عبارت‌هاي مباحثه‌برانگيز مانند Blacklist در كرنل لينوكس تغيير مي‌كنند

يك‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تيم لينوكس هم مانند بسياري از پلتفرم‌هاي ديگر دنياي فناوري تصميم گرفت تا نام‌گذاري مباحثه برانگيز را در كدهاي اصلي تغيير دهد.
تبليغات

لينوس توروالدز طرح پيشنهادي براي نام‌گذاري‌هاي بي‌طرفانه در كدها و اسناد كرنل لينوكس را تأييد كرد. از اين به بعد از توسعه‌دهنده‌هاي لينوكس خواسته مي‌شود تا از عبارت‌هاي جديد به‌جاي عبارت‌هايي همچون Master/Slave يا Blacklist/Whitelist استفاده كنند. عبارت‌هاي پيشنهادي جايگزين براي Master/Slave شامل موارد زير مي‌شوند.

  • primary/secondary
  • main/replica يا subordinate
  • initiator/target
  • requester/responder
  • controller/device
  • host/worker or proxy
  • leader/follower
  • director/performer

براي عبارت‌‌هاي Blacklist/Whitelist هم موارد زير پيشنهاد شده‌اند:

  • denylist/allowlist
  • blocklist/passlist

تيم لينوكس هيچ عبارت خاصي را به‌عنوان قانون يا الزام مشخص نكرد، اما از توسعه‌دهنده‌ها خواست تا عبارت‌هاي مناسب را جايگزين موارد قبلي بكنند. عبارت‌هاي جديد در كدهاي اصلي كرنل لينوكس و اسناد مرتبط با آن استفاده خواهند شد. عبارت‌هاي قديمي كه از اكنون ديگر نامناسب تلقي مي‌شوند، تنها براي استفاده در كدهاي قديمي و اسناد مجاز خواهند بود. به‌علاوه، زماني‌كه كدهاي يك سخت‌افزار يا پروتكل كنوني به‌روزرساني شوند، استفاده از عبارت‌هاي قديمي مجاز خواهد بود.

دن ويليامز، يكي از توسعه‌دهنده‌هاي اصلي كرنل لينوكس چندي پيش جايگزين كردن عبارت‌هاي Master/Slave و Blacklist/Whitelist را به‌عنوان يك پيشنهاد مطرح كرده بود. خالق لينوكس، لينوس توروالدز، روز جمعه پيشنهاد او را پذيرفت و در مخزن لينوكس ۵/۸ آن را با يك پول ريكوئست تأييد كرد.

تيم لينوكس با تصويب عبارت‌هاي جديد، به روندي جاري در ميان شركت‌هاي فناوري و پروژه‌هاي متن‌باز پيوست كه عبارت‌هايي با برداشت نژادپرزستانه را از كدهاي خود حذف مي‌كنند تا به زباني بي‌طرف برسند. از ميان پروژه‌هايي كه به اين حركت پيوسته‌اند مي‌توان به Twitter, GitHub, Microsoft, LinkedIn, Ansible, Splunk, Android, Go, MySQL, PHPUnit, Curl, OpenZFS, OpenSSL و JP Morgan اشاره كرد. حركت شركت‌هاي فناوري پس از مرگ جورج فلويد در ايالات متحده و شكل‌گيري حركت Black Lives Matter شروع شد. هدف نهايي اين حركت، مناسب‌تر كردن محيط IT و محصولات دنياي فناوري براي متخصصان رنگين‌پوست بيان شد.

برخي از فعالان دنياي فناوري، تغيير عبارت‌‌هاي كدنويسي يا نام‌گذاري محصولات را حركت مناسبي عليه نژادپرستي نمي‌دانند و آن را به اندازه‌ي حركتي عميق، اثرگذار نمي‌دانند. ازطرفي برخي از افراد دانشگاهي اعتقاد دارند ادامه دادن استفاده از عبارت‌هايي با مفاهيم و تاريخچه‌ي نژادپرستانه، به ادامه پيدا كردن فرهنگ نژادپرستي مي‌انجامد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات