احتمال تعليق فعاليت‌هاي هواوي در بريتانيا در حوزه‌ي تجهيزات 5G قوت گرفت

سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
زمزمه‌هايي از اتمام فعاليت هواوي در زمينه گسترش شبكه 5G در انگلستان به گوش مي‌رسد. آن طور كه پيداست، هواوي يك شوك ديگر را بايد تحمل كند.
تبليغات

تا مدتي قبل، انگلستان درباره احتمال جاسوسي هواوي از طريق راه‌اندازي و گسترش شبكه‌هاي 5G، انديشه متخصصينات دوگانه‌اي داشت، اما هم اكنون به انديشه متخصصين مي‌رسد موضع خود را تغيير داده است. بر اساس اطلاعات منتشرشده در گاردين، دولت در حال تهيه راهكارهايي مبني بر حذف تجهيزات هواوي تا ۶ ماه آينده است. اين مسئله پس از تجديدانديشه متخصصين آژانس اطلاعاتي GCHQ پيرامون خطرناك بودن فعاليت‌هاي هواوي، جدي شد. گاردين در ادامه از وادار شدن هواوي به استفاده از تراشه و فناوري‌هاي غيرقابل اعتماد پس از تحريم‌هاي ايالات متحده آمريكا خبر داد. مسئولان انگلستان به اين نتيجه رسيده‌اند كه امكان مديريت اين خطر براي آن‌ها وجود ندارد.

اين گزارش در طول اين هفته به دست بوريس جانسون، نخست وزير انگلستان خواهد رسيد. مدتي قبل هم سخنگوي دولت اظهار كرده بود كه نتايج مطالعه تحريم‌هاي ايالات متحده آمريكا به زودي در اختيارشان قرار خواهد گرفت. آن‌ها مدعي شدند بوريس جانسون با توجه به جدي بودن اتهامات، ممكن است مجبور شود مطالعه‌هاي متخصص كارشناسي را تا پايان ماه ژوئيه (تير و مرداد ۹۹) به مجلس ارائه دهد.

بريتانيا در ماه ژانويه (دي و بهمن سال ۹۸) تصميم گرفته بود كه به هواوي اجازه دهد از تجهيزات خود و ساير شركت‌هايي كه همكاري با آن‌ها ريسك بالايي دارد به منظور گسترش شبكه‌هاي 5G در سطح كشور استفاده كند. البته اين فعاليت هواوي، فقط محدود به ۳۵ درصد شبكه‌هاي اتصال دستگاه‌ها و ساير سخت افزارهاي مربوط به موبايل‌هاي هوشمند بود، اما درادامه هم گزارش‌هايي درباره احتمال اخراج هواوي از بازار انگلستان در طول ۳ سال، شنيده شد.

آمريكا معتقد است هواوي، ZTE و ساير شركت‌هاي چيني خطرناك هستند و به طور بالقوه، مي‌توانند به چين در جاسوسي كمك كنند. مقامات به صورت علني، هيچ تمايلي به تشريح توانايي‌هاي جاسوسي هواوي ندارند، اما گزارش‌هاي غيررسمي از دسترسي به بك دورهايي خبر مي‌دهند كه امكان دارد ابزاري مشترك براي شبكه باشند. هواوي كماكان بر بي‌گناه بودن خود تاكيد مي‌كند.

فرقي ندارد كدام يك از طرفين، واقعيت را بيان مي‌كنند، مهم اين است كه هواوي در حال دست‌وپنجه نرم كردن با يك بحران ديگر در عرصه بين‌الملل است. با اين كه خروج اجباري هواوي از ايالات متحده آمريكا تعجب‌آور نيست، اما جايگاه آن هم‌اكنون به شدت در خطر افتاده است. اين تجديدانديشه متخصصين در انگلستان هم مي‌تواند خروج هواوي از يك بازار ديگر را رقم بزند. اگر ساير متحدين آمريكا هم تصميم مشابهي گرفتند، نبايد تعجب كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات