گزارشهاي جديد نشان ميدهد سرعت رشد تعداد مخاطبان آمازونموزيك از اسپاتيفاي و اپل، پيشتازان بازار استريم موسيقي، بيشتر است. البته، اسپاتيفاي همچنان از دو رقيب خود تعداد متخصصان بهمراتب بيشتري دارد؛ اما سرويس آمازونموزيك درصورت حفظ همين روند رشد، ميتواند اپلموزيك را پشتسر بگذارد.
سرويس آمازونموزيك در يك سال گذشته رشد بسيار چشمگيري كرده است
روزنامهي فايننشيالتايمز نتايج تحقيقي را منتشر كرده است كه نشان ميدهد تعداد متخصصان سرويس نامحدود آمازونموزيك در يك سال گذشته، ۷۰ درصد افزايش يافته است. اين رشد تعداد متخصصان اين سرويس را به ۳۲ ميليون نفر رسانده و آمازونموزيك را به سومين پلتفرم محبوب استريم موسقي در جهان تبديل كرده است. براي مقايسه، ميتواند به آمار رشد ۲۵ درصدي مخاطبان اسپاتيفاي اشاره كرد كه تعداد متخصصان اين سرويس را به ۱۰۰ ميليون نفر رسانده است. شايان ذكر است اپلموزيك حدود ۵۰ ميليون متخصص دارد.
پيشازاين، كارشاسان پيشبيني كرده بودند سرويس آمازونموزيك در پايان سال جاري ميلادي به تعداد ۳۵ ميليون نفر متخصص برسد. مارك موليگان، متخصص كارشناس مؤسسهي تحقيقاتي Midia Research است كه نتايج تحقيقش را در روزنامهي فايننشالتايمز منتشر كرده است. وي در اين باره ميگويد:
در اين رقابت، اغلب آمازون را دستكم ميگيرند. مردم مثل سرويسهاي ديگر به اين سرويس توجه نميكنند؛ اما اين سرويس بهشدت مؤثر است.
اين مؤسسهي تحقيقاتي دليل موفقيت اخير آمازون را دردسترسبودن سرويس آن و البته تكنولوژي اسپيكرهاي هوشمند Alexa/Echo اعلام كرده است. اين تكنولوژي يكي از تكنولوژيهاي محبوب متخصصان آمازونموزيك به شمار ميرود.
نمودار مقايسهاي تعداد متخصصان سه پتلفرم استريم موسيقي بزرگ
سرويس استفادهي نامحدود آمازونموزيك كه از اشتراك خانوداگي هم همراهي ميكند، در مقايسه با رقبايش ارزانتر است. آمازون اين سرويس را با ۱۰ دلار در ماه عرضه ميكند؛ در حالي كه رقبايش سرويس استفادهي خانوادگي را با ۱۵ دلار در ماه عرضه ميكنند. اين رقم روي پلتفرم آمازون براي اعضاي آمازون پرايم، ۸ دلار است. همچنين، آمازون براي كساني كه ميخواهند فقط ازطريق اسپيكر هوشمند Echo موسيقي گوش كنند، سرويسي بسيار ارزان به ارزش ۴ دلار در ماه عرضه كرده است.
گروه سني متخصصان آمازونموزيك هم از رقبايش بالاتر است. درواقع، جوانترين گروه مخاطبان متعلق به اسپاتيفاي است و اپل و آمازون بهترتيب در ردههاي بعدي قرار ميگيرند.
استيو بوم، عضو هيئتمديرهي آمازون و قائممقام بخش موسيقي اين شركت، با تأييد اين مطلب ميگويد:
ما براي جذب مشتريان رقبايمان نميجنگيم. براي اينكه صنعتي به بيشترين حد بهرهوري خود برسد، نميتوانيد فقط دنبال متخصصان ۱۵ تا ۲۲ ساله باشيد.
هم انديشي ها