Moxi؛ رباتي براي كمك به پرستاران

جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
امروزه، نگراني‌هايي پيرامون جايگزيني ربات به‌جاي انسان‌ها وجود دارد؛ اما ربات بيمارستاني Moxi براي همراهي از كاركنان و نه جايگزيني آن‌ها طراحي شده است.
تبليغات

كشورهاي بسياري در سرتاسر دنيا در استخدام نيرو براي بخش بهداشت و سلامت دچار اشكال هستند؛ بنابراين، ممكن است ربات‌ها در آينده راه‌حل معقولي براي كاهش سختي‌هاي كاركنان فعلي باشند. اگرچه بعضي جراحان در حال حاضر از فناوري رباتيك براي انجام جراحي‌هاي بسيار دقيق استفاده مي‌كنند؛ اما هنوز رباتي ساخته نشده است كه بتواند به پرستاران و ديگر پرسنل در انجام كارهاي روزانه‌شان كمك كند.

شركت ديليجنت رباتيكز، Moxi را به‌منظور بهبود شرايط كاركنان خدمات درماني خلق كرده است؛ كاركناني كه بيش از حد توان خود كار مي‌كنند. اين ربات داراي هوش اجتماعي است و مي‌تواند با همراهي از كاركنان كلينيك‌ها، تبديل به عضوي حياتي و قابل‌اعتماد در تيم درماني شود. Moxi براي پرداختن به بيماران طراحي نشده است؛ برخلاف مثلاً Robear كه يك ربات بيمارستاني ژاپني است و مي‌تواند بيماران را روي تخت گذاشته يا از روي آن بلند كند. Moxi در واقع براي انجام امور تداركاتي ساخته شده است تا پرستاران بتوانند بيشتر براي بيماران وقت بگذارند.

شركت سازنده‌ي اين ربات كه در آستين، تگزاس فعاليت مي‌كند؛ از فناوري هوش مصنوعي در ساخت آن بهره برده است، اين فناوري باعث شده تا ربات، توانايي تشخيص و يادگيري از محيط اطرافش را داشته باشد. Moxi به‌وسيله‌ي تعدادي چرخ‌ حركت كرده و چه در حال حركت يا سكون، از سنسورهايي براي اجتناب از موانع استفاده مي‌كند.

ماكسي مجهز به يك بازو و دست پيشرفته است كه با آن توانايي انجام وظايفي مانند برداشتن اقلام پزشكي از انبار و گذاشتن آن‌‌ها روي سيني متصل به خود و سپس بردن آن‌ها به مكان‌هاي مشخص در كلينيك را دارد. Moxi همچنين مجهز به نمايشگري است كه اطلاعات مربوط به كارِ در حال انجامش را نشان مي‌دهد.

از آنجا كه اين ربات براي كار در محيطي پراسترس ساخته شده است، سازندگان آن اصرار داشته‌اند تا شخصيتي دلپذير و سازش‌گر به اين ربات خودگردان بدهند. شركت سازنده، رفتار Moxi را دوستانه و مطبوع توصيف كرده و اين امر از چهره‌ي پرنور ربات، كه از يك نمايشگر LED ساخته شده و صداي لطيفش مشخص است.

شركت ديليجنت رباتيكز در وب‌سايت خود اين‌گونه نوشته است:

كاركنان باليني علاوه‌بر مراقبت از بيماران بايد به كوهي از وظايف دستي و تداركاتي هم برسند؛ وظايفي مانند آوردن و جايگزيني لوازم يا آماده‌كردن اتاق‌ها براي بيماران جديد. Moxi بدون كمك ديگران و به‌صورت مستقل و كامل اين وظايف را انجام مي‌دهد و بنابراين كاركنان مي‌توانند بر كار خود متمركز شوند، كاري كه اين افراد به‌عنوان انسان‌هايي خوش‌قلب، برايش ساخته شده‌اند: يعني مراقبت مستقيم از بيماران.
مرجع متخصصين ايران moxi robot

شايعات امروزي مي‌گويند كه ربات‌ها به‌زودي جايگزين نيروي انساني مي‌شوند؛ بنابراين شركت ديليجنت رباتيكز تأكيد كرده كه Moxi براي همراهي از كاركنان و نه جايگزيني آن‌ها طراحي شده است.

Moxi به‌زودي در چند بيمارستان مختلف امتحان مي‌شود، اين آزمايش‌ها به تيم سازنده‌، امكان مشاهده‌ي آن را در محيط كاري واقعي مي‌دهد تا بتوانند طراحي‌ ماكسي را هرچه بيشتر بهبود بخشند. اشكالات احتمالي Moxi ممكن است شامل اين موارد باشد: ميزان توانايي آن در انجام وظايف با سرعتي مناسب نسبت به انسان‌ها و همچنين، ميزان ناتواني آن در رفتن به مكان‌هاي مختلف درون يك بيمارستان، با توجه به تنها وسيله‌ي حركتي‌اش يعني چرخ.

اما، تصور اينكه اين ربات در آينده‌اي نه‌چندان دور در بيمارستان‌ها مشغول به كار ‌شود، بسيار شگفت‌انگيز است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات