Project xCloud؛ هرآنچه بايد درباره سرويس گيمينگ ابري مايكروسافت بدانيد
جاهطلبي مايكروسافت در حوزه گيمينگ تنها به كنسول ايكسباكس و بازيهاي انحصاري آن خلاصه نميشود. سال گذشته، اين شركت از پروژهاي تحتنام xCloud رونمايي كرد كه محدوديتهاي سختافزاري را بهواسطه قدرت بالاي پلتفرم ابري آژور كنار ميزند. ردمونديها بهدنبال اين هستند تا آينده دنياي گيم را نهفقط در قالب كنسولها، بلكه در چارچوبي جديد و نوين دنبال كنند. مهم نيست قدرتِ سختافزارتان چهقدر است و از چه دستگاهي استفاده ميكنيد؛ تنها با اتصال به اينترنت پرسرعت، ميتوانيد بازيهاي ويدئويي روز را با بهترين كيفيتِ ممكن روي هر دستگاهي كه دوست داريد، تجربه كنيد.
شكلگيري پروژه xCloud
برخلاف انتظار، xCloud پروژهي جديدي نيست و مايكروسافت پيش از سال ۲۰۱۳ ميلادي روي آن كار ميكرده است. در سپتامبر ۲۰۱۳، وبسايت ورج در گزارشي، از نمايش داخلي يك دمو خبر داد كه در آن، افراد ميتوانستند بازيهاي انحصاري ايكسباكس ۳۶۰ نظير هيلو ۴ را روي ويندوزفون يا رايانههاي ويندوزي تجربه كنند.
ازآنموقع تا سال ۲۰۱۸، خبري از اين پروژه نبود تا اينكه مايكروسافت در رويداد E3 2018، بهصورترسمي از اين سرويس گيمينگِ ابري با نام رمز Project xCloud رونمايي كرد. ردمونديها با نمايش يك تيزر ويدئويي، چشمانداز و هدف خود از اين پروژه را بهوضوح نشان دادند. در اين ويدئو افرادي را ميبينيم كه با استفاده از موبايل هوشمند سامسونگ يا تبلت بازيهاي سنگيني چون فورتزا هورايزون ۴، گيرز آو وار ۴، هيلو ۵ و كاپهد را بازي ميكنند؛ بازيهاي كه قطعاً از توانِ پردازشي اين دستگاهها خارج هستند.
براي تحقق اين هدف، موارد بسياري بايد از نو مهندسي ميشدند؛ از فشردهسازي تصاوير بگيريد تا شيوه مديريت تأخير (latency). طبق گفتهي مايكروسافت، پلتفرم قدرتمند و وسيع آژور بخشي از اين اشكالات را از سرِ راه مهندسان برداشته است. هماكنون در مراكز دادهي مايكروسافت كه در نقاط مختلف جهان قرار دارند، بخشهاي مختصبه پروژه xCloud تعبيه شدهاند.
ردمونديها براي تأمين بارِ پردازشي، سختافزارِ چهار ايكسباكس وان را درون يك كالبد با يكديگر تركيب كردهاند تا تواني فراتر از انتظار ارائه شود.
پروژه xCloud؛ آينده دنياي بازيها
فيل اسپنسر، رهبر بخش ايكسباكس در رويداد E3 سال گذشته ساخت كنسولِ نسلِ بعدي ايكسباكس را تأييد كرد؛ بااينحال، ديگر بهمانند گذشته، ساختِ كنسول بازي تنها جريان درآمدي مايكروسافت از بازيهاي ويدئويي نخواهد بود.
غول دنياي نرمافزار بهدنبال اين است تا تعريفي فراتر از نسلبنديهاي فعلي كنسولها را با سرويس گيمينگ ابري ارائه كند. اگرچه اين شركت پيشتر در سال ۲۰۱۳ نيز گامي جدي براي ورود به گيمينگ ابري برداشته بود؛ اما محدوديتهاي تكنولوژيك و هزينهي بالاي نگهداري از سرورها درآنزمان، مايكروسافت را مجبور به شكيبايي كرد.
هماكنون، ردمونديها تيمي را بهرهبري كريم چدري براي توسعه فناوريهاي گيمينگ مبتنيبر فضاي ابري گماردهاند. اين تيم بهكمك پلتفرم آژور كه در ۵۴ منطقه و ۱۴۰ كشور فعاليت ميكند، قصد دارد بخش اعظمي از محدوديتهاي پيشين را كنار بزند. درحالحاضر در مركز آژورِ سياتل كه فاصلهاي سهساعته با مقر اصلي مايكروسافت دارد، نخستين سختافزارهاي xCloud قرار گرفتهاند.
توسعهدهندگان براي قرارگيري بازيهايشان روي سرورهاي xCloud نيازي به هيچگونه تغييري در كدنويسي ندارند؛ ازاينانديشه متخصصين، تمامي بازيهاي كه از ايكسباكس همراهي كنند، قادر به قرارگيري در فهرست بازيهاي همراهيشدهي xCloud خواهند بود.
باتوجهبه گستردگي فهرست بازيهاي ايكسباكس و عدم نياز بهينهسازي بازيها، بهانديشه متخصصين ميرسد كه پروژهي xCloud نسبت به سرويس استيديا گوگل، راهي هموارتر براي جلب انديشه متخصصين متخصصان در پيش خواهد داشت؛ البته براي ارائه تجربه بهتر روي دستگاههاي نظير تبلت و موبايل كه از صفحات لمسي استفاده ميكنند، شركتها ميتوانند بااستفاده از APIهاي Cloud Aware كنترلهاي لمسي روي دستگاههاي قابل حمل فراهم كنند.
پروژه xCloud؛ نويددهنده قدرت
مايكروسافت با دنياي استريمينگ محتوا ابدا ناآشنا نيست. خريدهاي اخير اين شركت ازجمله سرويس Mixer كه استريم كمتأخيرِ محتوا را با كنترلِ اشتراكي ارائه ميدهد، دانش باارزشي دراينحوزه براي ردمونديها بهارمغان آورده است؛ همچنين استريم بازيهاي ايكسباكس ازطريق اپليكيشن Xbox روي رايانههاي ويندوز ۱۰، بخشي ديگر از تجارب اين شركت را در حوزهي يادشده نشان ميدهد.
هماكنون بسياري از گزارشها بهاينموضوع اشاره ميكنند كه مايكروسافت بهدنبال راهكاري تماماً مبتنيبر اينترنت نيست؛ بلكه ردمونديها بهدنبال اين هستند تا برخياز اطلاعات بهصورت محلي پردازش شود. باتوجهبه اهميت كنترل بازي در سرويسهاي استريم و اهميتِ نبود تأخير، انتظار ميرود كه مايكروسافت قسمتهاي مربوطبه دادههاي ورودي كنترلر را از ديگر دادهها كه مربوطبه پردازشهاي گرافيكي سنگين ميشود، جدا كند. اگر چنين چيزي واقعيت داشته باشد، بايد انتظار كاهش قابلتوجه و چشمگير تأخير را در استريمينگ ابري داشته باشيم.
افزونبر مورد بالا، مايكروسافت پتنتي را ثبت كرده است كه بهرهگيري از هوشمصنوعي درراستاي كاهش زمان جابهجايي بين بازيها را نشان ميدهد؛ بدينترتيب، xCloud باتوجه به الگوي مصرف گيمر، بازي بعدي كه گيمر بهسراغ آن خواهد رفت، پيشبيني ميكند و دادههاي آن را همزمان در قسمتي از حافظه بهجريان مياندازد؛ اينگونه زمانيكه گيمر قصد انجام بازي پيشبينيشده را داشته باشد، با زمانِ انتظارِ بسيار اندكي روبهرو ميشود.
پروژه xCloud؛ بازي در هرجا و هرچيز
مايكروسافت بهدنبال اين است تا بهواسطهي سرويس گيمينگ ابري، تجربهي بازيها را به فراتر از اتاق نشيمن گسترش دهد و ازاينطريق به گيمرهاي بيشتري دسترسي پيدا كند.
در دمو مايكروسافت، موبايل اندرويدي گلكسي اس ۸ را مشاهده ميكنيم كه درحال اجراي فورتزا هورايزون ۴ است. باتوجهبه اينكه هماكنون در آستانهي انقلاب 5G هستيم و دسترسي به اينترنت همراه در سالهاي آينده بسيار سريعتر از امروزه خواهد بود، تمركز مايكروسافت روي موبايلهاي هوشمند و تبلتها قطعاً پيامدهاي مثبتي را بهدنبال خواهد داشت.
برنامههاي مايكروسافت بههمينجا ختم نميشود؛ زيرا اين شركت در رويداد GDC 2019 از كيت مخصوص صفحات لمسي صحبت كرد كه به توسعهدهندگان اجازه ميدهد تا كنترلر لمسي را بهسليقهي خود براي اجراي بازيها روي دستگاههاي لمسي طراحي كنند.
پروژه xCloud؛ فهرست بازيها
تاكنون در دموها، اجراي بازيهاي انحصاري ايكسباكس وان نظير گيرز آو وار ۴، فورتزا هورايزون ۴، هيلو ۵: گاردينز، كاپهد و... را مشاهده كردهايم؛ همچنين بازي رد دد ردمپشن ۲ از شركت راكستار نيز درجريان توضيحات فيل اسپنسر نام برده شد.
بااينحال، بازيهاي اين سرويس تنها به نامهاي بالا خلاصه نميشوند. طبق جديدترين گفتهي مايكروسافت، xCloud همينحالا ۳۵۰۰ بازي را در فهرست خود جاي داده است؛ رقمي خيرهكننده كه قطعا توان بسياري را از مايكروسافت گرفته است.
ازآنجهت كه براي انتشار بازيها در پلتفرم xCloud نيازي به تغييري در كدنويسي نيست؛ انتظار ميرود كه اين فهرست با آغاز فعاليت xCloud، بيشازپيش گسترش پيدا كند.
پروژه xCloud؛ آغاز فعاليت
هنوز هيچ تاريخ دقيقي براي آغاز فعاليت سرويس xCloud اعلام نشده است؛ اما طبق گفتههاي قبلي، انتظار ميرود امسال فاز آزمايشي عمومي اين سرويس دردسترس قرار گيرد.
در سال ۲۰۱۷، فيل اسپنسر از انتشار سرويس گيمينگ ابري مايكروسافت حداكثر تا سه سالِ آينده خبر داد؛ باايناوصاف، انتظار ميرود كه سال ۲۰۲۰ تاريخ آغاز رسمي فعاليت سرويس xCloud باشد. بااينحال، در كنفرانس E3 پيشرو، قطعا جزئيات و اطلاعات بيشتري درباره سرويس يادشده ارائه خواهد شد.
انديشه متخصصينتان درباره پروژه xCloud چيست؟ بهانديشه متخصصينتان مايكروسافت چهمزيتي نسبت به رقبا خواهد داشت؟ آيا بهباورتان، گيمينگ ابري ميتواند آينده دنياي بازيها را شكل دهد؟ انديشه متخصصينات خود را دراينباره با ما و ديگر متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران بهاشتراك بگذاريد.
هم انديشي ها