اپل و سرمايهگذاري بيش از ۵۰۰ ميليون دلاري روي سرويس آركيد
براساس گفتههاي برخي رسانهها، اپل قصد دارد مبلغ هنگفت ۵۰۰ ميليون دلار روي سرويس اشتراك بازي اختصاصياش، يعني اپلآركيد، سرمايهگذاري كند. گمانهزنيها حاكي از آن است كه اپلآركيد هنگام آغازبهكارِ رسمي، بيش از ۱۰۰ بازي متنوع خواهد داشت.
فايننشيالتايمز اخيرا بهنقل از منابعي مؤثق، اعلام كرده اپل بهمنظور توليد و توسعهي هريك از بازيهاي نامبرده، ميليونها دلار هزينه كرده تا از موفقيت آنها مطمئن شود. اين موضوع باعث شده هزينهي كلي خرجشده از مرز نيمميليارد دلار عبور كند.
براساس همين گزارش، اپل قصد دارد توسعهدهندگان را ترغيب كند بازيهايشان را بهصورت انحصار زماني ازطريق سرويس آركيد منتشر كنند؛ يعني كوپرتينوييها حاضرند به توسعهدهندگان مبلغ مشخصي پرداخت كنند تا درقبال آن، بازيها در چند ماه اول عرضه، تنها ازطريق سرويس اپلآركيد دردسترس باشد و بعدازآن، بهصورت گسترده در ديگر فروشگاهها منتشر شوند.
گفته ميشود اين استراتژي بعد از راهاندازي سرويس آركيد همچنان ادامهدار خواهد بود و اپل برنامههاي ويژهاي براي آن در سر دارد. درواقع، فايننشيالتايمز مدعي است اپل ميخواهد بيشتر بازيهاي جديد و مهم ابتدا بهصورت انحصاري ازطريق سرويس آركيد عرضه شوند.
اپل سرويس آركيد را در رويداد ويژهي ۵فروردين رونمايي كرد. اپلآركيد سرويس بازي با پرداخت حق اشتراك براي تجربهي بازيهايي است كه ازطريق اپاستور نصب ميشوند. وقتي اين سرويس بزرگ دردسترس متخصصان iOS و macOS قرار گيرد، آنان خواهند توانست با پرداخت هزينهاي مشخص بهصورت ماهانه به مجموعهاي شامل بازيهاي برتر دسترسي پيدا كنند. در بين توسعهدهندگان اين بازيها، هم نامهاي بزرگ و شناختهشدهاي ديده ميشوند و هم استوديوهاي مستقل.
برندهاي مشهوري همچون كارتون نتورك (Cartoon Network)، ديزني (Disney)، كونامي (Konami) و سگا (Sega) جزو شركتهايي هستند كه بازيهايشان ازطريق سرويس آركيد منتشر خواهد شد. درضمن در بين اين توسعهدهندگان، اسامي ديگري هم بهچشم ميخورد كه شايد براي شما آشنا نباشند؛ اما سابقهي درخشاني در حوزهي توسعهي بازي موبايلي دارند و در گذشته، به موفقيتهاي مهمي دست پيدا كردهاند؛ مثلا Annapurna.
البته با درانديشه متخصصينگرفتن هزينههاي پيشين اپل براي ديگر سرويسها، انتشار گزارش مربوطبه سرمايهگذاري ۵۰۰ ميليون دلاري اين شركت روي سرويس آركيد چندان هم تعجببرانگيز نبود. برخي رسانهها مدتي پيش، از سرمايهگذاري يكميليارد دلاري اپل روي توليد محتواي اختصاصي براي سرويس موردانتظار تيوي پلاس خبر داده بودند.
تحليلگران مؤسسهي HSBC پيشبيني كردهاند اپل ميتواند تا سال ۲۰۲۰، درآمد ۳۷۰ ميليون دلاري از سرويس آركيد كسب كند. طبق انتظارات، اين ميزان در سال ۲۰۲۲ به ۲.۷ ميليارد دلار و در سال ۲۰۲۴ به ۴.۵ ميليارد دلار خواهد رسيد. اپل انتظار دارد سرويس آركيد بتواند تا سال ۲۰۲۴، ۲۹ ميليون نفر مشترك جذب كند؛ مشتركاني كه بهصورت ماهانه مبلغ ۱۲.۹۹ دلار پرداخت خواهند كرد.
HSBC مدعي است آركيد ظرفيت بيشتري درمقايسهبا تيوي پلاس (+Apple TV) براي درآمدزايي دارد. اين مؤسسه ميگويد سرويس اپل تيوي پلاس ميتواند تا سال ۲۰۲۲، درآمدي معادل ۲.۶ ميليارد دلار و تا سال ۲۰۲۴، درآمدي معادل ۴.۱ ميليارد دلار را براي كوپرتينوييها بهارمغان بياورد. افزونبراين، سرويس خبري اپل نيوز پلاس (+Apple News) احتمالا خواهد توانست تا سالهاي ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴، بهترتيب درآمد ۱.۷ و ۲.۷ ميليارد دلاري براي اپل بههمراه داشته باشد.
اپل تاكنون، هزينهي استفاده از سرويسهاي آركيد و TV پلاس را اعلام نكرده است. گفتني است اين دو سرويس در پاييز امسال بهصورت رسمي آغازبهكار خواهند كرد.
انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران دربارهي سرويسهاي جديد اپل چيست؟
هم انديشي ها