اثر هنري توليدشده توسط هوش مصنوعي در حراجي به ارزش ۴۳۲,۵۰۰ دلار فروخته شد

شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گزارش‌ها حاكي از آن است كه يك تيم سه نفره به نام Obvious پس از ماه‌ها تلاش توانسته‌اند نقاشي كشيدن را به هوش مصنوعي تعليم دهند و نتيجه را در حراجي به فروش برسانند.
تبليغات

روز پنج‌شنبه، يك نقاشي توليد شده توسط هوش مصنوعي در خانه‌ي حراج كريستي، واقع در نيويورك به ارزش ۴۳۲,۵۰۰ دلار به فروش رسيد. اين ارزش ۴۰ برابر ارزشي بود كه انتظار مي‌رفت اين نقاشي به فروش رود.

نقاشي يادشده كه در واقع نسخه‌اي چاپي و پرينت‌شده است «ادمون دو بلامي (Edmond de Belamy» نام دارد و رنگ‌هاي آبرنگي شكل آن كه به لطف الگوريتم‌هاي يادگيري ماشين خلق شده‌اند، نقاشي عكاس اسپانيايي، فرسكو، از عيسي مسيح را در ذهن تدايي مي‌كند؛ نقاشي مخدوشي كه در بازسازي آن به قدري بد عمل شد كه دست‌مايه‌ي طنز قرار گرفت.

نقاشي كشيده شده به دست هوش مصنوعي يكي از ۱۱ نقاشي خلق شده با اين فناوري است كه همگي اعضاي خانواده‌ي خيالي بلامي را به تصوير مي‌كشند. امضايي پاي تمامي اين نقاشي‌ها وجود دارد كه با يك فرمول رياضي به وجود آمده است و نشانگر الگوريتم استفاده شده در آن نقاشي است.

در تعريف محصول به حراج گذاشته شده، از آن با عنوان اولين اثر هنري ساخته شده با هوش مصنوعي و نمادي از آينده ياد شد.

مرجع متخصصين ايران يادگيري ماشين

جدا از اين موضوع كه نقاشي مورد مباحثه كاملا توسط هوش مصنوعي آفرينش شده است، محصول فوق الذكر حقيقتا نتيجه‌ي ماه‌ها تلاش سه فرد در آپارتماني در پاريس است كه يكي از آن‌ها دانشجوي دكتراي تخصصي يادگيري ماشين است.

قرارگيري اين اثر هنري در كنار آثاري از چاك كلوز و جف كونس در حراج كريستي از سويي باعث بهت و حيرت جامعه‌ي هنري شد و از سوي ديگر توجه متخصص كارشناسان حوزه‌ي هوش مصنوعي را به خود جلب كرد. آن‌ها تصور نمي‌كردند كه يك الگوريتم بتواند به تنهايي خالق يك اثر هنري بشود؛ علي‌الخصوص كه الگوريتم به كار رفته از نوع GANs و مربوط به سال ۲۰۱۴ است و از انواع نه چندان پيشرفته به حساب مي‌آيد.

مارك ريدل، استاديار مؤسسه‌ي فناوري جورجيا مي‌گويد الگوريتم تنها ابزار به كار رفته در خلق اين اثر نيست. GANs از خود اختياري ندارد. آن‌چه مي‌بينيم نتيجه‌ي استفاده از پارامترهاي رياضي در به‌كارگيري قلم‌مو است. قلم‌مو جلوه‌هايي را به دست مي‌دهد كه در صورت عدم استفاده از آن دست‌نيافتني هستند.

در واقع ريدل بر اين مسئله تأكيد دارد كه اثر هنري مورد مباحثه توسط هوش مصنوعي خلق نشده، بلكه توليد شده است.

هوگو كاسل دوپقه، دانشجوي مقطع دكتراي تخصصي يادگيري ماشين و يكي از سه نفري كه تحت عنوان تيم Obvious روي اين پروژه كار كرده‌اند، مي‌گويد رسانه‌ها در مورد اين نقاشي اغراق كرده‌اند. اين نقاشي به گفته‌ي او با هدف افزايش آگاهي عمومي نسبت به محدوديت‌هاي هوش مصنوعي توليد شده است. او تأكيد مي‌كند كه الگوريتم‌ها نوعي ابزار هستند و به تنهايي خلاقيتي از خود ندارند. هوگو مي‌گويد:

در حال حاضر مسئله‌ي جايگزيني افراد با الگوريتم‌ها موضوعيتي ندارد؛ در خصوص آينده بايد مراقب بود؛ اما فعلا الگوريتم‌ها بيش از هرچيز ديگر يك ابزار به حساب مي‌آيند.در واقع ما قصد داشتيم يك مثال عيني از آن‌چه كه اين ابزارهاي هوش مصنوعي قادر به انجام آن هستند نشان دهيم. امضاي نقاشي با فرمول‌هاي رياضي نيز راه جالبي براي انتقال اين مفهوم به مخاطبين عام بود.

اين كه آن‌ها تا چه اندازه در انتقال اين مفهوم موفق بودند مشخص نيست. ريچارد لويد، مسئول نقاشي‌هاي حراج كريستي مي‌گويد دليل انتخاب اثر مذكور دقيقا اين بوده است كه انسان در خلق آن، هرچند اندك، دست داشته است.

مرجع متخصصين ايران هوش مصنوعي

الگوريتم‌هاي GANs از داده‌هاي عظيمي كه در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرد ياد مي‌گيرند و پس از يك دوره‌ي تعليم و تمرين طولاني از دانش كسب شده براي توليد استفاده مي‌كنند. بنابراين، آن‌چه در اينجا اهميت مي‌يابد داده‌هايي است كه در اختيار GANs قرار مي‌گيرد. گزينش صحيح داده‌هاي ورودي و بهينه‌سازي پارامترهاي رياضي به كار رفته مي‌تواند در نهايت منتج به خروجي دقيق‌تري شود.

كاسل دوپقه مي‌گويد:

ما مجبور بوديم داده‌ها را انتخاب و سپس سازماندهي كنيم. بعد از آن، چندين بار تعليم را تكرار مي‌كرديم؛ يعني نوع كار به اين شكل است كه شما بايد دسته‌اي از پارامترها را انتخاب كنيد و نتايج را شخصا مطالعه كنيد. اگر نتايج مطلوب باشد و مورد پسندتان قرار بگيرد، مي‌توانيد با تغيير جزئي پارامترها آن را بهبود ببخشيد. ما اين كار را بارها و بارها انجام داديم.آخرين نسخه‌اي كه از الگوريتم‌ها به دست آمد، بهترين نسخه‌اي بود كه تيم ما تحت عنوان Obvious به آن دست پيدا كرده بود و كاملا با اهداف تيم هم‌سو بود. به كمك اين نسخه صدها نقاشي توليد شد كه از آن بين ۱۱ مورد دست‌چين شد. ما با دقت تمام تصاويري را انتخاب كرديم كه بيشترين جذابيت را داشتند.

با توجه به توضيحات فوق، بايد گفت كه مسئوليت خلق اثر به دوش انسان بوده است و اساسا الگوريتم‌ها بدون داده‌هاي گزينش شده‌اي كه انسان در اختيار آن‌ها مي‌گذارد خلاقيتي ندارند. در واقع هرچند خروجي كار حاصل همكاري ماشين و انسان است، در مقام قياس، كفه‌ي ترازوي خلاقيت به سمت انسان سنگيني مي‌كند.

بر اساس اظهارات ريدل، نقاشي فروخته شده، حاصل همكاري انسان و ابزار بوده است. ريدل مي‌گويد او در تحقيقات خود مرزي بين انسان و ابزار قائل نيست و به عقيده‌ي وي هرگز بشر به طور كامل از اين چرخه خارج نخواهد شد.

انديشه متخصصين شما متخصص محترم اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات