بوستون دايناميكس ربات Spot را به ارزش ۷۴،۵۰۰ دلار مي‌فروشد

چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بوستون دايناميكس، ربات Spot را براي فروش به كسب‌وكارهاي علاقه‌مند آماده كرده و برچسب ارزشي ۷۴،۵۰۰ دلار را براي آن عنوان مي‌كند.
تبليغات

بالاخره ربات چهار پاي بوستون دايناميكس براي عرضه‌ي عمومي آماده شد. شركت مشهور صنعت رباتيك پس از سال‌ها تحقيق و توسعه، سيستم ليزينگ ماشين‌‌هاي خود را سال گذشته راه‌اندازي كرد و امروز امكان خريد ربات Spot را با برچسب ۷۴،۵۰۰ دلاري براي هر شركت آمريكايي فراهم مي‌كند.

ارزش ربات اسپات، بسيار بالا بوده و با خودروي لوكس تسلا مدل اس برابري مي‌كند. البته بوستون دايناميكس مي‌گويد خريداران با پرداخت چند ده هزار دلار، پيشرفته‌ترين ربات متحرك جهان را دراختيار مي‌گيرند. رباتي كه توانايي حركت در تمامي مسيرهاي قابل حركت براي انسان را دارد (البته به جز مسيرهايي كه شامل نردبان مي‌شوند). اگرچه اسپات يكي از پيشرفته‌ترين و چابك‌ترين ربات‌هاي جهان به شمار مي‌رود، اما كارايي آن تنها محدود به فعاليت‌هاي نظارتي و جمع‌آوري اطلاعات مي‌شود. آزمايش‌هاي اوليه نشان مي‌دهند كه ربات چالاك بوستون دايناميكس، توانايي تدوين نقشه‌هاي سه‌بعدي از مراكز ساخت را دارد و خصوصا در ميدان‌هاي نفتي مي‌تواند اختلال در عملكرد ماشين‌آلات را به‌خوبي شناسايي كند. از متخصصدهاي كمتر مرسوم نيز مي‌توان به كمك به بيمارستان‌ها در بخش ترياژ بيماران كوويد ۱۹ و حتي همكاري با گروه خنثي‌سازي بمب نيروي پليس اشاره كرد.

بوستون دايناميكس در رونمايي و تبليغ ربات اسپات،‌ آن را يك پلتفرم متحرك معرفي مي‌كند كه امكان شخصي‌سازي با حسگرهاي گوناگون و برنامه‌نويسي براي انجام وظايف حركتي و نظارتي متعدد را دارد. مهندس ارشد شركت، زك جكوسكي درباره‌ي برنامه‌ي فروش اسپات مي‌گويد: «ما ربات خود را اكثرا به مشتري‌هاي صنعتي و تجاري مي‌فروشيم. آن‌ها عموما در فرايندهاي خود نياز به جابه‌جايي يك حسگر به مقاصدي خاص دارند و نمي‌خواهند نيروي انساني را به مقصد ارسال كنند. دلايل متعددي همچون خطرناك بودن يا خسته‌كننده و تكراري بودن عملكرد وجود دارد كه ارسال ربات را منطقي‌تر نشان مي‌دهد. به‌عنوان مثال، حمل يك دوربين ۴۰ بار در روز و ثبت تصاوير تكراري، به‌هيچ‌وجه مورد تمايل نيروي انساني نيست».

شركت سازنده مي‌گويد با دريافت بازخورد از مشتريان، اسپات را بهينه‌سازي نيز خواهد كرد، اما درحال‌ حاضر هم ربات آن‌ها آمادگي كامل را براي عرضه‌ي عمومي دارد. مهندسان بوستون دايناميكس كه در ماه‌هاي گذشته اكثرا به‌صورت دوركاري فعاليت‌هاي توسعه‌‌‌‌اي را انجام مي‌دادند، به‌روزرساني جديدي به‌نام Spot 2.0 براي نرم‌افزار ربات عرضه كردند كه آن را براي استفاده‌هاي عمومي آماده‌تر كرد. اين به‌روزرساني روي قابليت تحرك بهتر و مسيريابي بهينه‌تر، متمركز شده است.

مرجع متخصصين ايران ربات اسپات بوستون دايناميكس

يكي از قابليت‌هاي مهمي كه بوستون دايناميكس در برنامه‌هاي توسعه‌اي دارد، فعاليت از راه دور روي ربات است. يك نسخه‌ي آزمايشي از اين قابليت به مشتريان بالقوه‌ي اسپات ارائه مي‌شود و آن‌ها مي‌توانند در آزمايشگاه مخصوص اسپات دايناميكس، عمليات از راه دور را آزمايش كنند. اين برنامه به مشتريان اجازه مي‌دهد كه در شرايط كنوني و با محدوديت‌هاي جابه‌جايي و سفر، پيش از خريد ربات، قابليت‌هاي آن را آزمايش كنند. به‌هرحال اگرچه برخي از مشتري‌ها تمايل به خريد بدون سؤال و مطالعه ربات دارند، برخي ديگر آزمايش از نزديك را ترجيح مي‌دهند. عمليات و كنترل از راه دور، براي دسته‌ي دوم بسيار كارآمد خواهد بود. حتي برخي خبرنگاران هم امكان كنترل از راه دور و مشاهده‌ي عملكرد ربات ازطريق دوربين‌هاي سايت آزمايشي و دوربين‌هاي خود اسپات را پيدا كردند. آزمايش اوليه نشان مي‌دهد كه با وجود تأثير در دريافت و اجراي دستورها از راه دور، اسپات تمامي قابليت‌هاي نمايش داده شده در تبليغات را دارد و مسيريابي و مانور خوبي را ارائه مي‌كند.

اسپات در متخصصدهاي نظارتي و جمع‌آوري اطلاعات، توانايي‌هاي زيادي دارد

بوستون دايناميكس مي‌گويد در ادامه‌ي سال جاري، پلتفرم كنترل از راه دور را توسعه مي‌دهد و حتي يك بهينه‌سازي جديد را هم براي اسپات در انديشه متخصصين دارد. آن‌ها مي‌خواهند يك بازوي رباتيك به سر اسپات اضافه كنند كه قابليت‌هاي آن را بسيار افزايش خواهد داد. اسپات با اين بازو مي‌تواند علاوه بر جمع‌آوري اطلاعات، كارهاي متعددي همچون بازكردن در و چرخاندن دسته‌ي شير و فشار دادن دكمه را نيز انجام دهد.

يكي از نگراني‌هاي رايجي كه درباره‌ي اسپات مطرح مي‌شود، سوءاستفاده از آن است. بسياري از متخصصان و متخصص كارشناسان با ديدن ويديوهاي اين ربات چابك، نگراني‌هاي خود را از سوءاستفاده‌ از آن مطرح كردند. اگرچه بوستون دايناميكس چارچوبي مبني بر ممنوعيت استفاده از سلاح روي اسپات يا متخصصدهاي مخرب ديگر ارائه مي‌كند، اما پس از فروش دستگاه قطعا هيچ كنترلي روي متخصصد آن در دستان مشتري ندارد. مانند بسياري از فناوري‌هاي ديگر، احتمال سوءاستفاده از اين ربات هم وجود دارد. از نمونه‌هاي مشابه مي‌توان به سوءاستفاده از پهپاد براي بمباران از راه دور يا سوءاستفاده از پرينتر سه‌بعدي براي ساخت سلاح‌هاي غير قابل ردگيري اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران ربات اسپات بوستون دايناميكس

مايكل پري، معاون ارشد بوستون دايناميكس، مي‌گويد اگر استفاده‌ي خطرناكي از ربات شود، مجوز خريدار باطل خواهد شد و حتي امكان استفاده را نيز نخواهد داشت. البته خود او اذعان مي‌كند كه پيش از شناسايي سوءاستفاده، كار زيادي از دست شركت بر نمي‌آيد و آن‌ها تنها مشتري را در فهرست‌هايي همچون ممنوعيت فروش وزارت بازرگاني ايالات متحده مطالعه مي‌كنند. او همچنين مي‌گويد فروش دستگاه به شركت‌هاي امنيتي نيز ممنوع نيست و اين دسته از مشتريان هم تنها ملزم به استفاده در شرايطي با عدم آسيب به ديگران هستند. البته پري اعتقاد دارد احتمالا شركت‌هاي امنيتي زيادي از اسپات استفاده نخواهند كرد، چون ارزش بالاي آن و احتمال تخريب شدن آسان توسط مجرمان، شركت‌ها را از سرمايه‌گذاري منع مي‌كند.

اگرچه اسپات امروز به‌عنوان يكي از سلبريتي‌هاي دنياي رباتيك شناخته مي‌شود، اما هنوز محدوديت‌هاي زيادي دارد. شركت سازنده تاكنون ۱۵۰ دستگاه را به‌صورت ليزينگ فروخته است و از برنامه‌ي توليد ۱۰۰۰ دستگاه در سال جاري عقب مي‌ماند. درحال‌حاضر، مشتريان محدود به خريد دو دستگاه هستند و براي سفارش‌هاي بيشتر، بايد قرارداد متفاوتي با مذاكره با شركت امضا كنند. درواقع خريدار بايد با تيم مهندسي بوستون دايناميكس مشورت كند تا انتخاب صحيحي بسته به نياز خود داشته باشد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات