منتقدان: ادعاي اپل مبني بر زيان‌ده بودن تعميرات، مضحك و نادرست است

جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل به‌تازگي مدعي شده است كه بابت تعمير محصولات اين شركت متضرر مي‌شود. اين در حالي است كه منتقدان اين ادعاي اپل را، گمراه‌كننده و خلاف واقع مي‌دانند.
تبليغات

مدافعان قانون حق تعمير، ادعاي شركت اپل در خصوص زيان‌ده بودن تعمير محصولات اين شركت را مضحك و نادرست مي‌دانند.

 قانون حق تعمير، قانوني است كه به مصرف‌كنندگان اجازه مي‌دهد شخصا براي تعمير يا اصلاح لوازم و دستگاه‌هاي خود اقدام كنند؛ درحالي‌كه شركت‌هاي توليد كننده، خريداران را تنها ملزم به استفاده از سرويس‌هايي مي‌كنند كه سازنده تأييد يا معرفي كرده است.

مقاله‌هاي مرتبط:

    به‌تازگي كميته‌ي قضايي وابسته به كنگره، اجبار مشتريان اپل به تعمير محصولات اين شركت تنها در تعميرگاه‌هاي مجاز آن را انحصارطلبي و مغاير با قوانين رقابتي دانسته بود و اپل، در پاسخ به تحقيقات اين كميته ادعا كرد كه نه‌تنها با ارائه‌ي خدمات تعمير محصولات به متخصصان، سودي كسب نمي‌كند، بلكه متحمل ضرر مالي هم مي‌شود.

    اپل هميشه و مصرانه، نظارت خود بر فرايند تعمير محصولاتش را به دلايلي چون ايمن و قابل اعتماد بودن شيوه تعمير خود، ربط داده است. اين  در حالي است كه مخالفان معتقدند اين شركت عامدانه از تعمير محصولات اپل در تعميرگاه‌هاي متفرقه و كم هزينه‌تر ممانعت مي‌كند تا مشتريان مجبور به استفاده از خدمات فروشگاه‌هاي اپل استور باشند.

    مرجع متخصصين ايران apple service center

    در مقابل اين انتقادات اپل در دفاعيات خود اظهار داشت:

    هدف اصلي ما اين است كه مشتريان اپل به تعميراتي ايمن و قابل اطمينان دسترسي داشته باشند؛ چه اين تعميرات توسط خود شركت انجام شود و چه در تعمير‌گاه‌هاي مجازي كه مورد تأييد ما است. ما زمان و هزينه بسياري براي ساخت محصولات خود صرف مي‌كنيم و اين دستگاه‌ها با وجود اينكه بسيار متخصصپسند هستند، از انديشه متخصصين متخصص ماشين‌هايي پيچيده محسوب مي‌شوند. بنابراين  براي رسيدن به هدفي كه داريم يعني ايمن و قابل اطمينان بودن تعميرات، فاكتورهاي بسياري بايد در انديشه متخصصين گرفته شوند. قطعات اصلي اپل مطابق با استانداردهاي كيفيت و كارايي اين شركت طراحي، كنترل و توليد شده‌اند و اگر مشتريان ما قصد تعمير دستگاهي را دارند، بسيار اهميت دارد كه اين تعميرات توسط تكنيسين‌هاي مورد تأييد (افرادي كه دوره‌ يادگيريي خدمات اپل را گذرانده‌اند) و با بهره‌گيري از ابزار و قطعات اصلي اپل انجام شوند. اگر تعمير اين محصولات توسط تكنيسين‌هاي تعليم ديده صورت نگيرد، رعايت نشدن روندهاي صحيح ايمني و تعمير ممكن است به عملكرد نادرست دستگاه، اشكالات كيفي و  بروز حادثه، منجر شود. به‌علاوه اگر تعمير به شيوه اصولي انجام نگيرد، لقي قطعات تعمير شده ممكن است باعث گرم شدن بيش از حد دستگاه ياخرابي بخش‌هايي مانند باتري شود و حتي ممكن است موجب وارد شدن آسيب به متخصصان باشد و به همين دليل ما معتقديم كه تعميرگاه‌ها، حتما بايد در نحوه استفاده از قطعات يدكي و جزوه رايگانهاي راهنماي تعميرات، يادگيري ببينند. ما تلاش مي‌كنيم تعداد تعميرگاه‌هاي مجاز خود را افزايش دهيم و اولويت هميشگي ما، ايمني و قابل اطمينان بودن است.

    همچنين اين شركت در پاسخ به اين سؤال كه (اپل از تعمير محصولاتش چه ميزان درآمد داشته است؟) به زيان ناشي از هزينه تعميرات اشاره كرد و گفت: «از سال ۲۰۰۹ تا امروز، هزينه‌هاي مربوط به تعميرات محصول، بيشتر از درآمد آن بوده است.»

    مرجع متخصصين ايران apple care

    اين ادعا تنها در صورتي مي‌تواند درست باشد كه اپل تمامي تعميرات را شامل وارانتي بداند و هزينه‌اي از اين بابت دريافت نكند. در صورتي‌كه تعويض قطعات و به‌خصوص سياست‌هاي اپل كِر (Apple Care) بسيار درآمد‌زا هستند. اين انديشه متخصصينات سريعا توسط متيو گالت از وب‌سايت مادربرد به اين شكل بازتاب پيدا كرد:

    متيو گالت: اين ادعاي اپل، بي‌ارزش و توهين به شعور مخاطب استاين‌ ادعا كه تصور كنيم اپل براي تعمير محصولاتش ضرر مي‌كند، بي ارزش و توهين به شعور مخاطب است. پاسخ اپل بسيار ابهام آميز است؛ چراكه در خلال اين سال‌ها، اپل براي تعمير محصولات معيوب خود، برنامه‌هاي تعميراتي بسياري معرفي كرده است. نمونه بارز آن دستگاه‌هاي مك بوك و مك بوك پرو اپل است كه به دليل طراحي صفحه كليدي غيرقابل تعمير، بسيار راحت و حتي هنگام استفاده معمولي مي‌شكستند. اگر وارانتي تعميرات به‌درستي اجرا مي‌شد، اپل بايد نيمي از اين لپ‌تاپ‌ها را به رايگان تعويض مي‌كرد؛ درحالي‌كه اپل به شيوه استاندارد فروشندگان معمولي، تنها كليد‌هاي آسيب‌ديده را تعويض كرده است. بنابراين به عقيده من، ادعاي اپل تنها گمراه كردن افكار عمومي و كنگره است.

    گاي گوردون برن مدير اجرايي سازمان تجارت repair. org نيز با اين انديشه متخصصين موافق است و مي‌گويد:

    هزاران و چه بسا ده‌ها هزار كسب‌و‌كار كوچك تعميراتي وجود دارند كه از راه تعمير تلفن‌هاي همراه گذران زندگي مي‌كنند و حتي به قطعات و ابزارهاي ارزان‌ارزش هم دسترسي ندارند. اظهارات اپل بيشتر شبيه شوخي است.

    نيتن پراكتور از فعالان قانون حق تعمير نيز آشكارا مباحثه ايمن بودن تعميرات توسط اپل را رد كرد و گفت:

    نيتن پراكتور: اپل قصد دارد به مشتريانش بقبولاند كه اگر انحصاري وجود دارد، به نفع شما است

    اين ادعا مضحك است. اپل مدعي است كه براي تعميرات قابل اطمينان، به قطعاتي خاص و اطلاعاتي ضروري نياز است تا بتواند قطعات و اطلاعات مربوط به تعمير را در انحصار خود نگاه دارد. آن‌ها مي‌خواهند به مشتريان خود و دولت فدرال اينطور بقبولانند كه اگر در اين ميان، انحصاري هم وجود دارد، انحصار بدي نيست و به نفع همه ماست.

    گاي گوردون برن ضمن تأييد اين موضوع مي‌افزايد :

    [در اين سال‌ها] ما مطابق با قوانين، صدها باتري و صفحه‌نمايش تعويض كرده‌ايم و اپل تنها دست روي دست گذاشت و تماشا كرد. قرار نيست كه موشك به هوا بفرستيم. [تعويض قطعه كار ساده‌اي است]
    مرجع متخصصين ايران apple genuine screen part

    درحالي‌كه اپل مدعي شده است كه مصرف‌كنندگان خود را از سپردن تعميرات به افراد متفرقه منع نمي‎‌كند؛ متيو گالت اين اظهارانديشه متخصصين را دروغي آشكار مي‌داند و مي‌گويد:

    اپل دو بار سيستم‌عامل iOS را به‌روز‌رساني كرد تا عمدا قابليت لمس صفحه‌نمايش‌هايي كه توسط تعميركار‌هاي متفرقه تعمير مي‌شوند، از كار بيافتد و تمامي افرادي كه تعمير صفحه‌نمايش شكسته‌ي موبايل‌ را خودشان انجام داده بودند يا به افرادي غير از تعميرگاه‌هاي مورد تأييد اپل سپردند، بعد از به‌‌روز‌رساني iOS دريافتند كه موبايل‌ آن‌ها، كار نمي‌كند. اشكال به قدري حاد بود كه برخي تعميرگاه‌ها، تعمير آيفون را متوقف كردند و بعضي نيز ناچار شدند كه پول مشتريان را پس بدهند. حتي موبايل‌هاي آيفون و آيفون پرو ۱۱ به‌صورت مداوم پيامي را به متخصصان نشان مي‌داد با اين مضمون: صفحه‌نمايش شما، اصلي و تأييد شده نيست.  

    با اين اوصاف به‌انديشه متخصصين مي‌رسد تنها راه برون رفت از اين ماجرا، اجراي صحيح قانون حق تعمير باشد؛ هرچند كه ممكن است اين به مذاق شركت‌ها و توليد‌كنندگان بزرگ خوش نيايد.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات