نقد و مطالعه‌هاي متخصصان از روي وب‌سايت اپل حذف شد

جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
از چند روز پيش، نقد و مطالعه متخصصان و امتياز اعطاشده توسط آن‌ها به محصولات اپل از روي فروشگاه الكترونيك اين شركت حذف شده است كه به‌انديشه متخصصين نمي‌رسد اتفاقي تصادفي باشد.
تبليغات

گزارش‌هاي اخير حاكي از آن هستند كه اپل در روز ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۶ آبان ۱۳۹۸) بخش «رتبه‌بندي‌ها و نقد و مطالعه‌ها» (Ratings & Reviews) را از صفحات تمامي محصولاتش در فروشگاه الكترونيك خود، حذف كرده است. در حال حاضر مشخص نيست كه دليل اصلي اتخاذ اين تصميم از سوي اپل چه بوده است. در ضمن نمي‌دانيم كه حذف شدن بخش رتبه‌بندي‌ها و نقد و مطالعه‌ها موقتي است يا اين‌كه ديگر هيچ‌وقت امكان خواندن انديشه متخصصينات خريداران محصولات درمورد آن‌ها در وب‌سايت رسمي اپل وجود نخواهد داشت. 

روز گذشته يكي از متخصصان اپل اينسايدر با اين وب‌سايت ارتباط برقرار كرد و گفت كه ظاهرا ديگر بخشي تحت‌عنوان Ratings & Reviews در صفحه‌ي محصولات وب‌سايت خرده‌فروشي الكترونيك اپل ديده نمي‌شود. متخصص موردمباحثه مي‌گويد صفحات يادشده از شعبه‌هاي خرده‌فروشي الكترونيك اپل در بريتانيا، ايالات متحده‌ي آمريكا و استراليا به‌طور كامل پاك شده است. موضوعي كه مي‌تواند نشان دهد رخ دادن اين اتفاق به‌صورت تصادفي نبوده و اپل به‌صورت عمدي صفحه‌ي Ratings & Reviews را حذف كرده است. 

مرجع متخصصين ايران پنل پشت مك بوك پرو 13 اينچ 2018 لوگو اپل پس زمينه مشكي

نقد و مطالعه‌هاي متخصصان در اواخر هفته‌ي گذشته از روي وب‌سايت اپل حذف شده‌اند و در حال حاضر به‌طور دقيق از دليل آن مطلع نيستيم. بسياري از متخصصان مي‌دانند كه اپل حتي نقد و مطالعه‌هاي بسيار منفي و منتقدانه را نيز روي وب‌سايتش منتشر مي‌كند؛ اپل قبلا گفته بود هدفش از انتشار مطالعه‌هاي منفي، اين است كه حداكثر شفافيت و صداقت خود را به مشتريانش نشان دهد. با در انديشه متخصصين گرفتن همين موضوع، حذف شدن بخش Ratings & Reviews از وب‌سايت اپل، اتفاقي تعجب‌برانگيز به‌شمار مي‌آيد. حذف شدن اين بخش، قطعا باعث خواهد شد برخي از خريداران دلسرد شوند و اعتبار اپل نزد آن‌ها كمي پايين بيايد.

وب‌سايت اپل اينسايدر با استفاده از ابزار خاصي به‌نام Wayback Machine كه صفحات وب‌سايت‌ها را تا چند روز گذشته ذخيره مي‌كند، فهميده است كه بخش Ratings & Reviews در زمان نامشخصي در بين عصر روز ۱۶ نوامبر و صبح روز ۱۷ نوامبر امسال (۲۵ و ۲۶ آبان ۱۳۹۸) از روي وب‌سايت رسمي خرده‌فروشي الكترونيك اپل حذف شده‌ است. در اسكرين‌شات زير مي‌توانيد ببينيد كه بخش Ratings & Reviews در تاريخ ۱۶ نوامبر روي وب‌سايت اپل وجود دارد؛ اما در تاريخ ۱۷ نوامبر حذف شده است و ديگر اثري از آن به‌چشم نمي‌خورد:

مرجع متخصصين ايران بخش Ratings & Reviews وب‌سايت اپل

اسكرين‌شات بالا توسط رسانه‌ي اپل اينسايدر و از طريق ابزار Wayback Machine ثبت شده است؛ به‌ نبود بخش Ratings & Reviews در اسكرين‌شات سمت راست كه مربوط به ۱۷ نوامبر است، دقت كنيد.

ظاهرا رسانه‌ي اپل اينسايدر با اپل تماس گرفته است تا اين شركت در رابطه با حذف بخش رتبه‌بندي‌ها و نقد و مطالعه‌ها در وب‌سايت رسمي‌اش، توضيحاتي ارائه دهد و در اين زمينه شفاف‌سازي كند. اين رسانه همچنين از اپل پرسيده است كه آيا امكان بازگشت اين بخش به وب‌سايت خرده‌فروشي اين شركت در آينده وجود دارد؟ ظاهرا اپل تاكنون واكنشي به اين موضوع نشان نداده است. شما متخصصان محترم مي‌توانيد با مراجعه به صفحه‌ي آرشيوشده‌ي اپل پنسل در ابزار Wayback Machine، اسكرين‌شات بالا را مشاهده كنيد. 

درست است كه فعلا دليل اصلي حذف شدن بخش Ratings & Reviews را نمي‌دانيم، اما برخي از متخصصان رخداد اين اتفاق را به انتشار ويدئويي جنجالي در يوتيوب نسبت مي‌دهند. در روز ۱۶ نوامبر، يكي از كانال‌هاي محبوب يوتيوب با نام Fstoppers كه در زمينه‌ي عكاسي فعاليت مي‌كند، ويدئويي جديد را با عنوان «فن‌بوي‌هاي اپل، خداي شما اكنون كجاست؟» (?Apple Fanboys, Where is your God now) در يوتيوب منتشر كرد. در ويدئوي موردمباحثه، Fstoppers نگاهي به نقد و مطالعه‌هاي منفي متخصصان در صفحه‌ي رسمي مك‌بوك پرو ۱۶ اينچ در خرده‌فروشي الكترونيك اپل مي‌اندازد. با در انديشه متخصصين گرفتن تاريخ انتشار ويدئو، برخي متخصصان گفته‌اند احتمال دارد يكي از دلايل حذف بخش Ratings & Reviews، همين ويدئو بوده باشد. 

مرجع متخصصين ايران آيفون 11 پرو مكس / iPhone 11 Pro Max

در حال حاضر مشخص نيست كه آيا ويدئوي كانال Fstoppers روي تصميم اپل براي حذف بخش Ratings & Reviews تأثيرگذار بوده يا اين‌كه همزماني اين دو اتفاق با يك‌ديگر، صرفا تصادفي ساده است. ويدئوي يادشده در هنگام حذف شدن Ratings & Reviews چيزي در حدود ۵۶ هزار بار ديده شده بود؛ رقمي كه به‌انديشه متخصصين نمي‌رسد به‌حدي زياد باشد كه اپل را به انجام چنين كاري ترغيب كند. پيش‌تر ويدئوهاي ديگري نيز در اين زمينه در يوتيوب منتشر شده بودند كه بعضي از آن‌ها بازديد بسيار بيشتري داشتند؛ با اين‌حال اپل هيچ‌گاه نسبت به حذف Ratings & Reviews اقدام نكرده بود. 

نقد و مطالعه‌هاي متخصصان يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي صفحات محصولات به‌شمار مي‌آيد و باعث مي‌شود كساني كه قصد خريد محصولي خاص را دارند، بتوانند انديشه متخصصين صادقانه‌ي متخصصان ديگر را درمورد آن بخوانند و براي تهيه‌ي محصول، بهتر تصميم بگيرند. بنابراين وجود بخش Ratings & Reviews در وب‌سايت اپل، امري مهم به‌شمار مي‌آيد و حذف شدن آن عجيب به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. شايد اپل به اين نتيجه رسيده است كه نقد و مطالعه‌هاي منفي روي كاهش فروش محصولات اثر زيادي مي‌گذارند. مدتي پيش سريالي با نام The Morning Show به‌صورت انحصاري از اپل TV پلاس (+Apple TV) منتشر شد و مطالعه‌هاي متخصصان عمدتا منفي بودند؛ نيروي سادهدان اين سريال در مصاحبه با رسانه‌ي Recode گفته بود عمده‌ي اين مطالعه‌هاي منفي از سوي كساني نوشته شده‌اند كه از اپل تنفر دارند (هِيترهاي اپل).

شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران چه انديشه متخصصيناتي درمورد تصميم جديد اپل داريد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات