استفاده از حالت تيره فشار كمتري به چشمان متخصص و باتري دستگاه وارد مي‌كند

جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
همراهي از حالت تيره در سيستم‌عامل‌ها، وبسايت‌ها و اپليكيشن‌هاي مختلف رواج پيدا كرده است. اين حالت به چشمان متخصص و به باتري دستگاه فشار كمتري وارد مي‌كند.
تبليغات

حالت تيره حالتي است كه به متخصصان سيستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌هاي اجتماعي اجازه مي‌دهد از رنگ‌هاي معكوس و اغلب در طيف خاكستري استفاده كنند. استفاده از اين ويژگي براي افرادي كه مدت‌ها‌ي طولاني در محيط‌هاي تاريك به صفحات نمايش رايانه‌ها و ابزارهاي همراه چشم مي‌دوزند مفيد خواهد بود. در حالت تيره، رنگ مشكي (يار رنگ‌هايي از طيف خاكستري) جايگزين زمينه‌ي سفيدرنگ اغلب سايت‌ها و اپليكيشن‌ها مي‌شوند و همين مسئله فشار كمتري به چشمان متخصصان وارد مي‌كند.

توييتر يكي از اولين پلتفرم‌هايي بود كه حالت تيره را در سال ۲۰۱۶ و در قالب «حالت شب» يا Night Mode براي متخصصان دستگاه‌هاي اندرويدي ارائه داد. كافي است در بخش تنظيمات اپليكيشن توييتر وارد قسمت Display and sound شويد و حالت شب يا همان Night Mode را فعال كنيد تا محيط سفيدرنگ برنامه به آبي تيره تغيير رنگ دهد.

مرجع متخصصين ايران انتخاب حالت تيره در توييتر / Dark Mode in Twitter

انتخاب حالت تيره در توييتر

اما مي‌توان از سال ۲۰۱۸ به‌عنوان «سال حالت تيره» ياد كرد. در اين سال پلتفرم‌هاي مختلفي نظير Reddit، مك او‌اس، آي او‌اس، يوتيوب و موبايل‌هاي اندرويدي امكان استفاده از حالت تيره را براي متخصصان فراهم كردند و قرار است به‌زودي در اپليكيشن پيام‌رسان فيسبوك هم شاهد همراهي از اين حالت باشيد.

هرچند فرايند دگرديسي به حالت تيره در دنياي فناوري از مدت‌ها پيش شروع شده بود؛ اما عملي ساختن اين ايده چندان هم ساده نيست. ارائه‌ي حالت تيره در شبكه‌هاي اجتماعي نيازمند ماه‌ها تحليل، آزمايش، اصلاحات فراوان و ارزيابي مجدد در رابطه با كاركرد اين پلتفرم‌ها است.

به‌گفته‌ي اشلي فورد، طراح ارشد محصولات توييتر:

مردم از توييتر مي‌خواستند تا تجربه‌اي ايجاد كند كه استفاده از Twitter را در محيط‌هايي با نور كم راحت‌تر مي‌كرد.
مرجع متخصصين ايران حالت تيره در رديت / Dark Mode in Reddit

اگر عادت داريد در تاريكي شب سايت‌ها را مرور كنيد، مي‌دانيد كه رنگ پس‌زمينه‌ي سفيد اين سايت‌ها چشمان‌تان را آزار مي‌دهند؛ در چنين حالتي، استفاده از رنگ پس‌زمينه‌ي مشكي مي‌تواند اين اشكال را حل كند.

به ادعاي جاناتان چو كه سمت طراح ارشد تجربه‌ي متخصصي را در Reddit در اختيار دارد و رهبري طراحي حالت شب در اين پلتفرم را برعهده داشته است؛ افرادي كه از حساسيت به نور بازه مي‌برند يا دچار ناتواني‌هاي بينايي هستند از جمله اولويت‌هاي اصلي اين پلتفرم بوده‌اند.

راهكارهاي معكوس‌سازي رنگ‌ها، اغلب دركنار ويژگي‌هايي همچون زيرنويس‌ها، تبديل صدا به متن و افزايش اندازه‌ي نوشته‌ها قرار مي‌گرفته‌. اين‌ها ويژگي‌هايي بوده‌اند كه با هدف كمك به افراد داراي ناتواني‌هاي بينايي و شنوايي ارائه مي‌شده‌اند. ولي به‌گفته‌يچو، استفاده از حالت تيره به‌همه‌ي متخصصان كمك مي‌كند تا فشار كمتري به چشمان خود وارد كنند. چو مي‌گويد:

بسياري از متخصصان به‌انجام بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌پردازند [و اغلب اين كار را در شب انجام مي‌دهند]. پس آن‌ها ضمن انجام بازي صفحات رديت را هم مشاهده مي‌كنند. بدون وجود حالت شب، صفحه‌ي روشن رديت مي‌تواند موجب حواس‌پرتي يا آزار چشمان متخصص شوند.

ديگر راهكارهاي رايج براي مواجهه با اين اشكال استفاده از عينك‌هاي دفع‌كننده‌ي نور آبي و قرار دادن منبع نور پشت نمايشگرها است.

مرجع متخصصين ايران حالت تيره در ويندوز / Dark Mode in Windows

پيش از شروع كارِ چو روي حالت تيره، او و همكارانش بايد كل سايت را مورد مطالعه داخلي قرار مي‌دادند. به‌گفته‌ي چو، در گذشته رنگ‌هاي موجود در وبسايت با كدهاي ثابت شش‌رقمي تعيين مي‌شدند. (براي مثال كد FFFFFF# مرتبط با رنگ سفيد و كد FFFAFA# مرتبط با رنگ سفيد برفي است. از آنجا كه حالت تيره بايد با يك كليك تمام رنگ‌ها را معكوس كند، چو به‌دنبال راهي بود تا به‌سرعت و به‌سادگي رنگ‌ها را تغيير دهد. پس از انجام مطالعه‌ها، رديت مجموع رنگ‌هاي مورد استفاده در سايت را از ۵۰ رنگ به ۲۰ رنگ كاهش داد و رويه‌اي را در پيش گرفت كه اين رنگ‌ها در واكنش به حالت روز يا شب تغيير كنند. چو مي‌گويد:

يك راه ساده اما نه‌چندان ظريف براي ايجاد حالت تيره، معكوس كردن تمام رنگ‌ها است.

اما طراحي يك حالت تيره‌ي اختصاصي كار سخت‌تري است و نيازمند يافتن راهي براي رندر كردن اجزاي محتلف صفحه است. براي حصول اطمينان از قابل خواندن بود متون و وارد شدن فشار كمتر به چشمان متخصصان، طراحان رديت دامنه‌ي كنتراست را افزايش دادند. در سايت‌هاي عادي، رنگ پس‌زمينه سفيد است و متن‌ها هم به‌رنگ مشكي هستند؛ اما در حالت تيره، از پس‌زمينه‌ي نزديك به مشكي دركنار رنگ خاكستري براي متن‌ها استفاده مي‌شود. چو اضافه مي‌كند:

براي ديگر فضاها، براي مثال بنرها و مواردي از اين قبيل، رنگ‌ها معكوس نمي‌شوند؛ اما با كاهش روشنايي، اين اجزاء نيز بهتر با زمينه‌ي تيره‌ي سايت تركيب مي‌شوند.

هرچند تمام اجزاي سايت تغيير مي‌كنند؛ اما تصاويري كه توسط متخصصان ارسال مي‌شوند، دست‌نخورده باقي مي‌مانند. اين رويه در تضاد با «حالت شب» در مك او‌اس قرار مي‌گيرد كه صفحات آبي را براي راحتي متخصص به زرد تغيير مي‌دهد؛ اما در عين‌حال بسياري از موارد را دچار تغييرات اساسي مي‌كند، به‌گونه‌اي كه تصاوير و ويدئوها غيرعادي به‌انديشه متخصصين مي‌رسند.

مرجع متخصصين ايران MacOS Dark Mode / حالت تيره در مك او‌اس

بسياري از تغييرات انجام‌شده توسط چو طبق برنامه پيش رفتند؛ اما برخي موارد غيرمنتظره هم وجود داشتند. براي مثال، تيم طراحي رديت در ابتدا از رنگ مشكي براي پس‌زمينه استفاده مي‌كردند. اشكال اين بود كه در دستگاه‌هاي مجهز به نمايشگرهاي اولد؛ در زمان نمايش رنگ مشكي، پيكسل‌ها به‌طور كامل خاموش مي‌شدند. وقتي متخصصانِ چنين دستگاه‌هاي صفحات را به بالا يا پايين حركت داده و مرور مي‌كردند، در زمان نمايش محتواي رنگي، پيكسل‌ها مجددا روشن مي‌شدند؛ اما روشن شدن به‌صورت تدريجي (و نه لحظه‌اي) انجام مي‌شد و همين مسئله براي متخصصان خوشايند نبود.

براي حل اين اشكال، چو و همكارانش رنگ مشكي پس‌زمينه را با رنگ روشن‌تري جايگزين كردند و متخصصان نيز از اين تغيير راضي بودند. اما در نقطه‌ي مقابل، زماني‌كه اپل تجربه‌ي استفاده از رنگ‌هاي خاكستري را به سيستم‌عامل خود آورد، بسياري به‌خاطر اينكه رنگ خاكستري استفاده شده بيش از حد روشن بود، اپل را مورد انتقاد قرار دادند.

اما حالت تيره صرفا به متخصصان بازي‌هاي رايانه‌اي و افرادي كه در شب از دستگاه‌هاي خود استفاده مي‌كنند يا دچار ناراحتي‌هاي چشمي هستند كمك نمي‌كند. اخيرا طي كنفرانس توسعه‌دهندگان اندرويد اعلام شد كه در مقايسه‌ي ميان استفاده از رنگ‌هاي كاملا تيره و استفاده از رنگ‌هاي كاملا روشن، حالت تيره تا شش برابر مصرف باتري را كاهش مي‌دهد؛ پس افرادي كه اغلب شارژر خود را در خانه رها مي‌كنند هم از حالت تيره استقبال خواهند كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات