تعداد متخصصان پيامرسان‌هاي داخلي در حال كاهش است

يك‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نتايج انديشه متخصصينسنجي ملي ايسپا نشان مي‌دهد با وجود فيلترينگ، هنوز هم ۴۷.۳ درصد متخصصان از تلگرام استفاده مي‌كنند و استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي داخلي كاهش چشمگيري داشته است.
تبليغات

تحقيقات مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) نشان مي‌دهد با وجود فيلترينگ در ماه‌هاي گذشته ميزان استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي داخلي كاهش چشمگيري داشته و همچنان بيش از ۴۷ درصد متخصصان از تلگرام استفاده مي‌كنند.

طبق اعلام روابط عمومي ايسپا، طرح انديشه متخصصينسنجي «مطالعه مسائل روز كشور از مانديشه متخصصين افكار عمومي مردم ايران» در مهرماه ۱۳۹۷ با پرسش از ۱۲۸۱ نفر از افراد بالاي ۱۸ سال كشور و به شيوه‌ي تلفني انجام شد و بخشي از اين طرح به ميزان استفاده‌ي مردم ايران از شبكه‌هاي اجتماعي اختصاص داشته است.

طبق نتايج مطالعه‌هاي صورت‌گرفته در مهر ماه ۱۳۹۷، ۶۲.۵ درصد از پاسخگويان اعلام كرده‌اند قبل از فيلتر تلگرام از اين پيام‌رسان استفاده مي‌­كردند. در انديشه متخصصينسنجي خرداد ماه اين مركز نيز ۶۲.۴ درصد پاسخگويان گفته بودند قبل از فيلتر، از تلگرام استفاده مي‌­كردند. حال بعد از گذشت حدود پنج ماه از فيلتر تلگرام، بر اساس نتايج اين انديشه متخصصينسنجي ۴۷.۳ درصد كل پاسخگويان همچنان از تلگرام استفاده مي‌­كنند. اين عدد نسبت به خرداد ماه تقريبا ثابت مانده است و زنان و مردان تقريبا به يك ميزان از تلگرام استفاده مي­‌كنند.

مرجع متخصصين ايران تلگرام

همچنين طبق انديشه متخصصينسنجي ملي ايسپا استفاده از واتساپ بعد از فيلتر تلگرام افزايش يافته است. پيش از فيلتر تلگرام ۱۲ درصد متخصصان از واتساپ استفاده مي‌كردند اما تعداد آن‌ها در خرداد و مهر ماه به ترتيب به ۲۵ درصد و ۳۰.۱ درصد افزايش پيدا كرده است. ميزان استفاده از اينستاگرام نيز بعد از فيلتر تلگرام از ۱۷.۷ درصد در فروردين ماه به ۳۲.۲ درصد رسيد و رشد صعودي داشت، اما طبق نتايج اخير ايسپا از خرداد تا مهرماه نسبتا ثابت مانده است.

نتيجه‌ي تحقيقات اين مركز همچنين نشان مي‌دهد استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي مجازي داخلي از خردادماه تا مهرماه كاهش پيدا كرده است. پيام‌رسان سروش در فروردين ماه و پيش از فيلتر تلگرام حدود دو درصد عضو داشت، در خرداد ماه اين رقم به ۱۳.۵ درصد رسيد اما در مهرماه سال جاري به ۴.۳ درصد كاهش پيدا كرد.

پيام‌رسان‌هاي داخلي ديگر نيز وضعيت مشابهي داشته‌اند. ايتا از ۲.۹ درصد به ۰.۹ درصد رسيد. آي‌گپ از ۲.۵ درصد به ۰.۴ درصد رسيد. بله از ۱.۸ درصد به ۰.۴ درصد رسيد. گپ از ۱.۴ درصد به ۰.۲ درصد رسيد. بيسفون و ساينا نيز هركدام از ۰.۶ درصد به ۰.۱ درصد رسيدند.

گفتني است ۶۳.۷ درصد پاسخگويان اعلام كرده­‌اند حداقل عضو يكي از شبكه­‌هاي اجتماعي مجازي هستند؛ يعني ۳۶.۳ درصد پاسخگويان گفته‌اند در حال حاضر از هيچ‌كدام از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده نمي‌كنند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات