هوش مصنوعي فرايند نقاشي هنرمندان بزرگ را شبيه‌سازي مي‌كند

جمعه ۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هرچند بشر در ساخت ماشين‌ زمان براي سفر به گذشته ناكام مانده، اما با وجود هوش‌مصنوعي مي‌توان شماري از رويدادهاي گذشته را شبيه‌سازي كرد.
تبليغات

امروزه فرايند خلق يك اثر هنري قديمي سوالي بزرگ در ذهن بسياري از علاقمندان به هنر است، اما متاسفانه تا پيش از اين امكان بازگشت به گذشته و ديدن سبك نقاشي از روي دست افرادي نظير ون‌گوك يا مونت وجود نداشت. حال محققان حوزه‌ي هوش مصنوعي در دانشگاه MIT موفق شده‌اند تا به كمك يادگيري ماشين، سيستمي را طراحي كنند كه قادر است فرايند طراحي سوژه‌هاي مختلف روي بوم را از ابتدا شبيه‌سازي كند. اين سيستم كه Timecraft نام دارد، قادر است با جزئيات بالايي به شبيه‌سازي فرايند نقاشي پرداخته و حتي جاهايي از بوم را كه نقاش با استفاده از قلم مو، خطوطي را اضافه كرده، نمايش دهد. فرايند كار اين هوش مصنوعي به اين گونه است كه ابتدا با استفاده از ۲۰۰ ويديوي تايم‌لپس، فرايند نقاشي ديجيتال و آبرنگ به‌عنوان ديتاي يادگيريي در اختيارش قرار داده مي‌شود. پس از ايجاد يك شبكه‌ي عصبي موسوم به كانولوشنال، فرايند تفكيك و شبيه‌سازي نقاشي هدف به‌صورت برعكس براساس يادگيري‌ها آغاز مي‌شود. 

هرچند نتايج كار فاصله‌ي زيادي با حالت ايدئال دارد، اما همچنان شاهد نتايج رضايت‌بخشي هستيم. تايم‌كرفت از تست‌هاي بنچمارك موجود عملكرد بهتري دارد، به‌صورتي كه در ۹۰ درصد موارد بسيار بهتر عمل مي‌كند. فرايند كار اين الگوريتم به اندازه‌اي خوب است كه در زمان خلق يك اثر هنري كه با استفاده از آن يادگيري يافته، بيش از نيمي از افراد را فريب مي‌دهد، به‌طوريكه اين افراد تصور مي‌كنند كه نقاشي مدانديشه متخصصين نسخه‌ي اصلي است و توسط هوش مصنوعي ايجاد نشده است. 

توسعه‌دهندگان اين الگوريتم اعلام كرده‌اند كه كد آن را در آينده‌ي نزديك دردسترس عموم قرار مي‌دهند تا تمامي افراد قادر باشند خود اين فرايند را آزمايش كنند. در كنار مطالعه فرايند نقاشي توسط بزرگان اين هنر، استفاده از اين الگوريتم مي‌تواند در حوزه‌ي يادگيري نقاشي توسط افراد تازه‌كار نيز مورد استفاده قرار گيرد. هرچند هنوز فاصله‌ي زيادي تا ايجاد يك نقاش ديجيتال چيره‌دست داريم، اما دانشمندان به دستاوردهاي خوب دست پيدا كرده‌اند و انتظار مي‌رود در آينده نزديك شاهد ظهور هوش مصنوعي با قابليت خلق آثار هنري ارزنده باشيم. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات