تقريبا نيمي از درآمد صنعت موسيقي در سال ۲۰۱۸، توسط سرويسهاي استريم بهدست آمده است
ظاهرا هرچه زمان ميگذرد، سهم سرويسهاي استريم در كسب درآمد صنعت موسيقي بيشتر و بيشتر ميشود؛ براساس گزارشي جديد از سوي سازمان IFPI، درآمد صنعت موسيقي در سال ۲۰۱۸ با رشدي ۹.۷ درصدي به ۱۹.۱ ميليارد دلار رسيده است كه رقم درخورتوجهي بهشمار ميآيد (اين ميزان در سال ۲۰۱۷ معادل ۱۷.۴ ميليارد دلار بود).
درآمد حاصلاز سرويسهاي استريم، هماكنون ۴۷ درصد از كل درآمد صنعت موسيقي را تشكيل ميدهد؛ اين اتفاق بيشتر بهخاطر رشد ۳۲.۹ درصدي درآمد حاصل از متخصصان اشتراكي بهدست آمده است. بهعبارتي ديگر، درآمد سرويسهاي استريم در سال گذشتهي ميلادي ۸.۹ ميليارد دلار بوده است. پيشبيني ميشود كه اين روند صعودي در سال ۲۰۱۹ هم ادامهدار باشد.
اين چهارمين سال متوالي است كه شاهد رشد درآمد صنعت موسيقي هستيم؛ درضمن بالاترين نرخ رشد اين صنعت از سال ۱۹۹۷ تاكنون، درسال ۲۰۱۸ ثبت شده است.
استريم اشتراكي بخش مهمي از درآمد سرويسهاي استريم را شامل ميشود؛ براساس گزارش رسمي، ۳۷ درصد از درآمد سرويسها ازطريق استريم اشتراكي بهدست آمده است؛ درضمن ۱۰ درصد نيز به استريم رايگان (همراهبا تبليغات) تعلق دارد. ظاهرا در پايان سال ۲۰۱۸، ۲۵۵ ميليون حساب متخصصي در سرويسهاي مختلف، داراي اشتراك ويژه بودهاند.
در همينحين، درآمد حاصلاز ديسكهاي فيزيكي طي سال گذشته افتي ۱۰.۱ درصدي را تجربه كرده و تنها ۲۴.۷ درصد از درآمد كلي را بهخود اختصاص داده است. البته در بين ديسكهاي فيزيكي، صفحههاي گرامافون (وينيل) همچنان روندي صعودي دارند؛ درواقع درآمد حاصل از آنها براي سيزدهمين سال پياپي است كه رشد ميكند. بااينحال سهم صفحههاي گرامافون آنقدري بالا نيست كه حقيقت مهمي را نقض كند: اينكه تمايل مردم به تهيهي موسيقي بهصورت فيزيكي، شديدا كاهش يافته است.
درواقع هرچه مردم تمايلشان را به تهيهي ديسكهاي فيزيكي از دست دادهاند، بهسمت موسيقيهاي ديجيتالي روي آوردهاند. براساس آمار، درآمد بخش ديجيتالي رشد ۲۱.۱ درصدي را در سال ۲۰۱۸ تجربه كرده و به ۱۱.۲ ميليارد دلار رسيده است. اين نخستين بار است كه درآمد اين بخش، مرز ۱۰ ميليارد دلار را رد ميكند. درضمن ميزان دانلود موسيقيها در سرويسهاي استريم نيز كاهش يافته است. در ۳۸ بازار مختلف، بخش ديجيتال بيش از نيمي از درآمد كلي را بهخود اختصاص داده است.
بهعلاوه بخش مهمي از درآمد امسال توسط متخصصان ساكن در آمريكاي شمالي بهدست آمده؛ اين درآمد طي سال گذشته، رشدي ۱۱.۷ درصدي را تجربه كرده است. براساس گزارش IFPI، سودآورترين بازارها براي صنعت موسيقي طي سال گذشته بهترتيب شامل اين موارد است: ايالات متحدهي آمريكا، ژاپن، بريتانيا، آلمان، فرانسه، كرهجنوبي، چين، استراليا، كانادا و برزيل.
انديشه متخصصينات شما در اينباره چيست؟ آيا از سرويسهاي استريم موسيقي نظير اسپاتيفاي، پاندورا و اپل موزيك استفاده ميكنيد؟
هم انديشي ها