تشريح اقدامات مايكروسافت براي عبور از بحران كرونا

سه‌شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ساتيا نادلا رايانامهي به متخصصان مايكروسافت ارسال كرده و در آن شرايط كنوني و اقدامات اين شركت براي مبارزه با ويروس كرونا را شرح داده است.
تبليغات

ساتيا نادلا، مديرعامل مايكروسافت رايانامهي به متخصصان شركت ارسال و از آن‌ها به‌خاطر تمامي تلاش‌ها در دوران شيوع كرونا تشكر كرد. او اقدام‌هاي متخصصان در همراهي از شركت و تمامي افرادي كه در سرتاسر جهان در خط مقدم مبارزه با ويروس كرونا هستند، باارزش دانست. اقدام‌هايي كه از انديشه متخصصين مديرعامل مايكروسافت منجر به افزايش بازدهي و كارايي افراد در مراكز درمان مي‌شود.

شايد در ظاهر نتوانيم وظايف و متخصصدهاي زيادي را براي مايكروسافت و تيم‌هاي عملياتي آن‌ها متصور شويم كه به مبارزه با ويروس كرونا كمك كند؛ اما با مطالعه اقدام‌هاي انجام‌شده و گزارشي كه نادلا ارائه كرد، متوجه اهميت اقدام‌هاي اين غول دنياي فناوري مي‌شويم. فعاليت‌هاي مايكروسافت، از موارد ساده‌اي همچون مسدود كردن اسپم‌هاي مرتبط با كوويد ۱۹ تا اقدام‌هاي خيرخواهانه همچون ارائه‌ي رايگان تيمز به سازمان NHS تا فعاليت‌هاي پيچيده‌اي همچون نقشه‌برداري از واكنش سيستم ايمني به ويروس كرونا را پوشش مي‌دهد. در ادامه‌ي اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، بخش‌هايي از نامه‌ي ساتيا نادلا را به متخصصان مايكروسافت مي‌خوانيم.

«كوويد ۱۹ درحال تأثيرگذاري روي همه‌ي افراد جهان و همه‌ي جنبه‌هاي زندگي روزمره‌ي ما است. ارتباط‌هاي اجتماعي، زندگي خانوادگي، جوامع ما و البته نحوه‌ي كار كردن ما در مايكروسافت، تحت تأثير هستند. من عميق‌ترين تشكرها را از تك‌تك شما دارم كه با روش‌هاي خلاقانه و متخصصدي متنوع، حمايت خود از شركت و مشتريان را در دوران بحران نشان داديد. زمان‌هايي مانند وضعيت كنوني به ما يادآوري مي‌كند كه هريك نقشي براي مشاركت داريم و همكاري به‌عنوان يك اجتماع، چه اهميت بالايي دارد. لطفا به ياد داشته باشيد كه تيم مديران ارشد و من، به شما فكر مي‌كنيم و سلامت و ايمني شما و خانواده‌هايتان را در اولويت قرار مي‌دهيم. ما هر روز جلسه برگزار مي‌كنيم و مشغول كار كردن هستيم تا به بهترين نحو در شرايط كنوني از شما همراهي كنيم. اقدام شما در ملحق شدن به تيم‌ها و كمك به يكديگر، ارزش زيادي دارد.

در زمان‌هايي كه ساختارها به هم مي‌ريزند و عدم قطعيت از همه‌ي جوانب فشار وارد مي‌كند، حفظ موقعيت در مسير هدف و به ياد داشتن هويت سازماني، بيشترين اهميت را دارد. من با مشاهده‌ي اقدام‌هايي كه در شركت و در سرتاسر جهان در هفته‌هاي گذشته انجام شد، مجددا اهميت اين موضوع را ديدم.

مرجع متخصصين ايران ساتيا نادلا

من در يادداشتي كه در ابتداي سال جاري در لينكدين نوشتم، از زبان استاد دانشگاه آكسفورد، كالين مير به اين نكته اشاره كردم كه هدف يك سازمان، ساختن راهكارهاي سودآور براي اشكالات مردم و كل جهان است. مأموريت شركت ما طبق همين مفهوم طراحي مي‌شود. اكنون كه ما بيش از هميشه براي حل بحران كوويد ۱۹ تلاش مي‌كنيم، بيش‌ازپيش هويت و مأموريت خود را نشان داده‌ايم.

ما به مأموريت خود وفادار هستيم و در مسير توانمندسازي همه‌ي مردم و سازمان‌ها در سرتاسر جهان تلاش مي‌‌كنيم. هيچ شركتي به‌تنهايي نمي‌تواند بحراني به اين اندازه بزرگ را حل كند. همه‌ي بخش‌هاي خصوصي و عمومي و دولتي بايد در كنار يكديگر براي حل بحران موجود تلاش كنند. نقش اصلي ما به‌عنوان يك ارائه‌دهنده‌ي پلتفرم و ابزار، زمينه را براي اتصال نقاط گوناگون به يكديگر فراهم مي‌كند تا اكوسيستمي از شركا با هدف توانمندسازي سازمان‌ها در همه‌ي ابعاد ايجاد كنيم. هدف نهايي نيز ساختن ظرفيت‌هاي ديجيتال مورد نياز براي مقابله با چالش موجود است. در شرايط كنوني باز هم نرم‌افزار به‌عنوان انعطاف‌پذيرترين ابزار ساخت بشر، نقشي حياتي در تمامي صنايع در سرتاسر جهان دارد. ما بايد كه مطمئن شويم ابزارها براي وظايف مناسب هستند.

من از نحوه‌ي كار سازمان كه واكنش اوليه را به‌عنوان صنعت هدف تعيين كرده است، متفتخر هستم. ما در جريان همين چشم‌انداز با انواع مشتريان در خط مقدم مقابله همكاري مي‌كنيم كه شامل دولت‌ها، سازمان‌هاي سلامت و درمان، مدارس و مراكز يادگيريي، مراكز توزيع غذا و مشتريان تجاري با فعاليت حياتي در كشورهاي گوناگون مي‌شوند. جريان كاري ما با سرعت زيادي تغيير مي‌كند. اكنون بسياري از شما در خانه كار مي‌كنيد و مسئوليت نگه‌داري از كودكان را هم برعهده داريد. خود من هم در حال يادگيري هستيم و دفتر خانگي مشتركي با دو دختر نوجوانم دارم. من برنامه‌ي جلسات خود در تيمز را با برنامه‌ي يادگيري الكترونيك آن‌ها هماهنگ مي‌كنم. هيچ راهنمايي براي شرايط كنوني وجود ندارد و درك شرايط و احترام متقابل بهترين راهكار خواهد بود.

ما زيرساخت‌هاي مهمي را براي جوامع محل فعاليت ارائه مي‌كنيم و آن‌ها به ما وابسته هستند. به‌عنوان مثال فناوري ما در سيستم سلامت براي ويزيت از راه دور (تله‌مديسين) به متخصصان كمك مي‌كند تا داده‌ها را به اشتراك بگذارند و به اطلاعات حساس دسترسي داشته باشند. شبكه‌ي سلامت دانشگاه سنت لوك پنسيلوانيا براي ارتباط بين پزشكان و بيماران آسيب‌پذير دربرابر كوويد ۱۹ از تيمز استفاده مي‌كند. هفته‌ي گذشته سرويسي به‌نام Power Platform راه‌اندازي كرديم كه اشتراك اطلاعات و همكاري در دوران بحران را آسان‌تر مي‌كند و هم‌اكنون دو هزار مشتري در سرتاسر جهان دارد. بيمارستان‌هاي متعدد در سرتاسر جهان از سرويس‌هاي Power Apps و Power BI براي مديريت دارايي‌هاي بيمارستاني و اشتراك اطلاعات با ديگران استفاده مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران مايكروسافت تيمز / microsoft teams

دانشگاه جان هاپكينز يك داشبورد مديريتي براي شبيه‌سازي و ردگيري كوويد ۱۹ به‌صورت زنده ساخته است و همه‌ي داده‌هاي جمع‌آوري‌شده را در گيت‌هاب قرار مي‌دهد. راهكار آن‌ها هم توسط شريك تجاري ما Esri و به‌نام ArcGIS توسعه يافت كه روي پلتفرم ابري آژور اجرا مي‌شود. شريك ديگر به‌نام Blue Yonder داده‌هاي سلامت عمومي را از مراكزي همچون CDC جمع‌آوري مي‌كند و با تركيب آن‌ها با داده‌هاي مشتريان، پيش‌بيني حياتي پيرامون زنجيره‌ي تأمين و احتمال تأثير همه‌گيري روي آن ارائه مي‌كندو

سازمان CDC ابزار ارزيابي توسعه داده است كه به‌كمك سرويس ربات سلامتي ما، نشانه‌ها و فاكتورهاي ريسك هر فرد را مطالعه مي‌كند. ربات با استفاده از هوش مصنوعي، مرحله‌ي بعدي را به فرد پيشنهاد مي‌دهد كه شامل مراجعه به مركز درماني يا قرنطينه‌ي خانگي خواهد بود. همين سرويس توسط سازمان‌هاي ديگر هم در سرتاسر جهان اجرا مي‌شود و حجم زيادي از كار پزشكان و پرستاران را كاهش مي‌دهد.

سازمان‌هاي گوناكون براي ارتباط و اشتراك‌گذاري اطلاعات از سرويس‌هاي مايكروسافت استفاده مي‌كنند

دولت‌هاي گوناگون در سرتاسر جهان با ما همكاري مي‌كنند تا علاوه بر اطلاع‌رساني به شهروندان و ارتباط با آن‌ها، شرايط دوركاري را هم بهتر كنند. ايتاليا، كويت، ژاپن، نروژ، اسپانيا، سوئد و بسياري دولت‌هاي ديگر از مايكروسافت ۳۶۵ براي فعاليت‌هاي خود استفاده مي‌كنند و سرويس‌هاي رباتي را نيز براي اطلاع‌رساني به شهروندان به‌كار مي‌گيرند. آژانس‌هاي گوناگون در كانادا، ايرلند و ايالات متحده هم از Power Apps و Power Platform براي آسان‌سازي فرايندهاي خود و كمك به ارتباط متخصصان در سازمان‌هاي گوناگون استفاده مي‌كنند.

مدارس و دانشگاه‌‌هاي متعدد در سرتاسر جهان اكنون از سرويس تيمز براي يادگيري استفاده مي‌كنند. دانشگاه بولونيا در ايتاليا ۹۰ درصد از دوره‌هاي يادگيريي ۸۰ هزار دانشجوي خود را در مدت سه روز به سرويس تيمز برد و يك مدرسه‌ي راهنمايي در ژاپن نيز رويداد فارغ‌التحصيلي خود را به‌صورت مجازي در ماينكرفت اجرا كرد.

ما در مباحثه امنيت سرويس‌هاي خود را براساس هوش مصنوعي به‌كار گرفته‌ايم تا دربرابر حملات و اقدام‌هاي مجرمانه در مسير سوءاستفاده از شرايط موجود، عمل كنند. در يكي از حملات اخير، مجرمان سايبري تصميم داشتند تا رايانامه‌هاي تقلبي با ظاهر اطلاع‌رساني پيرامون زنجيره‌ي تأمين در زمان شيوع كوويد ۱۹ ارسال كنند. سيستم امنيتي آفيس ۳۶۵ كمپين را شناسايي كرد و به مايكروسافت ديفندر هم اطلاع داد تا از مشتريان حفاظت شود.

مرجع متخصصين ايران كرونا

شركت‌ها و سازمان‌هاي گوناگون از مايكروسافت ۳۶۵ و تيمز براي ارتباط‌هاي كنوني خود بهره مي‌برند. اكسنچر گزارش مي‌دهد كه در هر هفته، ۱۵۰ ميليون دقيقه جلسه در تيمز برگزار مي‌شود. به‌علاوه، برخي شركت‌ها هم از سرويس ابري ما براي فراهم كردن پهناي باند شبكه‌ي مناسب براي متخصصان در خانه استفاده مي‌كنند. ما همچنين در همكاري با مراكز سلامتي گوناگون، يافته‌هاي علمي و نقشه‌برداري واكنش سيستم ايمني به بدن را هم به‌صورت رايگان در اختيار گروه‌هاي درماني قرار مي‌دهيم.

ما در مقابله با آثار بحران براي گروه‌هاي متنوع جامعه نيز همكاري مي‌كنيم. علاوه بر پرداخت حقوق عادي به متخصصان خود، صرف‌انديشه متخصصين از ساعت‌هاي كاري در هفته‌هاي گذشته، سرمايه‌گذاري‌هايي هم در سطح جهاني براي كمك به اقشار آسيب‌پذير انجام مي‌دهيم. برنامه‌ي Tech for Social Impact مايكروسافت در همكاري با سازمان‌هاي غير انتفاعي، به افراد در سرتاسر جهان در دوركاري و واكنش به وضعيت موجود در بحران كمك مي‌كند. ما همچنين هفته‌ي گذشته ابزارهاي جديدي براي سازمان‌هاي غيرانتفاعي بين‌المللي ارائه كرديم كه تا ۶ ماه رايگان خواهند بود.

مايكروسافت در ارائه‌ي اطلاعات صحيح پيرامون كوويد ۱۹ نيز با ديگران همچون فيسبوك، گوگل، توييتر و شركت‌هاي ديگر همكاري مي‌كند تا مجموعه‌ي قابل اعتمادي به مصرف‌كننده‌ها ارائه شود. سرويس مخصوصي هم براي اطلاع‌رساني صحيح در بينگ راه‌اندازي كرديم. اين موارد تنها مثال‌هايي جزئي از حركت قهرمانانه‌ي شما در شركت هستند كه من باز هم از آن‌ها قدرداني مي‌كنم».

ساتيا نادلا در پايان رايانامه به شرايط خودش و خانواده و نگراني براي سلامت همه‌ي اطرافيان اشاره مي‌كند. او درنهايت مي‌گويد بدون مرز بودن بيماري جديد، يك مزيت هم دارد و آن اينكه درمان هم بدون مرز خواهد بود. نادلا تمركز روي وظيفه و كار خود براي كمك به جامعه را ابزاري عالي براي عبور از نگراني بيان مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات