چين به لطف هوش مصنوعي، آمريكا را در نبرد فناوري به حاشيه مي راند

جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نبرد ميان آمريكا و چين در زمينه‌ي هوش مصنوعي به شدت در جريان است، اما چگونه ايالات متحده بازنده‌‌ي احتمالي در اين جنگ فناوري خواهد بود؟
تبليغات

درك استراتژي‌هاي سرمايه‌گذاري ملي در زمينه‌ي فناوري بسيار سخت است چه رسد به درك عملكرد نهادهاي قانوني پيچيده‌اي مانند كنگره‌ي آمريكا آن هم در زماني كه يك جنگ پيش‌بيني شده، رقابت‌پذيري يك كشور را در زمينه‌ي اقتصادي و مالي تهديد مي‌كند.

جنگي براي به دست آوردن سردمداري جهاني در زمينه‌ي هوش مصنوعي (AI) و يادگيري ماشيني در جريان است و ايالات متحده اين آمادگي را دارد تا شايد مهمترين جنگ در زمينه‌ي فناوري در تاريخ را واگذار كند.

آيا جنگ هوش مصنوعي به خوبي درك شده است؟ خير، حداقل مسئوليني كه استراتژي‌هاي ملي را بسط مي‌دهند يا شهروندان ايالات متحده كه همگي بايد كمي در وب‌سايت willrobotstakemyjob.com (وب‌سايتي كه به مطالعه احتمال از دست دادن شغل‌ها به وسيله‌ي جايگزيني ربات‌ها به جاي انسان مي‌پردازد) وقت بگذرانند حتي به فهم آن نزديك هم نشده‌اند. در انتخابات ميان دوره‌اي ايالات متحده حتي يك نفر از نامزدهاي انتخابات هم در خصوص هوش مصنوعي، جنگ در زمينه‌ي هوش مصنوعي يا اين موضوع كه چگونه آمريكا در اين زمينه شكست خواهد خورد مگر اينكه هم‌اكنون يك چرخش استراتژيك عظيم رخ دهد صحبتي نكرد.

از آنجا كه بيشتر سردمداران ايالات متحده از اين نبرد غافل هستند، هيچ نقشه‌اي هم براي جلوگيري از اين شكست تاريخي ندارند. اكنون مي‌توانيد پيامدهاي انتخاب سياست‌مداراني را كه هيچ تصوري از يك جنگ مرگبار در حال انجام ندارند را تصور كنيد.

تهديد

مرجع متخصصين ايران فناوري / technology

هوش مصنوعي، يادگيري ماشيني و يادگيري عميق (اجازه دهيد همه را به عنوان AI مخفف كلمه‌ي Artificial Intelligence به معني هوش مصنوعي صدا كنيم) نسل جديد سلاح‌هاي ديجيتالي محسوب مي‌شوند كه در دهه‌هاي گذشته توسط وزارت دفاع ايالات متحده ابداع شده‌اند. كسي نمي‌تواند منكر اهميت AI شود زيرا به راحتي مي‌توان جايگاه آن را در جنگ‌هاي نظامي و اقتصادي جهاني مطالعه كرد، در مقياس امتيازي صفر تا ۱۰، هوش مصنوعي به راحتي ميتواند نمره‌ي ۹ را كسب كند، اما تعداد زيادي از افرادي كه در خصوص روند توسعه و پذيرش فن‌آوري تحقيق مي‌كنند، خصوصا كساني كه شاخص‌هاي موفقيت ملي را دنبال مي‌كنند به راحتي نمره ۱۰ را به AI مي‌دهند.

در سوي ديگر چيني‌ها سرمايه گذاري بسيار عالي و تعهدي عميق و عمومي نسبت به توسعه‌ي هوش مصنوعي دارند. ورالين جيميسون ارتشبد نيروي هوايي آمريكا به وضوح بيان مي‌كند كه:

تخمين مي‌زنيم كه كل هزينه‌هاي سيستم‌هاي هوش مصنوعي در چين در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۲ ميليارد دلار بود و همچنين احتمال مي‌دهيم كه اين بودجه تا سال ۲۰۲۰ به بالاي ۷۰ ميليارد دلار خواهد رسيد.

با استناد به گزارش كاخ سفيد اوباما در سال ۲۰۱۶، چين مقاله‌هاي ژورنال بيشتري در خصوص AI نسبت به آمريكا منتشر مي‌كند و اختراعات خود را در اين زمينه حدوداً ۲۰۰ درصد افزايش داده است؛ برنامه‌هاي اين كشور بر به دست گرفتن رهبري جهاني در زمينه‌ي AI تا سال ۲۰۲۳ متمركز شده است.

تريستن گرين مقاله‌ي جالبي درخصوص نتيجه‌ي تعهد ايالات متحده به AI در نشريه‌ي TNW نوشته‌ است:

متأسفانه به رغم تلاش‌هاي كنگره براي آغاز گفتگو در سطح ملي در ايالات متحده، به انديشه متخصصين نمي‌رسد رئيس كنوني كاخ سفيد علاقه‌اي به استفاده از يك استراتژي منسجم براي تقابل با چين ندارد.از سوي ديگر چين بودجه‌اي چند ميليارد دلاري جهت زيرساخت‌هاي لازم براي انتقال كسب‌وكارهاي مبتني بر AI به پارك‌هاي ويژه‌ي صنعتي اختصاص داده است. برخي از شركت‌هاي ويژه نيز شامل اين برنامه مي‌شوند، شركت‌هايي كه همكاري متقابلي با آمريكا و چين دارند مانند گوگل و آمازون كه هركدام روي اشكالات متفاوتي در زمينه‌ي هوش مصنوعي كار مي‌كنند كه اين امر باعث مي‌شود تا سيستم يادگيريي تعديل شده و كشور نيروي سادهان بيشتري را طبق سيستم يادگيريي STEM ( مخفف Science و Technology و Engineering و Mathematics به معني علوم تجربي، فناوري، مهندسي و رياضيات) تربيت كند. اما نكته‌ي مهم‌تر آن است كه اين كشور كسب‌وكار‌ها و شهروندان را مجبور خواهد كرد كه اطلاعات و داده‌هاي خود را با دولت به اشتراك بگذارند، چيزي كه ارزشي بسيار بيشتر از پول در دنياي AI خواهد داشت. در همين زمان در آمريكا سياست‌هاي ترامپ نشان از علاقه‌ي اندك وي نسبت به مباحثه هوش مصنوعي كشورش دارد، اما با اين حال ممكن است كه به زودي در اين زمينه مجبور به گفت‌و‌گو با همتايان چيني خود شود.
مرجع متخصصين ايران artificial intelligence

به گزارش Iris Deng:

چين رتبه‌ي اول در تعداد و مقالات پژوهشي معتبر و بيشترين ثبت اختراع در زمينه‌ي AI را در اختيار دارد و به آرامي در حال كنار زدن آمريكا، ژاپن و ساير كشور‌ها است و نه تنها از جاه‌طلبي‌هاي خود در زمينه‌ي يادگيري ماشيني شرمسار نيست بلكه با همراهي مجلس ملي نقشه راهي را در جولاي ۲۰۱۷ ( تير و مرداد ۱۳۹۶) با هدف ايجاد يك صنعت داخلي به ارزش يك تريليون يوان و تبديل شدن به يك نيروگاه جهاني AI تا سال ۲۰۳۰ منتشر كرده است.ايالات متحده بدون توجه بيشتر از طرف كنگره و رئيس جمهور به اين موضوع در معرض خطر جدي واگذاري مزاياي اقتصادي و نظامي هوش مصنوعي به چين است. اين نتيجه‌گيري دلخراشي از گزارش كميته‌ي نظارتي و اصلاحات فناوري اطلاعات كاخ سفيد است.

همچنين جري بولز بنيان‌گذار Social Media Today مي‌گويد:

آمريكا در گذشته به صورت سنتي به لطف بخشي از تعهد دولت به سرمايه‌گذاري سنگين در تحقيقات، توسعه و برنامه‌ريزي در حوزه‌ي AI، دنيا را در زمينه‌ي هوش مصنوعي و فناوري‌هاي وابسته به آن رهبري مي‌كرد كه اين كار به نوبه‌ي خود به رشد و توسعه‌ي هوش مصنوعي كمك كرد.در سال ۲۰۱۵ ايالات متحده با صرف ۴۹۷ ميليارد دلار رتبه‌ي اول جهان را در كل هزينه‌هاي تحقيق و توسعه داخلي در اختيار داشت اما از آن زمان نه كنگره و نه دولت ترامپ توجه زيادي به AI نكرده‌اند و سرمايه‌گذاري دولت در زمينه‌ي تحقيق و توسعه اساسا ثابت بوده است. در همين زمان چين AI را به عنوان بخشي كليدي از برنامه‌هاي رسمي اقتصادي خود براي آينده قراد داده است.

پاسخ

مرجع متخصصين ايران robot

كميته‌ي فرعي نمايندگان در مجمع فناوري اطلاعات ايالات متحده، اين موضوع را در نظارت و اصلاحات دولتي خلاصه مي‌كند اما نه به صورت قطعي:

در حال حاضر آمريكا نياز مبرمي به پيشتازي آگاهانه، مستقيم و سرزنده در حكومت ترامپ دارد. گزارش‌هاي منتشر شده از سياست‌هاي اوباما در سال ۲۰۱۶ توسط شوراي ملي علمي و فناوري و اقدامات اخير دولت ترامپ نشان مي‌دهد كه هر دو دولت در مسير صحيحي گام برداشته‌اند. با اين حال، با توجه به اقدامات انجام شده توسط كشورهاي ديگر -به ويژه چين- كنگره و دولت نياز دارند كه زمان، توجه و ميزان منابع اختصاص داده شده توسط دولت فدرال به تحقيق و توسعه‌ي AI افزايش پيدا كند و به همان ميزان آژانس‌ها براي تقويت ظرفيت و زيرساخت‌هاي خود براي انطباق با فناوري‌هاي پيشرفته تشويق شوند.دولت نقش مهمي در حفظ جايگاه برتر آمريكا در حوزه‌ي AI بازي مي‌كند. انجام صحيح اين عمل نيازمند حفظ تعادل بين نيرو‌هاي آمريكايي مبتكر است؛ افرادي كه با دانش و روحيه‌ي كارآفريني باعث حركت و توسعه‌ي اين فناوري مي‌شوند و ايجاد قوانيني كه در چارچوب حمايت از مصرف‌كنندگان وضع شده‌اند. براي اطمينان از برقراري اين تعادل، حياتي است كه كنگره و شعبه‌ي اجرايي به يادگيري خود در زمينه‌ي AI ادامه داده، بودجه‌ي تحقيق و توسعه را افزايش دهند، كمك به تنظيم فاكتورهاي مورد مباحثه جهت طرح عمومي آن و در جاي مناسب، توضيح نقش AI در آينده‌ي مردم آمريكا، ساير اقدامات لازم در اين خصوص هستند.
مرجع متخصصين ايران robot

به وضوح براي يك واكنش هماهنگ و تأمين مالي شده دير شده است، در اينجا چند مرحله مشخص وجود دارد:

  • همه‌ي پنجاه ايالت‌ آمريكا به اضافه‌ي پورتوريكو نيازمند برنامه‌ريزي منحصربه‌فرد براي سرمايه‌گذاري در زمينه‌ي هوش مصنوعي هستند، در شرايط ايده‌‌آل آنها بايد كميسيون‌ و افسران فناوري AI تعيين كنند، ايالت‌ها بايد هرچه بيشتر در زمينه‌ي تحقيق و توسعه‌ي AI سرمايه‌گذاري كنند و با همكاري دولت فدرال با AI هم مانند تمام اشكالات ديگر نظير زيرساخت‌ها، مراقبت‌هاي بهداشتي و يادگيري و پرورش و غيره مواجه شوند.
  • دانشگاه‌هاي خصوصي و دولتي بايد از سوي دولت‌هاي فدرال و ايالتي براي توسعه‌ي برنامه‌هاي يادگيريي در زمينه‌ي AI و انجام تحقيقات پايه و متخصصدي در اين حوزه سرمايه‌گذاري شوند و كمك‌هاي مالي به دانشگاه‌ها بايد بلافاصله آغاز شود.
  • افزايش مشوق‌هاي مالياتي و اعتبارات تحقيق و توسعه براي شركت‌هايي كه به طور خاص در AI سرمايه گذاري مي‌كنند.
  • برنامه‌هاي يادگيريي ابتدايي و متوسطه بايد با محتواي STEM به صورت كامل‌تر و عميق‌تر منطبق شوند. سال‌هاي طولاني‌تر مدرسه بايد بلافاصله شروع شود. كمك‌هاي مالي در زمينه‌ي علوم، رياضيات و يادگيري علوم رايانه بايد به طور مساوي به مدارس دولتي، خصوصي و مدارس استعداد برتر اعطا شود.
  • واكنش ايالات متحده به چين (و ديگر كشورهايي كه سرمايه گذاري هنگفتي در AI مي‌كنند) قطعا بايد تهاجمي و فوري باشد و از طرف مشاور علمي تازه منصوب شده‌ي كاخ سفيد و دفتر سياست علمي و فناوري مديريت شود و به مراتب فراتر از كاهش مجدد تعداد كاركنان جديد، بازگرداندن برنامه‌هاي علمي كه اخيرا توسط دولت ترامپ حذف شده‌اند و ايجاد برنامه‌هاي جديد عمده در AI، يادگيري ماشين و يادگيري عميق باشد.مقاله‌هاي مرتبط:آمريكا در برابر چين؛ نبرد بر سر دستيابي به برتري ديجيتالسوگيري عمدي در هوش مصنوعي چگونه به ما آسيب مي‌رساند
  • يك شخصيت حقيقي ملي بايد به عنوان نماد AI و با تأمين بودجه و برنامه‌ريزي وسيع منصوب شود اين فرد بخصوص بايد يك مقام كابينه‌اي مانند مدير اطلاعات ملي داشته باشد، مدير اطلاعات هوش مصنوعي بايد روي برنامه تحقيق و توسعه‌ي ملي نظارت كند و به عنوان مشاور اصلي رئيس جمهور ايالات متحده در تمام ابعاد AI و فناوري سيستم‌هاي يادگيري خدمت كند.
  • سياست‌هاي مهاجرتي در خصوص ويزاي H-1B (يك ويزاي غيرمهاجرتي جهت كاري كه براي شهروندان خارجي واجد شرايط امكان كار موقت در آمريكا را فراهم مي كند) بايد براي متخصصان حوزه‌ي فناوري تا حد امكان گسترده و ساده شود. راني مولا نويسنده‌ي خبرگزاري Recode مي‌نويسد: «كلاينر پركنز كوفيلد و بايرز با همكاري مري ميكر سال گذشته در گزارش‌هاي اينترنتي سالانه خود به Code Conference اعلام كردند كه مهاجران و فرزندانشان به تأسيس شصت درصد از با ارزش‌ترين شركت‌هاي فناوري در ايالات متحده كمك كرده‌اند، در حال حاضر آن شركت‌ها كه شامل آلفابت ( شركت مادر گوگلآمازون، اپل و فيسبوك مي‌شوند در بازار ارزشي در حدود ۳.۸ تريليون دلار دارند.»

اين مراحل نشان دهنده‌ي شروع خوبي هستند كه مي‌تواند جريان نبرد هوش مصنوعي را به جنگي كه ايالات متحده به سادگي نمي‌تواند از دست بدهد تبديل كند.

اين مقاله به كوشش پروفسور توماس جي لبرك استاد فناوري‌هاي كسب‌وكار در دانشگاه Villanova كه در آن به يادگيري فناوري استراتژيك، نوآوري و كارآفريني مشغول است نوشته شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات