كدام شركت بيشترين نفع را از تحريم هواوي توسط آمريكا مي‌برد؟

شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آمريكا براي جلوگيري از جاسوسي، اخيرا كمپيني را براي اخراج هواوي از اين كشور و متحدانش به‌راه انداخته است.
تبليغات

درحالي‌كه مقامات اجرايي و امنيتي آمريكا، كمپيني براي اخراج غول مخابراتي چيني از آمريكا و متحدانش راه انداخته‌اند؛ سوالي ذهن فعالان اين عرصه را به خود درگير كرده است؛ چه شركتي از اين اقدام آمريكا سود خواهد برد؟

هواوي به‌عنوان سازنده تجهيزات مخابراتي براي نسل بعدي شبكه تلفن همراه، يعني فناوري 5G تلاش كرده است تا با ارائه تجهيزات با كيفيت بالا و ارزان‌ارزش ۲۸ درصد بازار جهاني در اين زمينه را از آن خود كند.

دولت آمريكا اكثر پيمانكاران را از به‌كارگيري تجهيزات هواوي منع كرده است؛ با اين گمان كه اقدامات جاسوسي چين از اين طريق تسهيل مي‌شود. بعضي از كشورهاي اروپايي نيز در اين زمينه راه آمريكا را در پيش گرفته‌اند؛ در نتيجه نوكيا و اريكسون كه از شركت‌هاي مخابراتي مهم اروپاي شمالي به شمار مي‌روند و به ترتيب ۱۷ و ۱۳ درصد بازار فناوري 5G را در اختيار دارند، از اين مسئله سود مي‌برند و مي‌توانند ارتقا پيدا كنند.

اما در ميان اين مناقشات سياسي، ارزيابي تاثير اين تصميم بر كسب‌و‌كار بين‌المللي كمي پيچيده است. از طرفي تحليگران و متخصصان در اين زمينه هشدار مي‌دهند كه اقدام آمريكا براي قرار دادن هواوي در فهرست سياه، مي‌تواند تلاش شركت‌هاي غيرچيني از جمله نوكيا و اريكسون را براي ورود به بازار چين تضعيف كند.

مايك تلندر، رئيس يك شركت تحقيقاتي و مشاره در زمينه مخابرات موسوم به  Signals Research Group اظهار كرد:

هر قدر كه دولت هاي غربي تلاش مي‌كنند تا شركت‌هاي چيني را اخراج كنند، چين نيز به همان اندازه از شركت‌هاي غربي انتقام مي‌گيرد.
مرجع متخصصين ايران هواوي

هرچند كه شركت‌هاي نوكيا و اريكسون نقش مهمي در بازار فناوري 5G بازي مي‌كنند، اما اين سامسونگ است كه به‌دليل موقعيت مناسبي كه دارد، به احتمال زياد از نگراني‌هاي امنيتي نسبت به هواوي بيشترين سود را خواهد برد. اگرچه سامسونگ به‌تازگي به بازار فناوري 5G وارد شده است؛ اما به‌عنوان شركتي پيشتاز در توليد تلفن‌هاي هوشمند، منابع مالي خوبي دارد و مي‌تواند تراشه‌اي بسازد كه بخش كليدي فناوري 5G را تشكيل مي‌دهد.

تلندر همچنين بيان كرد:

اگر شما يك اپراتور شبكه تلفن همراه باشيد و دولت بگويد كه نمي‌توانيد از تجهيزات هواوي استفاده كنيد؛ راه‌هاي ديگري نيز در پيشروي خواهيد داشت و به احتمال زياد به سمت سامسونگ خواهيد رفت.

شركت‌هاي مخابراتي به‌تازگي ورود نسل پنجم شبكه تلفن همراه را به بازار شروع كرده‌اند و اكثر كشورهاي جهان قصد دارند ميلياردها دلار  در اين زمينه سرمايه‌گذاري كنند تا آينده شبكه تلفن همراهشان را تضمين كنند.

همانند زمان عبور به سمت نسل چهارم شبكه تلفن همراه كه به وضعيت اقتصادي مناسبي در زمينه اپليكيشن‌ها منجر شد، تحليلگران اقتصادي انتظار دارند كه فناوري 5G نيز موجب ايجاد نوآوري‌هايي در همان مقياس شود.

اما مطالعه‌ها و موشكافي‌هاي آمريكا در زمينه ارتباط هواوي با دولت چين ملاحظات اين قرارداد را تهديد مي‌كند و در تصميمات مربوط‌به زيرساخت‌هاي فناوري، نگراني‌هاي سياسي و امنيتي را به‌ميان مي‌آورد.

روز چهارشنبه، رويترز گزارش داد كه اتحاديه اروپا در انديشه متخصصين دارد شركت هواوي را از مشاركت در پروژه نسل بعدي شبكه تلفن همراه در كشورهاي عضو اين اتحاديه منع كند. هفته پيش نيز ودافون (Vodafone)، بزرگ‌ترين اپراتور شبكه تلفن همراه خارج از چين اعلام كرد كه خريد تجهيزات فناوري 5G از شركت هواوي را متوقف خواهد كرد.

به‌هرحال نگراني‌هاي امنيتي در رابطه با شركت هواوي، مديران شركت‌هاي مخابراطي را به اعلان هشدار وا داشته است.

Borje Ekholm، مديرعامل اريكسون هفته گذشته طي تماسي تلفني با سرمايه‌گذاران بيان كرد:

هواوي در ميان مشتريان ما بي‌اعتمادي ايجاد كرده است. بي‌اعتمادي اصلا براي سرمايه‌گذاري خوب نيست.
مرجع متخصصين ايران چين و آمريكا

Borje Ekholm گفت كه شركتش به‌طور جدي درحال سرمايه‌گذاري است تا مطمئن شود در توسعه و استقرار سريع فناوري 5G در چين مشاركت دارد؛ يك فناوري كه چين در بعضي جنبه‌هاي آن از كشورهاي غربي جلوتر است.

نوكيا كه از رقباي اريكسون محسوب مي‌شود، سرمايه‌گذاري‌هاي مهمي در چين در دست اجرا دارد و براي مشاركت در پروژه زيرساخت فناوري 5G در چين تفاهم‌نامه اي ۲ ميليارد دلاري با ارائه‌دهندگان خدمات شبكه تلفن همراه در اين كشور امضا كرده است.

اگرچه مديرعامل اريكسون به صراحت اعلام نكرده است كه اين كمپين عليه هواوي مي‌تواند موقعيت شركت اريكسون را در چين تهديد كند اما كمي به اين نكته اشاره كرد و گفت:

اين كمپين ممكن است گريبان‌گير ما هم باشد.

چين از راه‌هاي ديگر نيز مي‌تواند از شركت‌هاي غربي انتقام بگيرد. درحالي كه دادستان‌هاي آمريكا تلاش مي‌كنند تا منگ وانژو، مدير مالي هواوي را به اتهام فريب بانك‌هاي ايالات متحده براي فروش تجهيزات مخابراتي ممنوعه به آمريكا بازگردانند؛ به اعتقاد برخي از تحليلگران، چين ممكن است تعداد بيشتري از مديران كسب‌و‌كار غربي را بازداشت كند. هم‌اكنون چندين شهروند كانادايي تحت بازداشت دولت چين قرار دارند.

اين موشكافي‌ها و مطالعه‌هاي دقيقي كه روي هواوي صورت مي‌گيرد، در بلندمدت تاثير كمي بر اين شركت مي‌گذارد. نگراني آمريكا از جاسوسي چين ازطريق پلتفرم‌هاي هواوي روي كشورهاي فقيرتر تاثيري ندارد؛ چراكه در چنين كشورهايي فوايد فناوري 5G بسيار مهم‌تر از مسائل امنيتي و خطر جاسوسي است.

جيمز اندرو لويس، مدير Technology Policy Program در مركز مطالعات استراتژيك و بين‌‌الملل واقع در واشنگتن گفت:

در كشورهاي كوچك‌تر اگر شركتي به آن‌ها پيشنهاد ايجاد شبكه تلفن همراه 5G را به‌طور رايگان يا با كمترين هزينه بدهد، قبول مي‌كنند و مسائل امنيتي برايشان مهم نيست.

درنهايت لويس تخمين مي‌زند كه هواوي دوسوم از سهم بازار تجهيزات شبكه 5G در جهان را به خود اختصاص مي‌دهد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات