وزارت امنيت آمريكا نسبت‌به سرقت اطلاعات پهپادهاي چيني هشدار داد

سه‌شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ايالات متحده باز هم فناوري چيني‌ها را زير سؤال برد. انگشت اتهامات اين‌بار به سمت هواپيماهاي بدون سرنشين ساخت چين نشانه رفته است.
تبليغات

انديشه متخصصين اخير وزارت امنيت داخلي ايالات متحده درباره‌ي استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين ساخت چين در اين كشور، مي‌تواند هجمه‌ي زيادي از انتقادات را متوجه پهپادهاي دي‌جي‌اي (DJI) كند. اين وزارتخانه به‌تازگي درباره‌ي احتمال بروز مسائل مربوط‌به امنيت اطلاعات در صورت استفاده از پهپادهاي ساخت چين هشدار داده است. براساس گزارش منتشرشده در سايت‌هاي CyberScoop و Politico، آن‌ها نگران هستند كه از پهپادهاي تجاري چيني مورد استفاده در ايالات متحده در جهت سرقت اطلاعات و آلوده‌سازي شبكه‌ها به نرم‌افزارهاي مخرب استفاده شود.

توصيه‌هاي امنيتي وزارت امنيت ايالات متحده درباره‌ي اين پهپادها شامل مجموعه پهپادهاي DJI نيز مي‌شود كه مدل‌هايي از آن مانند DJI Spark و DJI Mavic Air در سطح وسيعي در ايالات متحده استفاده مي‌شوند. سايت CNET، پهپاد DJI Mavic Air را به‌عنوان «يك ميني پهپاد 4k تاشونده» معرفي كرده است كه «فاصله‌ي زيادي تا تكامل ندارد».

اين هشدار پس از آن اتفاق مي‌افتد كه تجهيزات شبكه‌اي غول فناوري چين، هواوي، توسط دولت ايالات متحده در فهرست سياه قرار گرفت. همچنين، با بالا گرفتن اختلافات چين و آمريكا و در نتيجه‌ي صدور يك فرمان اجرايي توسط رئيس جمهور ايالات متحده در هفته‌ي گذشته، استفاده از محصولات اين شركت در اين كشور به‌طور كلي ممنوع اعلام شد. گوگل نيز با پيروي از اين فرمان، تصميم به توقف همكاري تجاري خود با هواوي گرفت و مانع از دريافت به‌روزرساني‌هاي اندرويد در موبايل‌هاي همراه آن شد. در همين حال، رويترز گزارش داد كه وزارت بازرگاني ايالات متحده تحريم‌هاي هواوي را ۹۰ روز به تأخير انداخته است تا اين فرصت را داشته باشد كه شبكه‌هاي موجود را حفظ و نرم‌افزارهاي موبايل‌هاي در دسترس فعلي را به‌روزرساني كنند.

گزارش‌ها حاكي از آن است كه آژانس امنيت زيرساخت‌ها و امنيت سايبري DHS نيز طي يك هشدار به دست‌اندركاران اين صنعت گفته است كه بايد در زمان خريدن اين پهپادها، احتياط‌هاي لازم را رعايت كنند. در اين اطلاعيه آمده است:

اين امكان وجود دارد كه پهپادها، اجزايي داشته باشند كه بتوانند [امنيت] داده‌هاي شما را به خطر بيندازند و اطلاعات را روي سرور ديگري كه از خارج از شركت شما قابل دسترسي است، به اشتراك بگذارند.موضوع ديگري كه نگرانش هستيم آن است كه اگر اين پهپادها داده‌هاي رمزگذاري‌نشده را انتقال بدهند يا اگر در بعدي وسيع‌تر، آن‌ها ريسك شكل‌گيري رخنه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي را در يك شبكه افزايش بدهند، آن سازمان در معرض سرقت اطلاعات خواهد بود.

شركت DJI، يكي از پيشگامان صنعت پهپاد در جهان، مي‌گويد ايمني، محوري‌ترين عنصر در فناوري آن‌ها است:

امنيت محصولات ما به‌صورت مستقل توسط دولت ايالات متحده و سردمداران كسب‌وكار آن كشور تأييد شده است. ما كنترل كامل امور مربوط‌به چگونگي جمع‌آوري، ذخيره‌سازي و انتقال اطلاعات را به مشتريان سپرده‌ايم و براي آن دسته از دولت‌ها و صاحبان زيرساخت‌هاي حياتي كه اطمينان بيشتري مي‌خواهند، پهپادهايي تهيه كرده‌ايم كه اطلاعات را ازطريق اينترنت و به DJI انتقال نمي‌دهند. مشتريان مي‌توانند همه‌ي توصيه‌هاي احتياطي DHS را رعايت كنند.

DHS هنوز پاسخي به درخواست‌ها مبني بر طرح انديشه متخصصين خود درباره‌ي اين موضوع نداده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات