شكايت جديد از اپل: سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه‌ كوالكام براي كمك به اينتل

چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كوالكام روز گذشته، طي شكايتي جديد، اپل را به سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه‌ي اين شركت به منظور كمك به رقيب آن، يعني اينتل متهم كرد.
تبليغات

كوالكام در روزي كه گذشت اپل را به سرقت اطلاعات محرمانه‌‌اش متهم كرد. به اعتقاد كوالكام، اپل اطلاعات محرمانه‌اي از كدهاي نرم‌افزاري كوالكام را در اختيار اينتل، شركت رقيب قرار داده است تا با بهبود عملكرد مودم‌هاي اينتل، اين شركت را به عنوان تأمين‌كننده، جايگزين كوالكام كند. كوالكام مدعي است اين اقدام ميلياردها دلار زيان را براي اين شركت به بار آورده است.

اتهام ذكر شده جديدترين دعواي حقوقي بين دو اين شركت است. پيش از اين خبرهاي متعددي از شكايت‌هاي مرتبط با نقض حقوق مالكيت از اين دو شركت منتشر شده بود.

سال گذشته، كوالكام از اپل به دليل به‌ اشتراك‌گذاري اطلاعات مرتبط با تراشه‌هاي اين شركت با مهندسان اينتل شكايت كرده بود؛ اما اين بار اتهام وارد شده از پرونده‌ي پيشين نيز سنگين‌تر است. كوالكام مدعي است، اپل اطلاعات محرمانه و اختصاصي اين شركت را دزديده و طي يك روند چندساله و به شكلي ناپسند و حيله‌گرانه آن‌ها را جهت بهبود تراشه‌هاي اينتل به كار بسته است تا كسب‌و‌كار مبتني بر اپل كوالكام را به اينتل منتقل كند.

اپل و اينتل تاكنون از هرگونه اظهارانديشه متخصصين در اين رابطه خودداري كرده‌اند.

با ارزش‌ترين شركت جهان در حوزه‌ي فناوري، در گذشته از مودم‌هاي كوالكام در آيفون‌هاي خود استفاده مي‌كرد؛ اما با عرضه‌ي آيفون ۷ در سال ۲۰۱۶، اپل شروع به استفاده از مودم‌هاي اينتل در برخي از مدل‌ها كرد.

كوالكام دو ماه پيش گفته بود كه مودم‌هايش به طور كامل از جديدترين نسل آيفون‌ها حذف شده است و اينتل تنها تأمين‌كننده‌ي تراشه‌هاي مودم آيفون‌هاي ۲۰۱۸ است. اين گفته پس از كالبدشكافي آيفون‌هاي جديد تأييد و مشخص شد كه اينتل مودم‌هاي آيفون‌هاي جديد را تأمين كرده است.

اپل ماه گذشته، در خصوص شكايت قبلي گفته بود كه كوالكام مشخص نمي‌كند كه اپل دقيقاً چه اطلاعات محرمانه‌اي را با اينتل به اشتراك گذاشته است. اپل همچنين مدعي شده است كه آن‌ها اين فرصت را به كوالكام داده‌اند كه مطالعه كند و ببيند كه اپل از اطلاعات نرم‌افزاري كوالكام به درستي استفاده كرده است.

شكايت مورد مباحثه در دادگاه عالي ايالتي در شهر سن ديگو مطرح شده است و به انديشه متخصصين مي‌رسد به‌ نوعي در پاسخ به شكايت اپل از كوالكام براي نقض حقوق مالكيت اختراع صورت گرفته است.

با اينكه كوالكام از دادگاه درخواست كرده است كه پرونده‌ي جديد ضميمه‌ي پرونده‌ي قبلي شود، به گفته‌ي يكي از وكلاي كوالكام اين پرونده به صورت مجزا پيگيري خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران كوالكام و اپل

كوالكام پيش‌تر گفته بود كه به منظور كمك به اپل براي به‌كارگيري هرچه بهتر مودم‌هاي اين شركت در آيفون، نرم‌افزارهاي محرمانه‌ي خود را در اختيار اپل قرار داده است.

كوالكام در شكايت سال گذشته نيز به اين موضوع اشاره كرده بود كه اپل به‌طور متناوب از نرم‌افزار كوالكام جهت كمك به مهندسان اينتل در راستاي «بهبود عملكرد ضعيف تراشه‌هاي اينتل» استفاده كرده است.

البته آن‌ها عنوان نكردند كه چگونه به اين مسئله پي برده‌اند. اين پرونده همچنان در مرحله‌ي تكميل اطلاعات قرار دارد.

مودم‌هاي كوالكام براي ايجاد اتصال اينترنتي به تركيبي از تراشه و نرم‌افزار وابسته هستند. كوالكام دسترسي كدهاي منبع و ابزار اختصاصي توسعه‌ي نرم‌افزار خود را به اپل داده بود تا اين شركت بتواند با دستكاري كدهاي كوالكام، آن‌ها را براي استفاده در آيفون بهينه كند. از شرايط دادن اين دسترسي ظاهراً اين بوده است كه اپل حق استفاده از كدها و ابزارهاي يادشده را براي كمك به سازنده‌ي تراشه‌ي ديگر ندارد.

در پرونده‌اي كه روز گذشته تشكيل شد، كوالكام مدعي شده است كه اپل از ابزارهاي اين شركت براي باز كردن فايل‌هاي لاگ كوالكام استفاده كرده و سپس آن‌ها را در اختيار مهندسان اينتل قرار داده است. فايل‌هاي لاگ شامل كدها و اطلاعاتي از نحوه‌ي عملكرد يك تجهيز هستند كه به صورت خودكار توسط سخت‌افزار يا نرم‌افزار سيستم ايجاد مي‌شوند و مهندسان معمولا براي كشف اشكالات متخصص و بهينه‌سازي عملكرد تراشه از آن‌ها بهره مي‌گيرند.

كوالكام در شكايت خود توضيح داده است كه حتي مهندسان اينتل به اپل گلايه كرده‌اند كه به دليل در اختيار نداشتن ابزار كوالكام قادر به باز كردن فايل‌هاي لاگ كوالكامي كه آن‌ها در اختيارشان قرار داده‌اند نيستند و مهندسان اپل در پاسخ از ابزاري كه كوالكام به آن‌ها داده بود براي پردازش فايل‌هاي لاگ استفاده مي‌كنند و فايل‌هاي پردازش شده را در اختيار مهندسان اينتل قرار مي‌دهند تا آن‌ها براي بهبود تراشه‌هاي خود از آن استفاده كنند.

به گفته‌ي كوالكام، ظاهرا همين فايل‌هاي لاگ تراشه‌هاي اينتل را به حدي رسانده است كه اپل تصميم گرفته است بخشي از كسب‌و‌كار خود را از كوالكام به اينتل منتقل كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات