گزارش عملكرد سال ۱۳۹۸ آپارات منتشر شد؛ نمايش روزانه ۱۸۰ ميليون دقيقه ويدئو

يك‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سرويس اشتراك ويدئو آپارات گزارش جامعي از آمار خود در سال ۱۳۹۸ منتشر كرد كه رشد چشمگير متخصصان و محتواي منتشرشده در پلتفرم را نشان مي‌دهد.
تبليغات

آپارات يكي از سرويس‌هاي اشتراك ويدئو محبوب‌ در ايران محسوب مي‌شود كه در غياب سرويس‌هاي بزرگ بين‌المللي، عمده‌ي نياز متخصصان داخلي را به محتواي ويدئويي برطرف مي‌كند. البته به‌انديشه متخصصين مي‌رسد شيوع ويروس كرونا نيز به افزايش بيشتر تعداد متخصصان اين سرويس كمك كرده است. در سال‌هاي گذشته، اين سرويس روند روبه‌رشد مناسبي طي كرد و اكنون مي‌توان آن را جزو اولين انتخاب‌هاي متخصصان ايراني در انتشار و استفاده از محتواي ويدئويي دانست. در سال‌هاي اخير، گسترش قابليت‌هاي زيرساختي و خدماتي آپارات در تبديل آن به پرطرفدارترين سرويس در حوزه‌ي اشتراك ويدئو تأثير بسياري داشته است.

اولين و مهم‌ترين نكته‌ي گزارش ساليانه‌ي آمار و عملكرد آپارات در سال ۱۳۹۸، تعداد متخصصان و وضعيت آن در ميان وب‌سايت‌هاي داخلي و بين‌المللي است. آپارات اكنون طبق آمار الكسا (Alexa) در رتبه‌ي اول وب‌سايت‌هاي ايراني و هشتادم جهان قرار دارد. گفتني است آپارات، تنها وب‌سايت ايراني محسوب مي‌شود كه رتبه‌ي جهاني كمتر از ۱۰۰ دارد. به‌صورت ميانگين ماهانه ۳۶ ميليون نفر از سرويس‌ اشتراك ويدئو آپارات استفاده مي‌كنند كه در مقام مقايسه، مي‌توان آن را با جمعيت كشور مراكش برابر دانست. آمار مشاهده‌ي ويدئو در آپارات هم نشان‌دهنده‌ي فعاليت چشمگير متخصصان آن است. در سال ۱۳۹۸، روزانه بيش از ۱۸۰ ميليون دقيقه ويدئو در آپارات نمايش داده شد كه به‌صورت ميانگين برابر با ۳۲ ميليون ويدئو است.

مرجع متخصصين ايران گزارش آپارات

بخشي از گزارش سالانه‌ي آپارات، آماري جالب‌ از زيرساخت‌هاي متخصص متخصصان سرويس ارائه مي‌كند. اكثر متخصصان آپارات (۳۱/۳۴ درصد) از شبكه‌ي ايرانسل براي مشاهده‌ي محتواي ويدئويي استفاده مي‌كنند و اپراتورهاي ديگر به‌ترتيب همراه اول، مخابرات، شاتل و آسياتك هستند كه رتبه‌هاي دوم تا پنجم را ازآنِ خود كرده‌اند. نكته‌ي جالب اين است كه اكثر متخصصان آپارات از سيستم‌عامل اندرويد براي دسترسي به سرويس استفاده مي‌كنند؛ به‌گونه‌اي كه متخصصان اندرويدي ۶۶ درصد از جمعيت آپارات محسوب مي‌شوند و در رتبه‌هاي بعدي، iOS با ۲۱/۱ و ويندوز با ۱۱/۴ درصد قرار دارند. مجموع ۸۱/۱ درصدي متخصصان آپارات كه از موبايل براي تماشاي ويدئو استفاده مي‌كنند، از برتري بي‌چون‌و‌چراي اين پلتفرم در بين متخصصان علاقه‌مند به محتواي ويدئويي حكايت مي‌كند. 

مرجع متخصصين ايران گزارش آپارات

همان‌طوركه گفته شد، اكثر متخصصان آپارات از موبايل‌هاي موبايل براي استفاده از سرويس استفاده مي‌كنند. در اين بخش، آمار ۴ درصدي متخصصان تلويزيون هم نشان مي‌دهد به‌مرور استفاده از تلويزيون‌هاي هوشمند و سرويس‌هاي محتوايي در آن‌ها افزايش پيدا مي‌كند. در بخش مقايسه‌ي مرورگرها، گوگل كروم موبايل بيشترين سهم را با آمار ۴۳/۴ درصدي دراختيار دارد و در رتبه‌هاي بعد، مرورگر موبايلي سامسونگ و سافاري و گوگل كروم دسكتاپ قرار دارند.

روزانه ۲۲۰ هزار دقيقه ويدئو در آپارات بارگذاري مي‌شود

گزارش سالانه‌ي آپارات افزايش استفاده از اين سرويس به‌عنوان ميزبان ويدئو براي متخصصان را نيز نشان مي‌دهد. در سال ۱۳۹۸، به‌صورت ميانگين روزانه ۲۲۰ هزار دقيقه ويدئو و درمجموع، ۵ ميليون و ۴۱۱ هزار و ۱۰۶ ويدئو در آپارات بارگذاري شده است. نكته‌ي جالب اين است كه تمايل متخصصان به بارگذاري محتواي ويدئويي با كيفيت بيشتر، سالانه افزايش پيدا مي‌كند. درحالي‌كه متخصصان آپارات در سال ۱۳۹۷ ۱۲۵ هزار و ۶۱۸ ويدئو با كيفيت 1080p بارگذاري كرده‌اند، در سال ۱۳۹۸ اين آمار به ۴۳۶ هزار و ۳۵۱ ويدئو رسيده است.

مرجع متخصصين ايران گزارش آپارات

آپارات در بخشي از گزارش خود، تركيب سني متخصصان را ارائه مي‌كند كه نشان‌دهنده‌ي تمايل بيشتر متولدان دهه‌ي ۱۳۶۰ به اين سرويس است؛ چراكه ۴۶ درصد از متخصصان آپارات، متولد دهه‌ي يادشده هستند. در رتبه‌هاي بعدي هم، متولدان دهه‌ي ۱۳۷۰ و متولدان قبل از دهه‌ي ۱۳۶۰ و متولدان دهه‌ي ۱۳۸۰ قرار دارند. مسن‌ترين متخصص آپارات، ۷۲ ساله و جوان‌ترين آن‌ها ۱۱ ساله است.

درآمدزايي از محتواي ويدئويي يكي از كانال‌هاي محبوب‌ درآمدزايي در دنياي كنوني محسوب مي‌شود. كافي است نگاهي به آمار درآمدي يوتيوبرها و اينفلوئنسرهاي ويدئويي در سرويس‌هاي متنوع بيندازيد تا متوجه حجم درخورتوجه گردش مالي در اين بخش شويد. آپارات نيز به‌عنوان محبوب‌ترين سرويس ويدئويي ايران بستر مناسبي براي درآمدزايي توليدكننده‌هاي محتواي ويدئويي فراهم مي‌كند. درحال‌حاضر، بيش از ۲،۰۳۰ كانال در اين سرويس فعاليت و ازطريق آن درآمدزايي مي‌كنند.

از سرويس‌هاي پرطرفدار و جديد آپارات مي‌توان به استريم لايو اشاره كرد. بسياري از توليدكننده‌هاي محتوا براي پوشش رويدادهاي خود از بستر لايو آپارات استفاده مي‌كنند. استريم لايو بازي يكي از متخصصدهاي پرطرفدار اين بستر محسوب مي‌شود كه در جهان هم با سرويس‌هاي بزرگي همچون توئيچ شناخته مي‌شود. متخصصان ايراني باتوجه‌به امكانات و سرعت بهتر آپارات براي متخصصان داخلي، به‌مرور به‌سمت اين سرويس‌ داخلي تمايل پيدا كرده‌اند. درحال‌حاضر، ۳،۵۰۰ استريمر بازي از آپارات بهره مي‌برند و از بازي‌هاي پرطرفدار در اين بخش نيز مي‌‌توان Minecraft ،Dota 2 ،Fortnite ،Roulette و Battlegrounds را نام برد.

مرجع متخصصين ايران گزارش آپارات

آپارات در بخش پاياني گزارشش، اطلاعاتي از زمان اوج ترافيك و رفتار متخصصان در سرويس ارائه مي‌كند. اين سرويس از ساعت ۲۲ تا ۲۴، بيشترين حجم ترافيك را تجربه مي‌كند كه به‌صورت ميانگين حدود ۳ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر در آن زمان در حال مشاهده‌ي ويدئو هستند. هر متخصص آپارات پس از ورود به سرويس به‌صورت ميانگين ۴/۶ ويدئو تماشا مي‌كند. در اين گزارش، پركاربرترين روز هفته هم چهارشنبه عنوان مي‌شود كه به‌صورت ميانگين در آن، هفت‌ميليون متخصص ويدئو تماشا مي‌كنند.

ويدئوهاي با طول يك تا سه دقيقه بيشترين آمار بازديد را در آپارات دارند و ۱۹/۱ درصد از آمار تماشا را ازآنِ خود مي‌كنند. در رتبه‌ي بعدي، ويدئو‌هاي با طول كمتر از يك دقيقه جاي گرفته‌اند و ويدئوهايي با طول بيش از ۱۲۰ دقيقه، كمترين آمار تماشا را دارند. هما‌ن‌طوركه در تصور بالا مي‌بينيد، آپارات در بخشي از گزارش خود آماري از پربازديدترين افراد در پلتفرم خود نيز منتشر كرده است كه جالب‌ به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

درحال‌حاضر، آپارات پرطرفدارترين سرويس ويدئويي در ايران محسوب مي‌شود و محتواي ويدئويي آن‌چنان ظرفيت چشمگيري دارد كه هنوز مي‌توان رقباي قدرتمندي دركنار اين سرويس تصور كرد. ناگفته نماند روز‌به‌روز بر تعداد توليدكننده‌هاي محتواي صوتي و تصويري افزوده مي‌شود و قطعا بازيگران جديد در اكوسيستم سرويس‌هاي اشتراك ويدئو مي‌توانند از ظرفيت ايجادشده براي توسعه‌ي مدل كسب‌وكار خود بهره ببرند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات