشخص نيست كه اين شبكه‌ي اجتماعي با داده‌هاي جمع‌شده چه كاري خواهد كرد؛ اما مشخصاً چنين ابزاري براي ويژگي‌هايي ابتدايي نظير جستجوي تصاوير و خوانش صفحه‌نمايش كارآمد خواهد بود.

با اين اوصاف، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه فيسبوك با ساختِ سيستمِ جديد اهداف بزرگتري را در سر مي‌پروراند. آن‌ها مي‌توانند از طريق هوش مصنوعي يادشده علايق شما را تشخيص دهند و براساس آن‌، فيذ خبري موردعلاقه‌تان را به نمايش درآورند؛ همچنين تشخيص تصاوير معنادار با درون‌مايه‌ي طنز يا توهين‌آميز، از اين پس بسيار راحت‌تر انجام خواهد شد.

طبق گفته‌ي غول شبكه‌هاي اجتماعي، اين ابزار تنها به زبان انگليسي محدود نيست و از همين ابتدا، چندين زبان را پوشش مي‌دهد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات