ديپمايند توانست انسان را در بازيهاي آتاري شكست دهد
بازيهاي ويديويي ساده روشي مناسب براي ارزيابي كارايي سيستمهاي هوشمصنوعي است. مطالعه عملكرد اين سيستمها با امتيازدهي ميزان موفقيت آنها ممكن ميشود. ديپمايند آلفابت ۵۷ بازي مخصوص آتاري را براي سنجش هوشمصنوعي خود به كار برده و با امتيازدهي، آن را با يك بازيكن متوسط انساني مقايسه كردهاست. آخرين سيستم اين شركت، Agent57، عملكردي با اختلاف بسيار نسبت به سيستمهاي قبلي از خود نشان داده و نخستين سيستم هوشمصنوعي بوده كه توانسته از انسان عملكرد بهتري بهجاي بگذارد. بهطور دقيقتر، Agent57 عملكرد خارقالعادهاي در بازيهاي Pitfall, Montezuma's Revenge, Solaris and Skiing از خود نشان دادهاست. اين بازيها چالش بزرگي براي ساير سيستمهاي هوشمصنوعي بودهاند.
طبق انديشه متخصصينات تكنولوژي ريويو MIT، بازيهاي Pitfall و Montezuma's Revenge نياز به تجربه بيشتري براي هوشمصنوعي دارند. در عين حال بازيهاي Solaris و Skiing براي سيستمهاي هوش مصنوعي رشوارند زيرا مولفههاي پيروزي كم بوده و هوشمصنوعي نميداند كه حركاتش در طولانيمدت منجر به پيروزي خواهد شد يا خير.
تكنولوژي ريويو به اين نكته اشاره ميكند كه اگرچه اين نتايج درخشان هستند اما هوشمصنوعي هنوز راه درازي در پيش دارد. اين سيستمها تنها از پس يك بازي در يك زمان برميآيند.
انعطافپذيري كه نوزاد انسان از آن بهرهمند است هنوز بسيار فراتر از سيستمهاي هوشمصنوعي فعلياست.
هوش مصنوعي هماكنون در صنايع مورد استفاده بوده و بهكارگيري تجربيات Agent57 ميتواند منجر به بهبود عملكرد اين سيستمها شود؛ حتي با وجود اينكه اين سيستمها هنوز به اندازه انسان توانمند نيستند.
هم انديشي ها