اشتراك رايگان گوگل استاديا در چند ماه آتي عرضه خواهد شد
حدوداً سه ماه پيش در اواخر آبان ماه سال جاري، گوگل بالاخره سرويس استريم بازي خود را با نام استاديا (Stadia) راهاندازي كرد. گوگل در آن زمان، وعدهي ارائهي يك اشتراك رايگان را نيز در كنار اشتراك پولي داده بود. مطمئناً بسياري از افراد منتظر راهاندازي سرويس رايگان استاديا هستند تا بتوانند آن را تجربه كنند. اين غول نرمافزاري جهان، در آن زمان تنها به ذكر اينكه اشتراك رايگان در سال ۲۰۲۰ راهاندازي خواهد شد بسنده كرده بود. اكنون فيل هريسون، مدير اجرايي گوگل و سرپرست پروژه گوگل استاديا، اين بازهي يك ساله را اندكي تقليل داده و اظهار كرده است كه سرويس مذكور ظرف «چند ماه آتي» قابل دسترسي خواهد بود. البته گفتهي اين مقام گوگل بسيار مبهم است و نميتوان با اطمينان گفت كه منظور از عبارت چند ماه آتي دقيقاً چه زماني است. ممكن است منظور اوايل فصل بهار يا حتي اواسط تابستان باشد. گوگل از اظهارانديشه متخصصين دقيقتر در اين مورد خودداري كرده است. فيل هريسون در مورد اشتراك رايگان استاديا به سايت خبري پروتكل چنين گفته است:
ظرف چند ماه آتي با راهاندازي سرويس رايگان ميتوانيد بدون پرداخت هيچگونه هزينهاي و حتي بدون خريد يك باكس سختافزاري تنها با يك كليك بازيهاي شگفتانگيزي را مستقيماً از روي مراكز دادهي ما بازي كنيد.
در شرايط فعلي براي دسترسي به سرويس استاديا بايد با پرداخت مبلغ ۱۳۰ دلار، اشتراك Premiere Edition را خريداري كنيد. اين اشتراك شامل يك دستگاه كروم كست اولترا، كنترلر مخصوص استاديا و يك اشتراك سهماههي استاديا پرو است. با اينكه در اشتراك استاديا پرو بهطور ماهانه چندين بازي رايگان به متخصصان ارائه ميشود اما براي استريم كردن اكثر بازيها ابتدا بايد آنها را خريداري كنيد. علاوه بر اين پس از اتمام مدت سهماههي اشتراك استاديا پرو، بايد ماهانه ۱۰ دلار براي تمديد آن و ادامهي استريم كردن بازيها هزينه كنيد. با اشتراك رايگان استاديا تحت عنوان Stadia Base ديگر نيازي به پرداخت هيچگونه هزينهي اوليهاي وجود نخواهد داشت و براي استريم يك بازي تنها كافي است همان بازي را بخريد. البته استريم با رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فريمبرثانيه تنها در سرويس پولي ارائه ميشود.
تقريبا براي تمام كنسولها، تعداد بازيها در ابتداي عرضهي كنسول پايين است و بهمرور زمان بر تعداد آنها افزوده ميشود. استاديا نيز مطمئناً از اين قاعده مستثني نخواهد بود. استاديا در زمان راهاندازي تنها شامل ۲۲ بازي بود كه بهجز يك مورد همگي در ساير پلتفرمها نيز قابل دسترس بودند. گوگل براي امسال وعدهي ۱۲۰ بازي را داده است كه از اين تعداد ۱۰ بازي بهطور انحصاري براي پلتفرم استاديا عرضه خواهند شد. گوگل همچنين عنوان كرده است كه متخصصان نميتوانند بازيهايي كه در ساير فروشگاهها خريداري كردهاند را به مجموعه بازيهاي خود در استاديا اضافه كنند.
رقابت در عرصهي گيمينگ ابري رو به افزايش است. انويديا بهتازگي سرويس گيمينگ ابري خود را با نام Geforce Now معرفي كرده است كه هزينهي اشتراك آن از ۵ دلار در ماه شروع ميشود. همچنين در اين سرويس، امكان يك ساعت بازي رايگان در هر بار ورود به متخصصان داده ميشود. در حال حاضر طرح انويديا در مقايسه با طرح گوگل بسيار سرراستتر و اغواكنندهتر بهانديشه متخصصين ميرسد. علاوه بر اين، ورود مايكروسافت به عرصهي گيمينگ ابري نيز مطمئناً براي گوگل استاديا زنگ خطر محسوب ميشود. سرويس گيمينگ ابري مايكروسافت با نام xCloud در حال حاضر با ۸۰ عنوان بازي در مرحلهي آزمايش قرار دارد و قرار است در اواخر امسال بهصورت رسمي در دسترس متخصصان قرار بگيرد.
بايد منتظر بمانيم و ببينيم كه كداميك از اين شركتهاي بزرگ عرصهي فناوري در فراهم آوردن بهترين تجربهي گيمينگ ابري براي متخصصان موفقتر عمل خواهد كرد.
هم انديشي ها