بوئينگ نقص نرم افزاري جديدي در هواپيماي 737 مكس كشف كرد

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مطالعه‌هاي انجام شده روي سيستم ناوبري بوئينگ ۷۳۷ مكس، به كشف يك نقص نرم‌افزاري ديگر در اين هواپيما منجر شد.
تبليغات

خبرگزاري بلومبرگ اعلام كرد بوئينگ در جريان مطالعه هواپيماي ۷۳۷ مكس، يك نقص نرم‌افزاري جديد كشف كرده است. اين نقص، بازگشت ۷۳۷ مكس به ناوگان هواپيمايي را بازهم به تأخير خواهد انداخت. براساس اين گزارش، نقص جديد دست‌كم سومين نقص كشف شده در سيستم اين هواپيما، از زمان منع پرواز اين هواپيما در جريان حادثه‌ي بهار سال گذشته به شمار مي‌رود.؛ حادثه‌اي كه منجر به سقوط مرگبار و كشته شدن ۳۴۶ نفر از سرنشينان يكي از اين هواپيماها شد.

براساس گزارش بلومبرگ، نقص تازه‌ كشف شده، مربوط به چراغ اخطار عملكرد سيستم كنترل كننده‌هاي دماغه‌ي هواپيما است. گويا چراغ سيستم مورد انديشه متخصصين كه وظيفه‌ي بالا و پايين بردن دماغه‌ي هواپيما را برعهده دارد، به‌درستي عمل نمي‌كند.

براساس اين گزارش، استيو ديكسون، رئيس اداره‌ي فدرال كنترل هوايي آمريكا در جريان جلسه‌اي مربوط به اين موضوع، گفته «اين چراغ اخطار بيشتر از زمان مورد نياز روشن مي‌ماند.»

مرجع متخصصين ايران بوئينگ 737 مكس / Boeing 737 MAX

بوئينگ با همكاري اداره‌ي فدرال كنترل هوايي پيش از اين در جريان مطالعه جامع ۷۳۷ مكس، دو نقص ديگر آن را كشف و برطرف كرد. بوئينگ در ماه ژانويه اعلام كرد در جريان اين مطالعه‌ها، نقصي در سيستم‌هاي رايانه‌اي مرتبط با فرايند‌ آغاز عمليات پرواز كشف كرده است. اين نقص در حدي جدي بود كه بوئينگ و اداره‌ي فدرال كنترل هوايي آمريكا يك پروازه آزمايشي مهم ۷۳۷ مكس را لغو كردند. ژوئن گذشته هم يك نقص ديگر در سيستم‌هاي رايانه‌اي اين هواپيما كشف شد. FAA در آن زمان اعلام كرد اين نقص «ممكن است هواپيما را به سمتي ببرد كه خلبان‌ها براي بازگشت به وضعيت ثابت دچار اشكال شوند.»

نگراني اصلي كه بعد از كشف اين ايراد مطرح شده، به وجود آمدن اين ايراد به دليل اصلاح ايرادهاي قبلي است.. بلومبرگ اعلام كرد دليل بروز نقص تازه كشف شده كه در سيستم trim وجود داشته، طراحي مجدد سيستم‌هاي رايانه‌اي قبلي بوده است. اين سيستم‌ها به اين دليل بازطراحي شده‌اند كه به ۷۳۷ مكس كمك كنند عملكرد بهتري داشته باشد. بوئينگ اين بخش از گزارش بلومبرگ را تأييد كرده است. نقص تازه‌ كشف شده همچنين مربوط به سيستمي مي‌شود كه در ابتدا باعث بروز اشكال در ۷۳۷ مكس شد.

بوئينگ پس از انتشار گزارش بلومبرگ با انتشار بيانيه‌اي، درباره‌ي اين نقص جديد شفاف‌سازي كرد. اين شركت اعلام كرد براي روشن ماندن نور اخطار سيستم يادشده براي مدت مورد نياز، تغييرات نرم‌افزاري در سيستم ۷۳۷ مكس ايجاد كرده است. بوئينگ اعلام كرد اواخر ماه ژانويه اداره‌ي فدرال كنترل هوايي آمريكا و خطوط هواپيمايي مشتري اين هواپيما را در جريان كشف اين نقص قرار داده است.

يك سخنگوي اداره‌ي فدرال كنترل هوايي آمريكا در اين‌باره گفت:

هنوز زمان دقيقي براي بازگشت اين هواپيما به ناوگان هوايي بين‌المللي مشخص نشده است. ۷۳۷ مكس تنها زماني اجازه‌ي پرواز پيدا خواهد كرد كه متخصص كارشناسان امنيت پرواز مطمئن شوند اين هواپيما تمام استانداردهاي ايمني اين اداره را به‌صورت كامل دريافت كرده است.

بوئينگ ماه گذشته اعلام كرد انتظار ندارد ۷۳۷ مكس زودتر از تابستان سال ۲۰۲۰ به چرخه‌ي ناوگان بين‌المللي بازگردد. اين مسئله يعني اين هواپيما دست‌كم براي بيشتر از يك سال به حال تعليق درخواهد آمد. بوئينگ روند توليد مكس ۷۳۷ را هم موقتا تعليق كرده است. هم‌زمان با اين تصميم‌ها، خطوط هواپيمايي در آمريكا ناچار به لغو برخي پروازهاي خود شده‌اند. گروهي از اين شركت‌ها براي دريافت غرامت از بوئينگ بابت ضرري كه از ناحيه‌ي خروج ۷۳۷ مكس از ناوگان متوجه آن‌ها شده، با اين شركت به توافق رسيده‌اند. 

بوئينگ به‌تازگي مديرعامل وقت اين شركت يعني دنيس مولنبرگ را (كه ۷۳۷ مكس در زمان او توليد و وارد بازار شد)، بركنار كرده است. دولت آمريكا بعد از بركناري مولنبرگ، با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد مكس ۷۳۷ در مرحله‌ي اول، از انديشه متخصصين ايمني شرايط بسيار بدي داشته است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات